A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Harcot indít az MKFE a fuvarozási engedély nélkül Magyarországon dolgozó ukrán, belorusz, török kamionosok ellen. A fuvarozó szervezetnek ugyanis az a tapasztalata, hogy az EU-n kívüli országokból egyre több fuvarozó dolgozik engedély nélkül Magyarországon.

Az EU-n kívüli országok fuvarozóival kapcsolatos gondokról Vereczkey Zoltán, az MKFE elnöke beszélt az ATV, Galambos István társelnök pedig az MTV műsorában. Szerintük ezt úgy tudják megtenni, hogy egy szomszédos EU-országból – Szlovákiából – lépnek be hozzánk, így sem a belépéskor, sem a kilépéskor nem rögzítik a mozgásukat (Szlovákia, Szlovánia és Ausztria irányából nincs határellenőrzés). Mivel nem rögzítik a kilépéseket, így nem érvénytelenítik a számukra kiadott fuvarozói engedélyeket sem. Az engedélyeket így többször felhasználják, azaz törvénytelenül dolgoznak a magyar piacon. Ez az MKFE szerint évente több tízezer illegális fuvart és százmilliárdos kárt jelent.

Vereczkey Zoltán szerint a gond az, hogy ezek a törvénytelenül dolgozó külföldi fuvarozók alacsonyabb rezsiköltségeik miatt sokkal nyomottabb áron tudják elvállalni a Magyarországról induló exportfuvarokat. Ezzel rontják a hazai vállalkozások versenyképességét.

A probléma régóta, Magyarországnak a schengeni övezethez való csatlakozása, azaz 2008 óta ismert (a Schengeni Egyezményhez csatlakozó országok között nincs határellenőrzés). Igaz, kellett pár év, mire az érintett országok felismerték a lehetőségeiket, s egyre nagyobb számban használni kezdték ezt a kiskaput. Eddig nem sokat lehetett tenni ellenük, hiszen a határállomási ellenőrzést nem lehet visszaállítani. Az elektronikus útdíjfizetés júliusi bevezetése azonban egy olyan lehetőséget adott a hatóságok kezébe, mellyel nyomon követhető ezeknek az autóknak a mozgása is. Az MKFE éppen javasolt egy több megoldást a NAV-nak.

A javaslat első pontja, hogy legyen kötelező a belépő sofőröknek a határon lepecsételniük az engedélyüket. Ezt az útdíj megfizetésekor, a viszonylati jegy vásárlásakor tudják megtenni, hiszen akkor úgyis meg kell állniuk. A rendszerbe be kellene vonni a megrendelőket is. Nekik az lenne a dolguk, hogy kirakodáskor, felrakáskor kérjék ezeket a lepecsételt engedélyeket. Ha nincs lepecsételve az országba történt belépés, akkor a felrakóhely tagadja meg az áru átadását.

A másik javaslat szerint használja fel a NAV az útdíjfizetés adatait az illegálisan dolgozó külföldi fuvarozók felderítésére. Így az is ellenőrizhető, hogy az adott rendszámra kiadott engedélyt felhasználták-e, azaz a fuvarozó belépett-re az országba.

[quote]Az MKFE ötlete lehet, hogy hatékony lesz, de az is biztos, hogy veszélyes utakra tévedünk ezzel, méghozzá önként. Az útdíjrendszernek ezzel az oldalával még a kormány sem foglalkozott – legalább is nyilvánosan nem. Az útdíjfizetés mostantól olyan pontosságú adatokat szolgáltat az autók mozgásáról az adóhivatalnak, mint a kerekedők NAV-hoz bekötött online pénztárgépei. Megfelelő lekérdezőprogram használatával a NAV bármelyik fuvarozó bármelyik autójának futását pillanatok alatt elérheti, lekérdezheti, a kapott adatokat a cég adóbevallásaival összevetheti. A fuvarozókról soha ilyen részletességű adatot nem kapott még az adóhivatal.[/quote]