A fuvarozók kétharmada viszonylati jegyet vesz?

Továbbra is sikertörténetként számol be az Állami Autópályakezelő az elektronikus útdíj bevezetéséről. Az e-útdíj rendszerét a tervezett 42 milliárd forint helyett annak feléből hozták létre, miközben július elseje óta már 30 milliárd forintot hozott a költségvetésnek. A pénz kétharmada viszonylati jegyekből jött be.

Nem várt statisztikát mutatott a Heti Válasz az útdíjjal kapcsolatban. A lapban olvasható interjú – Kibédi-Varga Lajossal, az Állami Autópályakezelő Zrt. e-útdíj szakmai projektszóvivőjével készült – valóságos sikertörténetként állítja be az e-útdíj bevezetését. Siker, mert a korábban tervezettnél sokkal kevesebb pénzbe került és több bevételt hozott. Az interjú mellé a lap illusztrációként helyezett el egy grafikont az útdíjbevétel eddigi alakulásáról. Ez azt mutatja, hogy a megtermelt 30 milliárdos bevétel kétharmadát a viszonylati jegyek hozták, s egyharmadát tette hozzá a fedélzeti eszközön keresztül történő bevallás és fizetés.

A kétharmados arány számunkra azt mutatja, hogy az elektronikusnak mondott rendszer leginkább papír alapon működik, előre váltott jegyekkel. A használat-arányos e-útdíj rendszer tehát

  • nem használat-arányos, mert nem a tényleges használat arányában kell fizetni, hanem mesterségesen meghatározott teljes szakaszokra, melyek legtöbbször hosszabbak a ténylegesen szükséges távolságnál
  • nem elektronikus, mert a befolyó pénz kétharmadát az egy-egy konkrét útvonalra váltott viszonylati jegyek adják.

Mindezek alapján az lenne a furcsa, ha a rendszer kiépítése az eredeti tervnek megfelelő összegbe került volna. Végül is a korszerű elektronikus rendszer helyett egy nehézkes, korszerűtlen és fapados útdíjrendszer alakult ki, ezek szerint körülbelül 21 milliárd forint beruházásával.

Hozzászólások

comments

Related Posts

One comment on “A fuvarozók kétharmada viszonylati jegyet vesz?

  1. csernitzky zoltán on said:

    Meglepődtem volna,ha korrekt rendszert sikerült volna összehozni. :-[