A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A szigorú óvintézkedéseknek és védőfelszereléseknek köszönhetően az áruszállítás biztonságos, a sofőrök is dolgoznának, csak megbízásból van egyre kevesebb – mondják az általunk megkérdezett cégvezetők. Aggasztónak tartják a járvány miatt kialakult gazdasági helyzetet, szerintük ha a vészhelyzet több hónapig elhúzódik, sokan tönkremehetnek.

 

Néhány hét alatt megrendítette az európai gazdaságot a koronavírus. Ma már minden intézkedést annak érdekében hoznak meg a kormányok, hogy lassítsák a járvány terjedését. Szolgáltatások álltak le, üzemek zárnak be. Az áruszállítás egyelőre zavartalanul működik, a biztonsági óvintézkedéseket pedig minden országban szigorúan veszik. Olyannyira, hogy a legtöbb fel- és lerakóhelyen a sofőrök ki sem szállhatnak a fülkéből, senkivel nem érintkezhetnek. A pótkocsit általában a rakodóhely személyzete rakodja meg, a gépjárművezető pedig egy üvegablak kis nyílásán keresztül adja át, kapja meg a papírokat, majd indul. Ahogyan egy kamionos fogalmazott lapunknak: most mindent megoldanak nélkülük.

Mindennapi viselet a maszk és a gumikesztyű, megszokottá, természetessé vált a kézfertőtlenítő használata. A forgalmas autópályákhoz szokott kamionosok üres utakon, szellemvárosokon keresztül járnak, még a benzinkutakon sincs senki, a kávézók, éttermek, autómosók is bezártak. Sokan nem is a betegségtől tartanak, hanem attól, hogy elhúzódik a járvány: ha a teljes gazdaság leáll, ők is elveszítik a munkájukat.

“Ha lenne fuvar, vállalnánk”

Harminc munkavállalójából már csak 6-8-nak próbál munkát biztosítani a KD-Sped Kft. – Az autóipari szállítások teljesen leálltak, nagyon beszűkült a piac. Ha lenne fuvar, vállalnánk. Kevesebb a megbízásunk, ezért a dolgozók egy részétől el kellett válnunk. Ők munkanélküli segélyt igényelhetnek vagy valamilyen alkalmi munkát találhatnak – mondja Vígh Ákos tulajdonos.

Mivel a cég gyakran szállít Olaszországba, különösen Velence, Rimini és Bologna térségébe, már a járvány kezdetén ellátták a sofőröket védőfelszereléssel. Igaz, csak nehezen és magasabb áron tudták beszerezni a maszkot, a gumikesztyűt és a fertőtlenítőt. Megkérték a gépkocsivezetőket, hogy maguk is tegyenek óvintézkedéseket. Voltak, akik kezdetben túlzónak tartották ezeket, végül belátták, hogy mindez az ő egészségük érdekében történik. Vígh Ákos úgy látja, nem okoz gondot a gépkocsivezetőknek, hogy fokozottabban kell figyelniük a különleges higiéniai szabályok betartására.

Akadt viszont olyan gépkocsivezetőjük, aki a védőeszközök ellenére sem érezte biztonságosnak az észak-olaszországi fuvart, ezért nem vállalta a munkát. Ezt megértették és tiszteletben tartották. Azok a sofőrök, akik olasz útról tértek haza, karanténba kerültek. Mivel nem érezték magukat rosszul, nem voltak lázasak, mentességet kértek számukra. – Ezt könnyen, gyorsan, egy óra alatt elintéztük. A sofőrök azonban elővigyázatosságból inkább otthon maradtak, és megvárták a 14 napot. A rendőrség az egyiküket még ellenőrizte is – árulta el a tulajdonos.

Szerinte biztonságosan lehet dolgozni, mivel a kamionosok általában senkivel nem érintkeznek a munkájuk során. Olaszországban például öt méteres körzetben nem találkoznak senkivel, sem a felrakón, sem a lerakón. A cég sofőrjei útközben pedig még benzinkútnál sem állnak meg, általában itthon tankolnak és kártyával fizetnek. Tankolásnál kesztyűt használnak, erre járvány nélkül is odafigyelnek. A dolgozók ételt, innivalót mindig visznek magukkal, ha egy hétre mennek, akkor annyit csomagolnak, hogy elegendő legyen.

A mindennapi munka tehát fennakadás nélkül zajlik a járványhelyzet ellenére, ráadásul most az utak üresek, lehet haladni. Csak a határokon kell várakozni – mondja Vígh Ákos – de itt sincs különösebb probléma, az olaszok, osztrákok, horvátok átengedik a magyarokat.

Ami viszont kiszámíthatatlan, az a jövő. – Ha nagyon elhúzódik a járvány, sok fuvarozó tönkre fog menni. Örülünk annak, hogy a lízing és hiteltörlesztéseket felfüggesztette a kormány, de a járműveknek rengeteg költségük van. Gondoljunk csak a magas biztosítási díjakra, havi szinten nagyon sok kiadás összejön. Ha nincs megbízás, nem tudunk munkát adni a sofőröknek sem. Megoldás lehetne például, ha egy időre felfüggesztenék a munkavállalók utáni járulékfizetést – véli Vígh Ákos. 

Jó lenne, ha a fuvarosokat is segítené a kormány

Hasonlóan látja a helyzetet egy hűtött áru fuvarozásával foglalkozó vállalkozás ügyvezetője is. Mint mondja, attól fél, hogy egy hónapon belül minden leáll. Ők eddig fagyasztott és friss húst szállítottak Németországba, Belgiumba, Olaszországba. Mindenhol van már tartalék, ezért nincs több megrendelésük, egyelőre nem kell szállítaniuk. – Bizonytalan, hogy lesz-e megbízás. Amíg van egy cégnek tartaléka, kifizeti a dolgozókat és a költségeket. De ha egy idő után nem indul be az üzlet, becsődöl. Minden pénz elfogy, ha csak kiadás van. De bízzunk benne, hogy a kormány ad könnyítést a fuvarozóknak is – fogalmaz az ügyvezető.

Mint mondja, nem féltek a járványtól, mert időben beszerezték a védőfelszerelést, és nagyon ki sem szállnak a járműből. – Nem szoktunk megállni útközben. Ha pihenünk, akkor sem megyünk be üzletekbe. Nem is tudtunk volna, mert Németországban például minden le van zárva. Itthonról viszünk magunkkal enni- és innivalót. A rakodóhelyiségekbe, hűtőházakba, irodákba be sem mehettünk. A papírokat egy kis résen keresztül adtuk le. A lerakón, felrakón, egy-két emberrel találkoztunk, akiktől kellő távolságot tartottunk – számol be tapasztalatairól az ügyvezető. Mint mondja, nem igényeltek karantén alóli felmentést, sofőrjük inkább kivárta a két hetet, hogy megbizonyosodjon arról, nem lett-e beteg.

Belföldön is biztonságban dolgoznak a sofőrök

Itthon ugyanúgy komolyan kezelik az egészségügyi intézkedéseket a fuvarozók. – Minden kocsinkban van védőkesztyű, maszk és kézfertőtlenítő. A sofőrök naponta többször lefertőtlenítik a kormányt a vezetőfülkét és a le- és beszálláshoz használt kapaszkodókat – mondja Máté Róbert, a KAKACS Transz Kft. ügyvezetője.

Ők ömlesztett árut szállítanak építkezésekre, betonkeverőkbe. A fel- és lerakóhelyeken, bányákban is biztosítanak arra lehetőséget a sofőröknek, hogy fertőtlenítsék a kezüket. Rakodógép rakja a sódert, az ömlesztéket a kocsira. A járművezetőnek annyi a feladata, hogy felmászik a ponyvázó állványra, rátekeri a ponyvát az árura, majd rögzíti. Idegen személy nem tartózkodik a platón, és a rakodógépessel sem kerül kapcsolatba. Még az irodába sem kell bemennie a sofőrnek, a legtöbb helyen mikrofonon keresztül tárgyalnak, így vehetik fel, adhatják le az árut. A szállítólevelet egy kihelyezett dobozba kell betenni, a sofőr pedig egy postai kézbesítőhöz hasonló nyíláson kapja meg a papírt.

– Egy helyi benzinkúttal van szerződésünk, ahol minden kútnál elhelyeztek eldobható gumikesztyűket. Ezeket is lehet használni, de mi mindig munkavédelmi kesztyűben tankolunk, mivel a teherautók jobban koszolódnak, a tankoló nyílás is olajos, sáros. Készpénzt nem viszünk magunkkal, kártyával fizetünk – teszi hozzá Máté Róbert. Mivel sok helyen nincs, vagy zárva van az étterem, az étkezést nem is lehet másképp megoldani, csak úgy, ha visznek magukkal ételt. A kocsiban mindig tartanak ásványvizet és konzervet is a váratlan helyzetekre.

Egy háromfős, háztartási termékeket, ásványvizet és konzerveket szállító kisvállalkozás is arról számolt be, nyugodtabbak, hogy mindenki komolyan veszi a higiéniai előírásokat. Ők sem mehetnek be az élelmiszerüzletek raktárhelyiségébe, az autóból sem szállhatnak ki, csak a papírokat mutatják fel. A raktáros gumikesztyűben kinyitja a kocsi ajtaját, leszedi az árut, a sofőr pedig csak kint zárja be az autót. Esetleg illemhelyre lehet bemenni, de csak a sofőrök számára kijelölt helyre.

A vállalkozásnak is kevesebb a megbízása, általában nem dolgoznak végig egy hetet. Ennek ellenére kitartanak, mert ha ettől a kis bevételtől is elesnek, nem tudják fizetni a munkabért, járulékokat és a többi költséget, a járműveket ki kellene vonniuk a forgalomból.

Szilágyi Katalin