A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Bármilyen furcsa is, de jelenleg a közúti árufuvarozás áll nyerésre a vasúti áruszállítással szemben. Az ok az energiaköltségek látványos emelkedése. Az üzemanyag drágulása a közúti szállítókat is nehéz helyzetbe hozza, a vasúti fuvarozást azonban szinte már összeroppantja a villamos energia árának gyors növekedése.

Egy évvel ezelőtt, 2021 tavaszán még a koronavírus-járvány közepén tartottunk. Védelmi intézkedésként egész gazdasági ágak álltak le. A lezárások a kiskereskedelmet, a vendéglátást, az idegenforgalmat érintették, az ipar nagy része azonban változatlanul működött.

Ez a szállítási igényekben is megmutatkozott: kevesebb cipőt és éttermi alapanyagot szállítottunk, míg a gyárakat kiszolgáló konténerek változatlanul közlekedtek a kontinensen.

Nem csoda, hogy ez az időszak a vasúti szállítást jóval kevésbé érintette, mint a közútit, hiszen főleg a közúton szállított kiskereskedelmi termékek forgalma esett vissza. A vasúti szállítás viszont még növekedni is képes volt, részben a közút kárára. Több konténert helyeztek vasútra, s nőtt a kombinált szállítások aránya is azokban a hónapokban. Ezt az irányt csak erősítették a közúti szállítás jellemző problémái, például az egyre erősödő sofőrhiány.

A vasúti szállítás 2020-ban elsősorban a nemzetközi forgalomban tudott növekedni. Abban az évben majdnem 8%-kal több árut szállítottak vasúton, mint 2019-ben. A forgalom főleg a nagytávolságú szállítások esetén terelődött át közútról vasútra. Ebben nagy szerepe volt a járvány miatt leállított járműparkoknak, a határzáraknak, torlódásoknak és a sofőrhiánynak is.

Tavaly év végére azt lehetett jósolni, hogy a vasúti árufuvarozás jócskán teret nyert a közúttal szemben. A sofőrhiány még égetőbbé vált, s az üzemanyag ára is tartósan megindult felfelé. Ezek a tényezők nagy sikert jósoltak az átrendeződésnek.

Csakhogy brutálisan felszaladt a villamos energia ára

A vasúti fuvarozók azonban egy dologgal nem számoltak: a villamos energia árának 2021 végén már robbanásszerű emelkedésével. Az elszabaduló energiaárak miatt ma már az ágazat összeomlásától tartanak az érintettek. 2021-ben amúgy is rossz hírek érték a vasutasokat: a járvány után a közúti fuvarozás újra fellendült, s a várakozásokkal szemben az elpártolt fuvaroztatók hamar visszatértek a kamionokhoz. A vasút híre pedig egyre csak rosszabb lett a lassúsága és bizonytalansága miatt.

Az energiaárak emelkedése 2021 végétől sodorja nehéz helyzetbe a vasúti szállítókat. A vontatási költségek között a legnagyobb tétel a villamos energia ára – becslések szerint ez adja a vasúti teherszállítás költségeinek mintegy 20%-át. Csakhogy az energia ma ötször annyiba kerül, mint egy évvel ezelőtt.

A lakossági, „rezsicsökkentett“ villamos energia ára nagyjából bruttó 37 forint kWh-ként, azaz körülbelül nettó 29 forint a rendszerhasználati díjakkal együtt. Önmagában az energia nettó díja ezen belül körülbelül 13 forint/kWh. Ehhez képest a vállalati ügyfelek tavaly év elején körülbelül 28 forintos áron vásárolták az áramot, idén februárra viszont ez az ár 170 forintra emelkedett. Az elosztói díjakkal együtt ez ötszörös villanyszámlát jelent valamennyi, piaci árat fizető vállalkozás számára.

A vasúti szállítók ma ott tartanak, hogy állami beavatkozás nélkül néhány hónapnál tovább nem tudják finanszírozni a szolgáltatásukat. Ez azt jelenti, hogy vagy bezárnak vagy duplájára emelik a vasúti szállítási díjakat, hogy ki tudják fizetni az áramszámlát. Csak hogy lássuk a nagyságrendeket: egy korábbi cikk szerint a legnagyobb vasúti árufuvarozó cégnek, a Rail Cargo Hungaria Zrt.-nek 1 Ft/kWh árnövekedés évi 140 millió forint költségnövekedést okoz. Mivel jelenleg a tavalyihoz képest körülbelül 140 forintos árnövekedéssel kell számolnunk, ez 19,6 milliárd forintos veszteséget jelent a cégnek csak emiatt az egy tétel miatt. Ezt a veszteséget jelentős áremelés nélkül lehetetlen kezelni.

A közeljövőben tehát a vasúti szállítások jelentős árnövekedésére kell számítanunk, ami az ügyfelek egy részét könnyen átterelheti a közútra. Bár az üzemanyagárak emelkedése miatt a közúti fuvarozás ára sem hagyható a korábbi szinten, a gyorsasága, kényelmessége és talán a fuvardíjak kisebb arányú növekedése áthozhatja az ügyfelek egy jelentős részét a közúti áruszállításhoz.

—————————————————————————————————————————————————————-

Az állami támogatás segíthet elkerülni a csődöt

A sajtóban kevés visszhangot kapott a hír, hogy a kormány tavaly 3,7 milliárd forinttal segítette ki az úgynevezett egyeskocsi-forgalom fenntartását, s további 6,4 milliárdot ígért a 2022-25 közötti évekre.

Az egyeskocsi-forgalom azt jelenti, hogy az egyes gyárak, telephelyek egy vagy legfeljebb néhány vagont töltenek meg saját árujukkal, s ezekből az egyes kocsikból állítja össze a társaság a teljes szerelvényt. A szerelvény szinte minden kocsija máshova tart. Körülbelül 700 cég használja ezt a lehetőséget. A szolgáltatás viszont drága és nem kifizetődő, évente legalább 6 milliárd forint veszteséggel működtethető csak. Ha megszűnne, akkor ezt az árut mind közúton kellene elszállítani, s ez bizony a vasúton szállított árumennyiség közel 20%-át jelenti. Könnyen belátható, hogy ez mennyivel nagyobb kamionforgalmat jelentene. A plusz terhelés elkerülése miatt a kormány inkább uniós jóváhagyással direkt támogatást ad az egyeskocsi-szállításokhoz. Ez a tízmilliárd forint a becslések szerint elég lesz a csőd elkerüléséhez.


Nagy Csaba