Állami sofőrképzés – előre kell tervezni a munkaerő-igényt

A járművezetői szakma iránt érdeklődők részéről sokkal nagyobbnak tűnik a lelkesedés az államilag finanszírozott sofőrképzés iránt, mint a leendő munkaadók oldaláról. Sok vállalkozó talán nem is tud róla, hogy a számára is égető sofőrhiányt állami segítséggel tudná csökkenteni.

Tavaly ősszel sokan fellelkesültek az államilag fizetett, a tanulók számára ingyenes sofőrképzés beindításán. Elsősorban a leendő hallgatók érdeklődését keltették fel a hírek. Nagyon is jól hangzott, hogy C, D, E kategóriás jogosítványhoz és GKI kártyához is hozzá lehet jutni úgy, hogy azért semmit sem kell fizetni. A gépjármű-vezetői szakma mindig is vonzó terület volt, elsősorban a fiatalok számára. Ha a pályára lépést nem gátolja a megszerzendő képesítések összesen legalább félmilliós költsége, az sokak számára növeli meg a szakma népszerűségét. A várakozás nem volt alaptalan, s valóban, sokszoros túljelentkezés jellemezte a sofőrképző program indulását.

A program ma még nem érezteti a hatását, a lapok apróhirdetési rovatai ugyanúgy tele vannak a sofőröket kereső cégek néha elég kétségbeesett hirdetéseivel. Néhány vállalkozóval beszélgetve úgy tűnt, hogy az érintettek nem is tudják pontosan, hogyan juthatnak munkaerőhöz az állami programon keresztül. Sokan csalódottak, azt várták, hogy ha elindul az állami támogatásos program, akkor ők majd gyorsan, egyszerűen találnak új sofőröket a hirdetéseikre. És most csalódva néznek körül, hogy hát hol vannak az új sofőrök, ha egyszer ennyi pénzt költünk rájuk a közösből?

Sajnos, a programmal kapcsolatban úgy tűnik, elég sok információra van még szükség, hogy a képzés valóban a vállalkozók hasznára váljon.

A képzésre jelentkező leendő sofőrök akkor tudnak a programba bekapcsolódni, ha van már egy munkáltató, aki fogadja őket. Tehát a másik oldalról, vállalkozóként nem szabad arra számítani, hogy majd megjelennek az álláshirdetésekre az ingyenes képzésen végzett új sofőrök. Nem fognak megjelenni, hiszen aki elvégzi a képzést, az már eleve szerződésben áll egy munkáltatóval. A jelölteket tehát még a képzés előtt kell kiválasztani.

A leendő munkáltatónak a jelentkezőkkel tanulmányi szerződést és a későbbi foglalkoztatásra szóló szándéknyilatkozatot kell kötniük. A vállalkozók a képzés ideje alatt ösztöndíjat fizetnek a jelölteknek. Ennek összege legalább 20 ezer forint havonta, de a munkáltató ennél jóval többet is fizethet. Szintén nincs megkötés abban, hogy ad-e a jelentkezőnek még más juttatást is: utazási költségtérítést a képzések helyszínére, szállásköltség-térítést, vagy étkezési térítést. A képzések sikeres vizsga esetén nagyjából egy fél év alatt lezajlanak. A hallgató cserébe pedig azt vállalja, hogy a képzés elvégzése után 1-2 évig a tanulmányi szerződését megkötő vállalkozásnál fog dolgozni.

Mi a teendője tehát egy vállalkozásnak, ha új sofőrre van szüksége és szeretné azt a támogatott programon keresztül felvenni?

Először is nézzük a képzés kereteit. Magát az oktatást az OFA Közhasznú Nonprofit Kft. szervezi, irányítja. A sofőrhiánnyal küzdő vállalkozónak viszont nem az OFA-nál kell jelentkeznie, hanem valamelyik fuvarozói szervezetnél. Vagy az MKFE, vagy a Nit keretében kell a vállalkozásoknak jelentkezniük és jelezniük sofőrigényüket. Ezt követően a vállalkozás székhelye szerinti kormányhivatal foglalkoztatási főosztályának munkatársa veszi fel a kapcsolatot a vállalkozással (ez a munkaügyi központok új neve, de ugyanarról a szervezetről van szó).

A képzés iránt érdeklődő leendő sofőröknek először egy csoportos tájékoztatóra kell elmenniük. A csoportos tájékoztatók megyénként zajlanak, s a leendő hallgatók csak a saját megyéjükben szervezett találkozókra jelentkezhetnek.

Ezeket a találkozókat már a leendő munkaadók szervezik. A jelentkező így előre ki tudja választani, hogy melyik cég tájékoztatójára akar elmenni, megismerni a részletes feltételeket. Ezek a találkozók egyszerre képzési tájékoztatók és állásbörzék is. Hiszen a programot szervező cég meggyőzni szeretné a jelentkezőket arról, hogy vele kössenek tanulmányi szerződést, s majd hozzá jöjjenek dolgozni is.

Ilyen tájékoztatókat a nagyobb cégek szerveznek, melyek több tucat, vagy akár több száz sofőrt szeretnének foglalkoztatni. A kisebb munkaadók olyan tájékoztatókon tudnak megjelenni, melyet több kis cég tart együttesen a jelentkezőknek. Akkor lehet ilyen tájékoztatót tartani, ha az összefogó vállalkozásoknak együttesen legalább 10-15 emberre van szükségük. Ennyi kell egy csoport indításához. Ennek a feltételeit, a részvétel lehetőségeit a kormányhivatal munkaügyi szakemberével kell egyeztetni.

Aki tehát sofőrhöz szeretne hozzájutni ezen a programon keresztül, annak első lépésként valamelyik fuvarozó szervezetnél kell jelentkeznie. Az MKFE-hez a kamionosmunkaado@mkfe.hu, vagy buszosmunkaado@mkfe.hu email címen kell jelentkezni. A NiT-hez jelentkezők pedig bármelsyik helyi szervezetnél jelentkezhetnek.

Hozzászólások

comments

Related Posts