A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Ártándnál nagyon sokat kell várni a magyarországi beléptetésre, ez olykor 3 és fél órás helyben járást jelent. Az erre járók szerint a többi átkelőhöz képest itt komótosabban végzik  munkájukat a magyar oldali szolgálatban lévők. Mi az igazság?

Többen állítják, hogy ami a rendőrségi honlapon Ártándnál várakozási időként van kiírva, azt nyugodtan meg lehet szorozni kettővel… Egyik olvasónk napi szinten jár át a másik oldalra sóderért. A visszaúton minden egyes alkalommal a magyarok hosszan vizsgálják a kaviccsal megrakott teherautóját. Ráadásul mint mondja, nyáron még az e téren tapasztalatlan Készenléti Rendőrség is látott itt el helyettesítő szolgálatot, ami lassította az átkelést. A fuvarozók között már az a hír is szárnyra kélt, hogy a nehéz teherautókat le akarják szoktatni az ártándi határátkelőről. Többen már a 7,5 tonnás korlátozó táblát is látni vélték, igaz még elfordítva a 42-es úton.

A rendőrség szerint a megnövekedett forgalom az oka

– Az ártándi határ schengeni határ, ezért kötelező a schengeni előírások szerint ellenőrizni a járműveket. Ettől az időigényes munkától nem tekinthet el a rendőrség – magyarázza az ORFK kommunikációs szolgálata. – Határinfo oldalunkon tájékoztató adatok találhatók a várakozási időkről, amiket becsléssel, a tapasztalataink alapján határozunk meg. Javasolt a román határrendészet oldalán is megnézni a várakozási időket bit.ly/románhatár. Az itt lévő adatok pontosabbak.

Az elhúzódó várakozások egyik oka, hogy megnövekedett a járműforgalom Magyarország  és Románia között. Az ártándi átkelőn 2019 első 10 hónapjában 855 766 jármű lépett át. Ez tavalyhoz képest mintegy 5,3 %-os növekedést jelent.

Nem tud az ORFK arról, hogy az ártándi határátkelőhelyen súlykorlátozás bevezetését terveznék. Ennek módosítása kizárólag a két ország közötti kormányközi megállapodás alapján lenne lehetséges– teszi hozzá az ORFK munkatársa.

Már a belépőknél is ellenőrzik az útdíjfizetést

Novemberben a magyar-román határon a magyar rendőrség elkezdte fokozottan ellenőrizni a 3,5 feletti teherautókat. Az eredmény: hosszú sor. Olyannyira, hogy a román kamionosok már a határ blokádjával fenyegetőznek.

Ha lehet, próbáljuk meg elviselni a hosszabb várakozási időt, mert bármilyen hihetetlen, ez most a magyar teherfuvarozók érdekében is történik. A rendőrségnek már 2013. júliusától vizsgálnia kell a schengeni külső határokon az országból kilépő járművek útdíjfizetéssel kapcsolatos jogsértéseit (azaz fizettek-e útdíjat vagy sem). 2019. november 1-től pedig ezt már nemcsak a kilépőknél, hanem a belépőknél is ellenőrizniük kell (az intézkedés visszavonásig).

Vizsgálják, hogy a megelőző 150 napban rendben befizették-e az útdíjat a jármű után. Akinek díjhátraléka van, azt mindaddig nem engedik be az országba, míg azt a bírsággal együtt az üzembentartó ki nem egyenlítette. A rendőrség tájékoztatása szerint a tartozókat kiterelik a sorból, és a bírsággal kapcsolatos ügyintézést olyan helyen végzik, ahol az nem akadályozza a forgalmat.

A külföldi járművek 60-70%-ának van díjtartozása, zömében román, lengyel és bolgár szállítóknak. November 1. és 17. között 5298 útdíjfizetéssel kapcsolatos jogsértés miatt intézkedtek az ORFK munkatársai. Bírságot is szabtak ki, ami 30 000 forinttól 165 000 forintig terjedt.

A szigorú ellenőrzés tehát a külföldi fuvarozók jogosulatlan előnyét hivatott megszüntetni. Az útdíjfizetés ellenőrzése, a tartozások beszedése és a bejelentett károsanyag-kibocsátási adatok ellenőrzése ugyanis része a piacvédelemnek, ami a hazai fuvarosok érdekeit is védi.

(Forrás: ORFK, Határvédelmi főosztály, MKFE, NiT)

Őri András