A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

További papírmunkával szigorodott az EU-n kívüli országokba történő fuvarozás: az ilyen alkalmakkor használatos CEMT okmányba pontosan be kell írni a határátlépés tényét, idejét, helyét és a kilométeróra állását. A felrakónak és a lerakónak is alaposan át kell vizsgálnia az engedélyeket, különben 300 ezres bírságot kaphat.

Mi az a CEMT okmány?

Az európai közlekedési miniszterek még a 90-es évek elején állapodtak meg a fuvarozás feltételeinek megkönnyítéséről. A megállapodásnak az a lényege, hogy az egyezményhez csatlakozó országok fuvarozói adott időtartamra szóló engedély alapján, de ezen belül korlátlanul fuvarozhatnak egymás országába. Ilyen engedélyt kell ma annak kiváltania, aki külföldre, de nem EU-tagállamba akar fuvarozni: például Ukrajnába, Szerbiába, Bosznia-Hercegovinába, Montenegróba, vagy Törökországba, észak felé Norvégiába. Oroszországban viszont ez már nem érvényes, mert nem tagja az egyezménynek. Az engedélyt az NKH adja ki éves díj alapján. Magyarországon kétféle engedélyt adnak ki: egy egész évre szólót (ez zöld színű) és egy rövid távra, 30 napra érvényeset (ez sárga). Az érvényességi idején belül az engedély korlátlan számú fuvarozásra jogosít, de legalább minden negyedik rakott járat után a kocsinak vissza kell térnie saját országába (pontosan: az itthonról induló első út után 3 rakott járat végezhető). Ha ezt a fuvarozó megsérti, akkor megbírságolják.

Az engedélyben azt is megjelölhetik, hogy milyen típusú autókkal lehet az engedély birtokában fuvarozni. Például, ha az engedélyen egy zöld színű pecséten V jel szerepel, az azt jelenti, hogy csak Euro 5-ös vagy korszerűbb autóval használható ez a fuvarozási engedély.

Az engedély nem autóra, hanem a vállalkozás nevére szól. Egyszerre viszont csak egy autóra lehet felhasználni. A papírt a fuvarozónak a kocsiban kell tartania. A megtett utakról részletes fuvarnaplót kell vezetni.

Az új szabályok szerint nemzetközi fuvarozás vagy saját számlás szállítás esetén a sofőr köteles a határátlépést feltüntetni a CEMT fuvarnaplóban. Pontosan, nap, óra, perc részletességgel fel kell jegyezni a kilépés vagy belépés idejét és a kilométeróra állását. Ezt egyelőre kézzel kell felírni. A rendelet szerint lehetséges, hogy ezt a későbbiekben egy gépi megoldás váltja majd fel (pl. egy bélyegzőautomata), de ennek még nincs meg a technikája.

A CEMT engedélyt a felrakás vagy lerakodás helyén be kell mutatni a felrakónak, vagy az áru átvevőjének. Az engedélyt a felrakónak és a címzettnek is meg kell vizsgálnia. Néznie kell, hogy érvényes-e, ténylegesen a fuvart végző vállalkozás nevére szól-e, és megfelel-e az adott feladatnak. Például azt is meg kell vizsgálnia, hogy egy V-ös engedéllyel tényleg Euro 5-ös kocsi érkezett-e.

Ha az engedély nincs meg, vagy hiányos, nem megfelelő az adott feladathoz, akkor a felrakó (vagy lerakó) ezt azonnal köteles bejelenteni vagy az NKH-nak, vagy a rendőrségnek, vámhatóságnak. A három közül bármelyik hatóság kijöhet a helyszínre, s alaposan ellenőrizheti a gyanússá vált fuvarozót. Ha a felrakó rakodás előtt, vagy közben veszi észre, hogy nincsenek rendben a papírok, akkor az áru felrakását meg is tilthatja.

Az ellenőrzés után a felrakónak és a lerakónak is a rakodás pontos idejét (nap, óra, perc) és a kilométeróra állását be kell írnia a CEMT fuvarnaplóba. Utána a naplóról és az engedélyről fénymásolatot kell készítenie, amit a fuvarlevélhez csatolva egy évig meg kell őriznie.

A bírságrendeletet is kiegészítették a CEMT engedélyek hiányára vonatkozó részekkel. Ha nincs engedély, vagy érvénytelen, akkor 300 ezer forintot kell fizetni. Ha az engedélyt a sofőr rosszul használja, pontatlanul tölti ki, akkor a sofőrt büntetik meg 150 ezer forintra. Ha pedig a felrakó, vagy a lerakó nem tesz eleget az ellenőrzési követelménynek, nem tölti ki, nem másolja le és nem őrzi meg egy évig a dokumentumokat, akkor a felrakást végző vállalkozást (vagy az ellenőrzést megtagadó sofőrt) büntethetik meg 300 ezer forintra.

Ez a rendelkezés április 4-én jelent meg a Magyar Közlönyben, s a kihirdetését követő 31. naptól, azaz május 5-től hatályos.

Az intézkedésnek az a célja, hogy a hazai fuvarozókat védje a szabályokat be nem tartó külföldi fuvarozóktól. Legtöbben azt használják ki, hogy a uniós tagként Magyarország már nem ellenőrzi egyenként a határon be- és kilépőket. Így meg tudják tenni, hogy az egyszer használható engedélyekkel is többször vállalnak fuvarfeladatot. Ezzel szívják el a lehetséges megbízásokat a hazai vállalkozások elől.

Mivel az uniós szabályok miatt a határellenőrzéseket szigorítani nem lehet, a fel- és lerakodások alaposabb ellenőrzése lehet a megfelelő módszer a feketefuvarozók kiszűrésére. Ez az a pont, ahol az autó biztosan megáll, s van mód a papírok ellenőrzésére. Az intézkedés részben a közúti árufuvarozók egyesülete, az MKFE kezdeményezésére került bele a rendeletbe.

Forrás: 116/2014-es kormányrendelet a közúti fuvarozást érintő egyes kormányrendeletek módosításáról