Belgium után Franciaország is tiltja a kocsiban töltött 45 órás hosszú pihenőt

Franciaországban is megjelent az a törvény, ami súlyos pénzbírsággal bünteti, ha a sofőrök az autóban töltik a 45 órás hosszú pihenőjüket. A fenyegetés még nagyobb, mint Belgiumban, akár börtönbe is kerülhet a sofőr.

Belgium nemrég 8 ezer eurós büntetést helyezett kilátásba azoknak a sofőröknek, akik a hétvégi hosszú, 45 órás pihenőjüket az autóban töltik. Az intézkedés alapja az EU vezetési és pihenőidőkről szóló előírása. Ez megengedi, hogy a sofőr a kocsiban töltse a napi, vagy a rövid heti pihenőjét, de nem említi a 45 órás hosszú pihenőt.

Az EU egyes tagállamainak tiltása a különböző szociális jogok védelme érdekében született. Azt szeretnék megakadályozni, hogy a szegényebb tagországok dolgozói a gazdagabb országokba vándoroljanak. A bevándorlók legtöbbször rosszabb körülmények között, alacsonyabb bérért veszik  el a munkákat a gazdagabb ország dolgozói elől.

Belgium és Franciaország is azt várja el az országba érkező sofőröktől, hogy ha az országban kell tölteniük a 45 órás pihenőjüket, akkor ezt egy rendes szálláshelyen tegyék. Ezt a sofőrnek igazolnia is kell. Ezt az igazolást bármelyik ellenőrzés alkalmával kérhetik tőle visszamenőleg is, hiszen 28 napjáról el kell tudnia pontosan számolni. Az igazolás módja bármi lehet, ami bizonyítja, hogy a sofőr nem a kocsiban töltötte a pihenőjét. Szállodai vagy panziószámla, bejelentkezési nyomtatvány, vagy ha magánszálláson, ismerősnél alszik, akkor a szállásadó igazolása tanúk aláírásával is megfelelő lehet.

A legrosszabb az, ha az ellenőrzés az éppen pihenőjét töltő sofőrt tetten éri az autóban. Ilyenkor nem lehet megúszni a bírságot. A belgáknál ez május óta 8 ezer euróra emelkedett.

Franciaország azonban még egy ennél is sokkal szigorúbb rendszert vezetett be. Itt elsősorban nem a sofőrt, hanem az őt kiküldő vállalkozást büntetik, hatalmas összegre: 30 ezer euróra (majdnem 10 millió forint)! A sofőr sem ússza meg: ő nem pénzbírságot kap, hanem 1 éves börtönbüntetésre ítélhetik.

Az új törvényeket július elején fogadta el a francia kormány. Arról egyelőre nem tudni, hogy hatályba léptetni mikortól fogják. Az MKFE francia társszervétől kapta meg a jogszabály eredeti szövegét.

A francia intézkedés már a nemzetközi fuvarozó szervezeteknek is sok, s tiltakoznak is a párizsi lépések ellen. Teljesen egyértelműnek látszik, hogy a szociális dömpingre való hivatkozás csak egy jó hivatkozási alap. A végső cél egyszerűen a külföldi, főleg a keletről érkező munkavállalók kiszorítása az országból. Minderre persze a jog lehetőséget ad, így elég kérdéses, hogy lesz-e valakinek is olyan érdekérvényesítő ereje, hogy visszavonulásra tudja kényszeríteni a francia kormányt.

Hozzászólások

comments

Related Posts

16 comments on “Belgium után Franciaország is tiltja a kocsiban töltött 45 órás hosszú pihenőt

  1. Ez szerintem nem jogos,ha egyenjogú uniós tagállamok vagyunk! Itt nem bevándorlásról van szó hanem a szabad munkapiacról,munkaversenyről és ezzel kell érvelni.Igy tartják be a konkurencia törvényét?Ha nem lett volna ránk szükség nem lennénk ott,ez aljasság a kelet európai országokkal szemben de egy kis szervezkedéssel le tudnánk bénitani őket.Ha egy hétre leállnánk had lám a nagy francia autógyárak mit csinálnának,akiknek a kelet európai fuvarozók szálitnak folyamatosan.

    • v.j. on said:

      Szerinted normális hogy 4-6-8 hétig putriznak a sofőrök a fülkében? És igen,a munkaerő vándorlás megakadályozása is cél, hiszen minden sofőr látja mennyi keleti vontató húz nyugati pótkocsit akár belföldi forgalomban is, ezzel rontva a helyi munkaerő helyzetet és akár fizetést is. Te sem örülnél ha az ukrán cégek és munkavállalók miatt elvesztenéd a munkahelyed vagy ennél is megalázóbb bért kapnál

      • Se7en on said:

        igen normális,aki bevállalja az csinálja is.amugy meg nem azért huzzák a nyugati pótot hanem mert nálunk akkora utadot fizetünk a traktor + pótért hogy érdemesebb bérelni kint 1 pótot és igy itthon felét fizetni.

  2. Tamás Ferenc on said:

    Nincs itt semmiféle munkaerő vándorlásmegakadályozása, vagy kelet európaiságról szó! Csupán az AETR idevonakozó szabályainak betartásáról (Magyarország 2006-ban írta alá!) Van egy Magyar kormány rendelet,( 285/2011.dec.22.) Kiküldetési díj elszámolásáról szól, és ez lenne hivatott a külföldön a kiküldetéssel kapcsolatos felmerülő költségek fedezésére. A munkáltatók kihasználják ezt a rendeletet és a munkabér részének tekintik adó és járulék mentesen! Ez a felháborító! Nem a Belga és Francia hatóságok fellépése!

  3. Tamás Ferenc on said:

    Tisztelt Székely László és v.j.! Látom igaz a mondás!: ,, Tudatlannak fél munkát ne mutass, mert azt hiszi, hogy úgy marad!!!” Az AETR Kimondja, hogy: A napi, és a heti rövidített pihenőt a járműben is el lehet tölteni, ha van megfelelő fekhely és a jármű álló helyzetben van! A 45- órás pihenőről nem beszél, tehát tilos a járműben eltölteni! Vagyis miről van szó? Mi vagyunk olcsók az ő munka erő piacukon, és nem az Ukránok vagy az Oroszok! Ha a mi munkaadóink normális piacképes béreket fizetnének és a kiküldetési díjat arra használnák amire való és nem a munkabér részének, akkor nem kellene tartani az uniós országok hatóságainak intézkedéseitől!

    • NAPSUGÁR on said:

      “A 45- órás pihenőről nem beszél, tehát tilos a járműben eltölteni!”
      AMIRŐL NEM BESZÉL AZ AETR, AZ MIÉRT TILOS AUTOMATIKUSAN????
      Pfh…
      ‘NAPSUGÁR’

      • Teljesen egyetértek, ez a rendelet kiforgatása. A cél a konkurencia leverése, semmi más… Csak sajnos minket sofőröket is rosszul érint.

  4. Anonim on said:

    Tisztelt Tamás úr, ha nem tud okosat mondani hülyeséget ne mondjon ez abaj a magyarokkal ,hogy az irigység beszél belőlük
    Ahoz mit szól majd ha több száz embernek megszünik a munkája ilyen emberek miatt min ön!!! Mellékesen emliteném,hoyha ez bekövetkezik akkor a napidijból a gk vezetőnek kell fizetnie a szállást

  5. feri on said:

    Azt azért magyarázza el valaki, hogy mikor lehet “tetten érni” a sofőrt?!. Én angliába járok magyarországról export-import viszonylatban, sokszor angolból csak úgy lehet hazahozni a kocsit, ha beiktatunk egy harmadik országot, pl belgiumot. Lerakok belgába, igen ám de lehet két napot várok a felrakó cimre, holott a 45 öst nem szeretném kivenni. Ekkor mit lehet csinálni? El kell hagyni az országot? Mi a fészkes fenének vagyunk akkor az unio tagja? Konkrétan innentől megszűnt a francia, és a belga “hétvégézés”?

    • Pongó Ferenc on said:

      Valamien szinten jó a törvénykezés.
      De nem ezt kellett vola behozni az uniónak,hanem az egységes fizetést a gkv-nek.
      Otthol az irányitód és alkalmazottak degeszre keresik magukat,mig te km-re dolgozol a semmiért. Nagyon vigyáznak,hogy a sofőr nehogy elérje az 1000€-t mert az sok neki.
      Igen szállodáztassa a sofőrjét! Nagyon is belefér,mert mi keressűk meg a kenyerűket
      és a jó létjűket.

  6. Marozsi Attila on said:

    Miért kell nekem igazolnom, hogy hol töltöttem a 45 órát az autón kívűl?
    Amennyiben a kamionban “tettén ér” ok legyen vele boldog, és költse gyógyszerre a büntetést.
    Hol a franciák által hangoztatott szabadság? XXI-században az Európai Unióban nekem kell beszámolnom arról, hogy hol voltam a szabadidőmben? Következő lépés mi lesz?
    Kártyát kivenni a 45 órás pihenőre, és semmi köze hol voltam ezen idő alatt!
    (Lehet, hogy az anyjánál aki diszkréció miatt nem ad igazolást)
    Panaszkodik mindenki a fiatalok közti magas munkanélküliség miatt(spanyol, olasz, francia).Munkaadóként tapasztalom, hogy nincs utánpótlás.
    Nem is csodálom. Ki akarja kitetenni magát ennyi idétlen szabálynak, és horribilis büntetésnek.

  7. Nézzük más szemszögből a dolgot.
    Vezessük be mi is ezt a horror büntetést, és lássuk, mit tesznek a francia meg belga fuvarozók . Mert ugye, ha nem mi visszük az Elektrolux, meg az autógyárak áruit nyugatra, akkor nyilván ők fognak eljönni ide.
    Ha a fuvarmegbízók megfizetnék rendesen a kelte-európai fuvarozókat, akkor -merthogy én is az vagyok – örömmel küldeném a szállodába a sofőrt . (Ha lenne.)
    Másik probléma: Ha a sofőr itthon hétvégézik, azt hogyan köteles igazolnia a belga és francia hatóságnak?

  8. Sanyi on said:

    Sofőr fizess! Nekem ez jön le! ujra elkezdték különbozően magyarázni az AETR t ill az561/2006. os rendeletet! Gusztustalan! Ha annyira az Eusokat akarták vna szorítani lehetett vna úgy le írni,hogy a 3.hétvégét követően!! Pl oda érsz 1 B.-F. felrakóra pénteken ééééééééés nincs kész az árúd nincs kifizetve stb (ezt szer ismeri majd mindenki) és jön a jelszó majd hétfőn! ahha akkor most mi is a teendő????????

  9. Arnold on said:

    Nekem ezzel kapcsolatban az a véleményem mint sofőr hogy ez a belgától még nem annyira mint a franciától szemétség és ez a tilalmakkal kezdődik amiért az angol a holland és a belga is reklamál hogy több nyugat európai ország megszabja hogy mikor kel a sofőrnek meg állni péntek estétől vasárnap estig ha akarod ha nem mert nyaralási szezon van hétvégén ne legyen kamion az úton aha és ha véletlen beszorulsz mondjuk az A4 essen a semmiközepén egy poros parkolóba akkor próbálj meg onnan elmenni szállodába vagy apartmanba esetleg ismerőshöz mikor 50-60 kilométere van a legközelebbi város és a franciában jól ismert üzemanyag lopásokkal hagyd ott nyugodt szível a kamiont és hétfőn elindulni nem fogsz tudni mert szétlopták a kamionod teljesen szóval ez úgy szemétség ahogy van én szerintem. Ja és ha áruval a póton hagyod ott 45-ösre akkor meg felvágják a ponyvát és még a lerakóra sem kel odamenni mert nem lesz mit lerakodni. Amúgy a tudatlanokat és a franciákat is felvilágosítanám hogy az AETR kimondja hogy a harmadik heti pihenőt ami a 24 es vissza pluszóllása és a hozzátartozó 45 ös pihenőt tartalmazza azt kel a házadban vagy szállodában eltölteni mivel Nemzetközi fuvarozást végzel és minden kamion fel van szerelve meg felelő fekhellyel. és magszimum 3 hetet lehetsz úton a hivatalos szabály szerint

  10. gabor on said:

    mik vagyunk mi bunozok hogy igy rank szall mindenki????azert mert valaki alszik az autoba egy ev borton???ez akkorra bun???

  11. Termèszetes hogy nèhány kommentelő HR es támadja a rendeletett. Nem ök tőltenek 5-6-7-8 hetet a kamionban. A kaminosok 90% elvált a családjaik szètesve. A nagynevü cèg irányitoi szemeben a söför nem ember hanem a kocsi tartozèka mint egy porolto.A lènyeg hogy minnèl többet fusson a kocsi de lènyeg hogy a gèpkocsi vezető bèrèt minden mondva csinált ürügyel lefaragják a munkaadok.