BIREG – négy hetet sem élt az elhibázott rendelkezés

Január 27-én éjjel megjelent a Magyar Közlönyben a BIREG módosítása. A rendelet hatálya alól egy huszárvágással kivonták az uniós szállításokat.

Jó hír, hogy gyakorlatilag a kormány a kötelezettség 90%-át visszavonta. A regisztrációs kötelezettség most már csak azokra vonatkozik, aki CEMT vagy kétoldalú engedély alapján EU-n kívüli szállítást végeznek az alábbiak szerint:

  • 3,5 tonna feletti járművel nemzetközi teherszállítás
  • 3,5 tonna feletti járművel nemzetközi saját számlás áruszállítás és
  • Magyarország területén végzett kabotázs.

A nemzetközi fuvarozást és a nemzetközi saját számlás szállítást NEM KELL REGISZTRÁLNI, ha a fuvarozó uniós nemzetközi fuvarozói engedély alapján dolgozik, azaz csak az EU-n kívüli, külön engedély alapján végzett szállítások maradtak regisztrációra kötelezettek.

 Kinek NEM KELL regisztrálnia? 

Rengeteg kérdést kapunk azzal kapcsolatban, hogy kinek kell és kinek nem kell regisztrálnia. Sok a félreértés is ezzel kapcsolatban. A magyarok érintettségét például többen úgy magyarázzák, hogy az a belföldi szállításokra is érvényes, holott ez nem így van. A január végi módosítás törölte az érintettek legalább 90 százalékát, miközben a BIREG iránti felfokozott érdeklődés megmaradt. Szögezzük tehát le, kinek NEM kell regisztrálni:

  • a belföldi fuvarozóknak
  • a nemzetközi fuvarozást végző magyar vállalkozóknak az uniós fuvarok esetén
  • az EU-n belüli külföldi fuvarozóknak, magyarországi fuvar esetén
  • az EU-n kívül vagy belül nemzetközi fuvarozásban dolgozó, de 3,5 tonna alatti járművet használó vállalkozóknak
  • az EU-n kívül vagy belül saját számlás szállítást végző, 3,5 tonna alatti járművet használó vállalkozóknak
  • annak, akinek van CEMT nemzetközi engedélye, de magyarországi vagy uniós fuvart végez
  • mindazoknak, akik maguk nem szállítanak, csak fuvaroztatóként, lerakóként vagy felrakóként lettek érintettek.

Az első hetek ijedtsége és felháborodása után tehát leszögezhetjük, hogy a fuvarozók túlnyomó többségének semmi dolga nincs a BIREG-gel. Nem kell regisztrálnia, s nem kell a raktárosoknak sem a fuvarozókat ellenőriznie. Csak annak kell a regisztrációval foglalkoznia, aki

  • 3. országos fuvart végez CEMT vagy kétoldalú engedély alapján
  • saját számlás áruszállítást végez 3. országba 3,5 tonna feletti járművel, vagy
  • külföldiként kabotázst végez Magyarországon.

Jogos lehet a kérdés, hogy kell-e annak is regisztrálnia, aki rendelkezik CEMT engedéllyel, de csak belföldi fuvarokat végez. NEM kell. A rendelet úgy fogalmaz, hogy a megjelölt fuvarfeladatokat végző járművek csak regisztrációval vehetnek részt a közúti forgalomban. Tehát csak akkor kell a céget regisztrálni, ha a megjelölt kategóriákba tartozó járművel  közlekedni is akarunk. Annak a vállalkozásnak nem kell regisztrálnia, amelyik rendelkezik az engedéllyel, de jelenleg nem végez ilyen tevékenységet.

Figyeljünk arra is, hogy a saját számlás áruszállítás regisztrációjának a feltétele változott. Az eredeti, decemberi rendelet 7,5 tonna felett írta elő a kötelezettséget, a módosítása már 3,5 tonna felett elvárja a regisztrációt.

Nagy Csaba

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: