A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A fuvarozóknak megkeseríti az életét, ugyanakkor azt is látjuk, hogy számos európai ország is alkalmazza a kamionstopot, hogy csökkentsék az utakon a hétvégi, ünnepi forgalmat, és ezzel a balesetek számát. Az MKFE olyan megoldást javasol, ami lehetővé tenné a sofőrök hazajutását, ugyanakkor nem növelné számottevően a balesetveszélyt sem: ez az időablak. 

Mint minden évben, így idén szeptember 1-jétől is a kamionstop őszi rendje irányadó Magyarországon. A 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeg feletti tehergépjárműveknek és járműszerelvényeknek szeptember szombatjain már csak éjjel 22:00 órakor kezdődik a korlátozás, és vasárnaponként 22:00 óráig tart. A tilalom a belföldi és a nemzetközi forgalomban közlekedőkre, és az összes környezetvédelmi osztályba tartozó tehergépjárműre vonatkozik. Az államhatártól a telephelyig hazagurulni már nem lehet. Kivétel ez alól a téli rend: november 4-től március 1-ig a tilalommal nem kell számolnia a legalább Euro 3-as környezetvédelmi besorolású, nemzetközi forgalomban közlekedő teherautóknak. 

Magyarországon és az EU minden országában “zöld soron” van a romlandó, fagyasztott élelmiszerek és az élő állatok szállítása, a katasztófavédelmi járművek, a humanitárius segélyeket szállítók, a rendőrök, mentők, tűzoltók stb. Aztán jönnek a részletkérdések: az étkezésre előkészített krumpli mehet, a pincehideg nem. A rendezvényes kamion oké, a miénk nem hoz szintetizátort és gitárt, az már ejnye-bejnye. Már a magyar szabályokat sem egyszerű követni, és akkor még ott van a többi ország…

Lehetetlen egységes szabályokat hozni       

– Az EU-ban nincs egységes szabályozás. Minden tagállam maga dönti el, hogy mit, mikor, hol, meddig szeretne – mondja Árvay Tivadar, az MKFE (Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete) szóvivője. Már csak azért is, mert az ünnepek is nagyon eltérőek. 

Spanyolország például tele van, náluk 19 oldalas a kamionstop szabályok “füzete”. De általánosságban is elmondható, hogy minél délebbre vagyunk, annál komolyabbak a szabályok. Miért? Mert a mediterrán térségekben nagy a turistaforgalom. Ott mindig lesz stop, és nyáron sok korlátozásra lehet számítani. 

A mi rendszerünk a németekére hasonlít leginkább. Van a nyári, meg a nem nyári. Precíz, még ha utáljuk is. Nálunk is van erős tranzitforgalom, de azért Ausztria vagy Szlovénia ebben nyertes. A szlovének pl. utálják a tranzitforgalmat, nagyon magas bírságokkal sújtanak, ha megszegjük a szabályokat.

Aztán jön észak. Lett, litván, észt és társai. Ritkán lakott vidékek, így nem is jellemző a korlátozás. 

A gond az, hogy a külön tagállami szabályozás átláthatatlan, a korlátozásokkal kapcsolatos információk áramlása pedig kritikán aluli. Nemzetközi szinten 5 nyelven beszélő informatikus-jogásznak kell lenni, hogy megtaláljuk a szabályokat. Sok helyen csak saját nyelven és csak rövid idővel a korlátozás előtt találhatóak meg a tilalmak. Legalább angolul vagy németül minden államnak közzé kellene tenni a saját szabályokat, még jobb lenne, ha ezt valamiféle egységes mederbe terelnék. 

Érvek ellene és mellette

Tudjuk, hogy a pilótáknak mekkora nehézség a kamionstop. A határon rekednek a hosszú hétvége előtt, és a stop miatt nem tudnak hazamenni. Ott izzadhatnak/fázhatnak egy parkolóban, akár napokig. Nem túl vonzó hétvégi program, biztosan nem növeli a szakma vonzerejét. Márpedig a sofőrhiány már most nagyon súlyos problémát jelent. 

Levegőszennyezés, zajhatás, balesetek –ezek az érvek a kamionstop mellett. Hétvégén és ünnepnapokon, amikor zsúfoltak az utak, sok baleset megelőzhető azzal, hogy a nehéz teherautókat kiveszik a forgalomból. Az emberi élet mindennél fontosabb, ez nem is vita tárgya. Ám vannak olyan elemzések is, amik szerint  az ünnepi és hétvégi tilalmak sem feltétlenül vannak túl jó hatással sem a levegőszennyezésre, sem a közlekedésbiztonságra. 

Uniós szakemberek még a 2010-es évek derekán készítettek egy tanulmányt a kamionstop pozitív és negatív hatásairól. Vizsgálták a hétvégi, ünnepnapi, éjszakai és a téli-nyári korlátozások hatásait. A negatív hatások között elsőként szerepelt, hogy az egész napos, előre meghatározott napokon lévő kamionstopok közel 5 %-kal emelik meg a fuvarozói költségeket. Különösen érintettek azok a szállítmányok, amelyeket a hét elejére kell eljuttatni a célállomásra. Egy hosszabbacska, 1.600-1.700 kilométeres útnál, amikor a rakománynak például hétfőre kell megérkeznie Hollandiába, egy vasárnapi kamionstoppal általában számolni kell.  A fuvarozói költségeket elsősorban a sofőr napidíja, az őrzött parkoló költsége, esetleg a sofőr szállásköltsége gyarapítja. Az éjszakai vagy a nap egy meghatározott időszakára korlátozódó közlekedési tilalmak ezzel szemben jobban kezelhetők. Hiszen az útvonal és a vezetési idők megtervezésével időzíthetők úgy, hogy a sofőr pont ekkor töltse a napi pihenőidejét.   

Az egésznapos kamionstopok a közlekedésbiztonságra is negatív hatást gyakorolnak. Amikor március 15-én nálunk kamionstop van akkor a környező országok parkolóiban, útjain feltorlódnak a várakozó járművek, majd amikor eldördül a startpisztoly egyszerre útra kelnek. Ezzel forgalmi dugókat, veszélyes közlekedési helyzeteket okozhatnak.

Problémásak a nem “fix” napos korlátozások is. Ilyen például a nyári korlátozás, amikor meghatározott hőmérséklet felett napközben nem mozoghatnak a járművek, vagy a “szmog” miatt elrendelt tilalom. Ezekkel az a gond, hogy nehezen vagy nem tervezhetők, és az esetek többségében késedelmes szállításhoz vezetnek. A szakértők 1.600-1.800 kilométeres szállítási útvonalakon, lengyel-holland, olasz-holland, spanyol-holland viszonylatban elemezték a “hirtelen” kamionstopok hatásait. Egy-egy ilyen úthoz a vezetési és pihenőidők szabályait betartó sofőrnek 4 nap kellett, de egy “váratlan” tilalom  átlagosan egy nappal hosszabbította meg az utat. Azaz egy nappal később ért célba az áru.

Nagy gondot okoznak a regionális korlátozások is (vallási ünnepek, szakaszos lezárások). Ezek az országon belül csak egy-egy megyére, tartományra, útszakaszra érvényes korlátozások, amik 50-60, esetleg száz kilométeres kitérőre kényszerítik a fuvarozókat. A tiroli Brenner autópályán életbe léptetett korlátozások ugyan a “helyi” lakosággal jót tettek, de a határ túloldalán várakozó járművek gondot okoznak a németeknek, olaszoknak egyaránt. Az olasz sajtóban megjelent számítás szerint a Brenneren bevezetett korlátozás  közel 370 millió eurós kárt okoz éves szinten az ország gazdaságának. A mediterrán országot Skandináviával összekötő közlekedési folyosót ugyanis nem lehet megkerülni, az árukat gyorsabban és olcsóbban más módon jelenleg nem lehet elszállítani. 

A regionális korlátozások környezetre gyakorolt  hatását vizsgálták a Bécsi Műszaki Egyetem szakértői. Arra a következtetésre jutottak, hogy ami jó a lakosságnak, az az éghajlatra nézve káros. Például Ausztriában a B320 és a B145 számú utakról kitiltották a 7,5 t feletti járműveket. Igen ám, de az itt közlekedő teherautóknak, hogy céljukat elérjék 45.000 km-rel több utat kellett megtenniük így 17,5 %-kal több szén-dioxidot juttatnak a levegőbe. Günther Reder, az Osztrák Kereskedelmi Kamara áruszállítási szövetségének szakembere így összegezte a helyzetet: helyi korlátozásokat csak akkor érdemes  bevezetni ha az nem kényszeríti a kamionosokat jó nagy kitérőkre. Ellenkező esetben ugyanis öngólt rúgunk. 

Az időablak lehetne a megoldás

– Időablak, időablak, időablak! – hívja fel a figyelmet Árvay Tivadar. – Érthető, hogy jó, ha csökken a teherforgalom hétvégén és ünnepnapokon. De este 10-től hajnal 6 óráig nincs jelentős személyautó közlekedés, ezt is mérlegelni kell. Az lenne az ideális, ha a tehergépjárművek 24 órán belül mindig tudnának mozogni, a korlátozott napokon is – tette hozzá.

– Az augusztus 20-i hosszú hétvége kapcsán örömteli meglepetéssel fogadtuk, hogy gyorsan és számunkra kedvezően döntött az ITM, és 2×8 órás időablakban szabadok voltunk. 22 órától reggel 6 óráig megmozdulhatott minden tehergépjármű. Komoly segítséget jelentett, hogy éjjel lehetett menni a 62 óra összefüggő stop helyett. Sok gépkocsivezető ennek köszönhetően juthatott el a családjához a hosszú hétvégén. 

Elfogadjuk a kamionstopot, de az ellátási lánc zavartalansága érdekében észszerű és szükséges időablakok bevezetése. Például szombat estétől vasárnap hajnalig, amikor kisebb a személyforgalom. Szeretnénk, ha a 24-48 órás, vagy annál is hosszabb egybefüggő tilalmak eltűnnének a rendszerből, és az időablakoknak köszönhetően folyamatos, jól eloszló teherforgalmunk lehetne.

Remélem, lesz nyitottság, meghallgatnak minket, ezért dolgozunk! – fűzte hozzá Árvay Tivadar.

Kis Zsuzsanna