A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy magyar vállalkozás közműépítést végez Horvátországban. A munkában egy magyar fuvarozó vállalkozás is részt venne: ők szállítanák a kitermelt földet. A vállalkozás itthon rendelkezik a szükséges engedélyekkel, de vajon elvégezheti-e ezt a feladatot Horvátországban is?

A szabadon átjárható határok korában is könnyű szembesülni azzal, hogy az országhatár átlépése eltérő szabályokat hoz magával. Egy magyar cég magyarországi jogosultsága az országhatárig érvényes. Hiába mennénk csak az első faluig, vagy hiába végeznénk csak rövid ideig tartó feladatot, egy vállalkozás határátlépésének szigorú szabályai vannak.

Ebben az esetben egy magyarországi fuvarozó vállalkozás egy másik uniós tagállamban akar belföldi szállítást végezni. Más jellegű vállalkozások számára nem lenne ez megoldhatatlan feladat. Ezt hívják határon átnyúló szolgáltatásnak. Egy magyar építő cég például szabályosan végezhet építőmunkát bármelyik más uniós tagállamban, betartva az adott ország erre vonatkozó szabályait (be kell jelentkezniük, meghatározott bért kell fizetni a Magyarországról kivitt munkásoknak is stb.). Fuvarozók számára azonban bonyolultabb a kérdés, mert erre a tevékenységre az uniós előírások értelmében a kabotázs szabályai vonatkoznak.

A belföldi szállítási piacát minden tagállam erősen védi. Ez jogszerűen csak a kabotázs szabályainak betartásával végezhető. A kabotázs nem jelent teljes körű szolgáltatási jogosultságot. A fuvarozó arra kap jogot, hogy két nemzetközi szállítási művelet között kötött mennyiségű belföldi fuvart is végezhessen az adott állam területén.

A munkát elvégző vállalkozásnak tehát először is nemzetközi fuvarozói engedéllyel kell rendelkeznie, és nemzetközi szállítást kell végrehajtania. A kabotázs arra ad lehetőséget, hogy a nemzetközi fuvarfeladatot követő 7 napon belül legfeljebb 3 belföldi fuvart is teljesítsen a vállalkozás. A 7 nap vagy a 3 fuvar után az országot el kell hagynia és csak újabb nemzetközi szállítás után végezhet belföldi munkát a kabotázs alapján.

Ezek a megszorítások lehetetlenné teszik, hogy a magyar vállalkozás a horvátországi építkezésen rendszeres szállítási munkákat végezzen. Egy megoldás lehetséges: ha a szállítást nem alvállalkozó fuvarozó végzi, hanem a földmunkát végző cég, saját teherautóival, saját számlás szállítás keretében. Alvállalkozóként szerződő fuvarozó azonban ilyen feladatot csakis kabotázs keretében, annak szigorú feltételei között végezhet egy másik állam területén. 

Nagy Csaba