A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egységesítik és egyszerűsítik a bérelt teherautókkal kapcsolatos uniós előírásokat. A cél az, hogy a tagállamokban azonosak legyenek a szabályok, és kevesebb az adminisztráció. A jövőben külföldi rendszámos bérelt vontatót is használhatunk. 

Járműbérlésre nem csak akkor kerülhet sor, ha az autónk elromlik. Ez lenne a megfelelő megoldás akkor is, ha csak ideiglenesen kellene több autó, mert csak rövid ideig van többletigény. Sőt, akár hosszú távú megoldás is lehetne a saját autópark vásárlása helyett is. A bérlés növeli a vállalkozás rugalmasságát, s az EU szerint hozzájárulna a  versenyképességük növeléséhez is. S mivel a bérelhető autók többségükben újabbak, jobb állapotúak, mint a fuvarozók saját járművei, így a használatuk kevésbé szennyező.

Egy ilyen ideális helyzettől még messze vagyunk. Az ide illő uniós irányelv ma még nem teszi lehetővé, hogy a vállalkozások korlátozások nélkül használják a bérelt járműveket. Például

– korlátozhatják a saját számlás szállítást végző vállalkozásokat a 6 tonna össz­tömegnél nehezebb bérelt járművek használatában

– akadályozzák, hogy egy vállalkozás egy másik államban bérelt járművel végezze a tevékenységét. 

Ez a helyzet ma Magyarországon is. Magyar vállalkozás ma csak magyar rendszámmal ellátott járművet bérelhet – a pótkocsi lehet külföldi rendszámos is, de a vontató nem. Arra nem kapunk engedélyt. És ez nem csak hazai szabály, ez az előírás az uniós irányelv alapján született. 

Külföldi járművek bérlése

Ezt a helyzetet igyekszik feloldani az EU az irányelv módosításával. A cél, hogy ne korlátozzák a más tagállamból bérelt járművek használatát. Egy magyar vállalkozás is dolgozhasson külföldi cégtől bérelt, külföldi rendszámú járművel, vagy éppen fordítva: akár egy német cég is működhessen magyar rendszámos, itt bérelt vontatóval. 

Annyi az elvárás, hogy a járművet az EU valamelyik tagállamában vegyék nyilvántartásba. A használatára pedig a járművet használó vállalkozás székhelye szerinti ország szabályai lesznek érvényesek. Ha tehát a magyar fuvarozó német rendszámos vontatót bérel, akkor is magyar engedélyt kell szereznie majd a használatára. Újdonság az is, hogy a bérletre vonatkozó dokumentumokat elég lesz elektronikus formában a járművezetőnél tartani és ellenőrzéskor bemutatni. 

Arra azonban továbbra is lesz lehetőségük a tagállamoknak, hogy korlátozzák a külföldön bérelt járművek használati idejét. Például előírhatják, hogy a járművet csak 30 napnál rövidebb ideig lehet megszakítás nélkül használni. Vagy korlátozhatják a bérelt járművek számát. Például előírhatják, hogy a bérelt járművek aránya nem lehet több 25 százaléknál. Korlátozhatják a bérelt járművek használatát a saját számlás szállítások során is. 

Új elektronikus nyilvántartás készül

Létrehoznak egy olyan elektronikus nyilvántartást, amiben rögzítik a bérelt járművek rendszámait. Ennek célja az engedély nélküli kabotázs kiszűrése. A magyar fuvarozó német rendszámos autóval dolgozhat Németországban, de ott belföldi szállítást továbbra is csak a kabotázs szabályai alapján végezhet. Csak nehezebb lesz ezt észrevenni, ha a rendszáma sem mutatja, hogy nem helyi vállalkozásról van szó. Ezért kell a bérelt járművekről pontos nyilvántartást vezetni.

Ez az intézkedés egyelőre nem végleges, a pontos szövegről még az Európai Tanácsnak és a Parlamentnek közösen meg kell állapodnia. Vitás kérdések nem látszanak a tagállamok között, így valószínűleg  elfogadják a közeljövőben. Az új intézkedések várhatóan 2023 után lépnek hatályba. Irányelvről van szó, ami azt jelenti, hogy az ebben foglaltakat még az egyes országok kormányainak is külön-külön saját jogszabályba kell foglalniuk. Így ha 2023 augusztusában életbe lép az irányelv, akkor nagyjából 2024 elejétől várható a hazai jogszabályok változása. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Csereautó, ideiglenes autó használata

A fuvarozói engedélyek rendszámra szólnak. Változás esetén, ha például új autót akarunk használni, a változást be kell jelenteni a közlekedési hatóságnak. Nem kell viszont bejelenteni a csereautó használatát, ha azt igazolhatóan 15 napnál rövidebb ideig fogjuk használni (ezt például bérleti szerződéssel igazolhatjuk). Ilyen helyettesítés esetén a cserejármű „megörökli“ a helyettesített állandó jármű engedélyét. Tizenöt napnál hosszabb időre csak úgy lehet ideiglenes járművet igénybe venni, ha arra beszerezzük a megfelelő engedélyt és az engedélykivonatot a kocsiban tartjuk. Mindez azonban csak a hazai rendszámos autókra vonatkozik, mert külföldön bejegyzett csereautót vagy ideiglenesen használt autót magyar fuvarozó nem használhat. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Nagy Csaba