A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Jövőre már csak a kockázatos termékek szállítását kell bejelenteni az EKAER rendszerbe. A nem kockázatos terméket szállítók mentesülnek minden eddigi adminisztráció alól.

A kormány újragondolta az EKAER szabályokat. Az indoklás szerint a módosítások célja a hatékonyság megtartása úgy, hogy az jobban illeszkedjen az európai uniós jogrendbe. A változásokhoz az elmúlt 5 éves ellenőrzési tapasztalatokat is figyelembe vette a jogalkotó. E meglehetősen homályos indoklás valószínűleg azt jelenti, hogy az ellenőrzési tapasztalatok szerint semmi nem indokolja a szigorú adminisztráció fenntartását a nem kockázatos termékeknél (nem kockázatos például a műszaki cikk, építőanyag, bútor stb.).

Az Európai Bizottság alkalmazásának első pillanatától kezdve kritizálja a magyar EKAER rendszert. Álláspontjuk szerint eleve nem fér össze az áruk szabad áramlásának jogával egy minden áruszállításra kiterjedő kötelező nyilvántartási rendszer. Az EKAER ráadásul erősen megkülönbözteti a belföldi és az uniós országok közötti szállításokat, szigorúbb bejelentési kötelezettséget alkalmazva ez utóbbira. Ezzel olyan mesterséges határokat állít fel újra az európai országok közötti áruforgalomban, amelyek lebontásán évtizedeken át dolgoztak az európai politikusok.

Az Európai Bizottság már 2017-ben felszólította a magyar kormányt, hogy hangolja össze az EKAER-t az uniós adójogszabályokkal. A problémát az okozza, hogy az áfa kérdése uniós jogkörbe tartozik. Az EU egyik fő bevételi forrása az áfa, így ezt az adót érintő minden változással kapcsolatban a tagállamoknak egyeztetniük kell az EU Bizottsággal. A magyar megoldás sérti a közösségi áfa-irányelvet éppen amiatt, hogy közösségen belül, uniós országok között akadályozza az áruforgalmat egy adminisztratív kötelezettséggel.

Az EU ilyenkor alkalmazható fő lépése a kötelezettségszegési eljárás, ami általában egy tagállammal szemben sem kecsegtet gyors eredménnyel. Két évvel később, 2019 elején még mindig arról olvashattunk, hogy az Európai Bizottság ismételten felszólította Magyarországot, hogy áruforgalom-ellenőrző rendszerét hozza összhangba az uniós jogszabályokkal.  

Nagyon is valószínű, hogy a mostani törvénymódosítás legalább részben ennek a felszólításnak a hatására történt. Bár nyilvános adatokat ezzel kapcsolatban nem találunk, nagyon is valószínű, hogy az eddigi ellenőrzések leginkább a kockázatos termékek szállításával kapcsolatban találtak nagyobb problémákat. Valószínű, hogy a várható eredmények alapján nem nagyon éri meg fenntartani az ellenőrzéseket a nem kockázatos termékekkel kapcsolatban. Ráadásul az EU felé is jó pontot jelent, ha enyhítik a vitatott ellenőrző rendszert.

Az EKAER módosítása azért még tartogathat nem várt meglepetéseket. Igaz, hogy a jövőben csak a kockázatos termékek szállítását kell majd regisztrálni, azt azonban a kormány dönti majd el, hogy mi számítson kockázatos terméknek. Ma még nem tudjuk, hogy szándékukban áll-e a ma érvényes lista bővítése, módosítása.

Ami a lényeg: a jövő évi költségvetéshez kapcsolódó törvényjavaslat pontjai között szerepelt az EKAER átalakítása. Ma útdíjköteles járművel, továbbá a 3,5 tonna feletti járművel végzett, közúti fuvarozással járó termékértékesítést, beszerzést, termékmozgatást EKAER szám birtokában lehet végezni. Jövőre ez a kötelezettség már csak a külön kormányrendeletben felsorolt termékek szállítására, azaz a kockázatos termékekre fog vonatkozni. A kockázati biztosíték fizetésének kötelezettsége és a bejelentés többi szabálya változatlanul megmarad. A nem kockázatos termékek szállításával kapcsolatban így már nem lesz semmilyen tennivalók.

Forrás: T/10856 sz. törvényjavaslat, 102. §

Nagy Csaba