EKAER – hiba van a törvényben vagy szándékosan nehezítik a fuvarozók dolgát?

Nehéz megmondani, hogy szándékos nehezítés, vagy véletlen hiba, hogy nem hangolták össze megfelelően az augusztustól módosult EKAER törvényt és annak végrehajtási rendeletét. A kettősség miatt néhány szállításnál elég nehéz eldönteni, hogy kell-e számot kérni a rakományra vagy nem.

Augusztustól változtak az EKAER szabályai. A módosítások a szabályosan közlekedők nagy részét nem érintik. A változások célpontját azok jelentik, akik 3,5 tonna alatti kisteherautókkal szállítanak és szabálytalanul meghaladják az engedélyezett súlyhatárt.

Ahogy már beszámoltunk róla, a változás lényege, hogy EKAER-kötelessé váltak a nem útdíjköteles, de 3,5 tonna tényleges összsúlyt meghaladó járművek és szerelvények. A szabályokat betartva ez elég ritkán előforduló helyzet. Valójában az intézkedés a túlpakolt kisteherautók ellen irányul. A hivatalos indoklás szerint is sok kereskedő azzal igyekszik kikerülni a bejelentés kötelezettsége alól, hogy a sokszor áfacsalásra használt rakományokat kisteherautókra pakolják. Ezzel kikerülnek a hatóság látóköréből, a szállítás nem jelenik meg az EKAER-ben. Ha egy közúti ellenőrzés során felfigyelnek a 3,5 helyett néha 5 tonnát nyomó furgonra, akkor is maximum a túlsúly miatt lehetett eddig büntetést kiszabni.

Az augusztusi szigorítás ezeket a szállítmányokat is EKAER-kötelessé teszi. Ha a közúti ellenőr észreveszi, vagy az automata súlymérő beméri az autót, akkor a túlsúly mellett a szállított rakomány értékének a 40 százalékára is bírságolható a bejelentést elmulasztó vállalkozó.

A bejelentésre vonatkozó szabályok közé azonban bekerült egy hiba, bár nehéz megbizonyosodni arról, hogy valóban hibáról van-e szó. Könnyen lehet, hogy annyira szigorítani akartak a túlpakolt furgonokra vonatkozó bejelentések szabályain, hogy szándékosan alakították ilyenre a feltételeket.

Az EKAER-törvény módosult, a törvény végrehajtási rendelet azonban maradt az eredeti szöveggel. Ez a mentességeknél okoz problémát. Az össze nem hangolt szövegek miatt a túlpakolt furgonok esetében nincs alsó mentességi határ, mindent be kell jelenteni.

Mit jelent ez a mentességi határ? A 3,5 tonna feletti, mondjuk úgy, normál szállítások esetén a rendelet azt mondja ki, hogy mentes a bejelentés alól a 2,5 tonna súlyt vagy 5 millió forint értéket el nem érő szállítás. Az EKAER-rendelet értelmében nem tartozik a rendelet hatálya alá „ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termék”, a megadott súly- és értékhatárokon belül.

A mentességnek ez a megfogalmazása tartalmazza az útdíjköteles gépjármű fogalmát. Ez azt jelenti, hogy amit nem útdíjköteles gépjárművel szállítanak – de augusztustól be kell jelenteni – arra nem vonatkozik a mentesség. Tehát az ilyen szállítás akkor is EKAER-köteles lesz, ha az egy címzett számára szállított rakomány nem éri el a súlyhatárt vagy értékhatárt.

Még sarkosabban fogalmazva, ami ebből következik: a mai szabályok szerint ha egy 3,5 tonna alatti autó túlsúlyos, akkor bármit és bármennyit is szállít, azt be kell jelenteni az EKAER-be.

Egyelőre tehát nem tudjuk, hogy ez a kettősség szándékosan maradt-e benne a rendeletben, vagy véletlen hibáról van-e szó. Ha rövid időn belül módosítják a rendeletet, akkor hiba volt, ezt látni fogjuk. Ha viszont így marad, akkor ezt is egy újabb eszköznek szánta a hatóság arra, hogy meg lehessen fogni a túlsúllyal közlekedő, a szabályokat kikerülő szállítókat. A túlsúly kockázata igen nagyra növekedett: nem csak a túlsúlybírsággal kell minden esetben számolni, de arra is fel kell készülnie az áru tulajdonosának, hogy az EKAER-szabályok megsértése miatt a szállított áru értékének a 40 százalékával kell felelnie egy esetleges ellenőrzés esetén.

Hozzászólások

comments

Related Posts