A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A mai napon, március 11-én kell első alkalommal megfizetni az EKAER-ben a kockázati biztosítékot. A változásra a NAV egy hajnali rendszerkarbantartással készült: éjfél és hajnali 2 között a tervek szerint leállt a rendszer. Csakhogy egy bosszantó hiba miatt órákkal később is használhatatlanná vált a program: a kockázati biztosítékot a számítógépes rendszer azoktól a cégektől is követelni kezdte, melyek köztartozásmentes adózók, s ennek alapján mentesülnek a biztosítékfizetés alól. Vajon mi a teendő ilyenkor? Mit kell tenni, ha üzemzavar miatt nem működik a rendszer, s nem lehet EKAER-számot kérni?

A legfontosabb, hogy az üzemzavarra valamit mindig reagálnia kell, nem nyugodhat bele, hogy „akkor ma se kérek EKAER-számot”. Ez még egy parkolóóra hibájával szemben sem jó megoldás, s itt azért lényegesen nagyobb bírság forog kockán.

Ha tehát a NAV hibája miatt nem tud megfelelően EKAER-számot kérni, akkor a lehető legalaposabban bizonyítani kell, hogy a rendszer nem működött. Ennek első lépése, hogy készítsen azonnal egy képernyőmentést a hibásan működő funkcióról. Ezt bármelyik számítógépen a Print Screen funkcióval lehet megtenni (a legtöbb billentyűzeten ez az Alt és Prt Scr billentyűk együttes lenyomásával érhető el). Ez lefotózza az aktuális képernyőt. Majd nyisson meg valamilyen programot, akár egy szövegszerkesztőt, akár egy képnézegetőt (pl. IrfanView), s a Ctrl+v billentyűkombinációval másolja be a képet. Ezt mentse el, s máris van egy képernyőfotója a hibásan működő funkcióról.

A hibáról érdemes küldeni a NAV-nak egy értesítést. Ezt internetes felületen, a NAV elektronikus ügyfélszolgálatán keresztül lehet megtenni, az alábbi címen: http://nav.gov.hu/nav/e-ugyfsz/levelkuldes . Itt meg kell adnia a saját email címét is, és ekkor a NAV küld egy másolatot a hozzá beérkezett panaszlevélről.

Ezt a két dokumentumot – a hibáról készült kinyomtatott képernyőképet és a NAV-hoz beküldött hibajelentést – érdemes kinyomtatni és a sofőrnek odaadni. Egy ellenőrzés alkalmával ezekkel a sofőr igazolni tudja, hogy valóban egy technikai hiba miatt nem történt meg a bejelentés, s a vállalkozás már megtette a szükséges intézkedéseket.

A bejelentést pedig az akadály megszűnése utáni következő munkanapon szabályosan meg kell tenni.

Ha a bejelentést a NAV előre bejelentett karbantartása, vagy üzemszünete miatt nem lehet megtenni időben, akkor szintén az üzemzavar vége után, legkésőbb a következő munkanapon szabályosan be kell jelenteni az adatokat. Ezt az EKAER-rendelet is rögzíti. A tervezett leállások idejét a NAV percnyi pontossággal közzéteszi a honlapján. A pótlólagos bejelentést ekkor is az üzemzavar vagy karbantartás bejelentett vége utáni következő munkanapon kell szabályosan pótolni.