A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Február 21-én életbe léptek a 2020-as mobilitási csomagnak a kabotázs szigorítására vonatkozó intézkedései. Az alapszabály nem változott, továbbra is 3 kabotázst lehet végezni két nemzetközi fuvar között, 7 napon belül. Ám mostantól a kabotázs után 4 nap szünetet is kell tartani.

A kabotázs eredeti célja az, hogy javítsa a teherautók kihasználtságát, csökkentse a fuvar nélküli üres időszakok hosszát. Ezért teszik az uniós szabályok lehetővé, hogy a nemzetközi fuvarozásban részt vevő járművek két nemzetközi szállítás között néhány belföldi műveletet is végezhessenek. A kabotázs lehetőségét azonban mindig is korlátozták, nehogy valaki ezt állandó tevékenységként tudja végezni. Azt igyekeznek a hatóságok elkerülni, hogy külföldi fuvarozók állandó szereplői legyenek egy ország belföldi fuvarpiacának.

A 7 napos szabály könnyen kijátszható

A kabotázs eddig ismert szabályait 2009-ben rögzítették, azóta az EU területén minden országban azonosak a feltételek. A szabályozás lényege, hogy egy nemzetközi szállítás után 7 napon belül legfeljebb 3 belföldi szállítás végezhető egy ország területén. Mellette kabotázsnak nevezzük azt is, ha a nemzetközi szállítás után a járművet átirányítják egy másik országba, s ott végez belföldi szállítást a 7 napos határidő betartásával. Például a fuvarozó lerak Belgiumban, majd áthajt Franciaországba, és ott végez három belföldi szállítást. Ezt követően újra egy nemzetközi fuvart kell végeznie.

Az elmúlt évtized azonban azt mutatta az uniós döntéshozóknak, hogy ezek a szabályok is könnyen kijátszhatók. Az említett három francia kabotázsművelet után a fuvarozó például elvállal egy Franciaországból Belgiumba történő szállítást. Máris megvan a kért nemzetközi fuvar, ami után azonnal indulhat tovább a heti három belföldi kabotázsművelet. Szinte állandó tevékenységről beszélhetünk, melyet csak hetente egyszer kell megszakítania a nemzetközi szállításnak. Nyilván nem ez volt az eredeti cél, ezért került bele a 2020-as mobilitási csomagba is a kabotázs szigorítása. 

Pluszban a 4 napos szabály

Az új szabályok most február 21-én léptek hatályba. A változás nem érintette az alapokat: továbbra is 7 napon belül 3 kabotázst lehet végezni, majd újra egy nemzetközi fuvart kell beiktatni. Bekerült azonban a rendeletbe egy kiegészítés: „a fuvarozók számára nem engedélyezett, hogy ugyanazzal a gépjárművel vagy járműszerelvény esetében ugyanazon jármű gépjárművével kabotázsműveleteket hajtsanak végre ugyanabban a tagállamban az ott végzett kabotázsműveletük végét követő négy napon belül” (1072/2009/EK rendelet 8. cikk 2a. bek.). 

A németországi BAG, azaz a Szövetségi Árufuvarozási Hivatal a rendelet februári hatálybalépésekor adott ki e szabály értelmezésével kapcsolatban egy rövid tájékoztatót (német nyelven letölthető innen: bit.ly/bag-kabotazs ). 

A BAG tájékoztatója szerint a 4 napos szünetet nem úgy kell értelmezni, hogy minden egyes szállítás után várunk 4-4 napot, hiszen úgy ki sem lehetne használni a 7 napon belüli 3 lehetőséget. 

A BAG tájékoztató szerint három típust különböztetünk meg a kabotázson belül:

  • kapcsolódó kabotázs
  • tranzitkabotázs és
  • kombinált kabotázs. 

Kapcsolódónak akkor nevezik a szállítást, ha a nemzetközi szállítás teljes kirakodása után a fuvarozó a kirakodás helye szerinti országon belül végez három belföldi műveletet. Lerak Münchenben, majd onnan visz árut Bonnba, onnan Berlinbe stb., összesen három szállítást Németország határain belül. 

A tranzit kabotázs már az országhatár átlépésével jár. A magyar fuvarozó lerak Hollandiában, majd üresen elindul haza. Útközben végez egy-egy kabotázst Németországban, Csehországban és Szlovákiában is. Három napon belül három ilyen szállítást végezhet, egyet-egyet minden országon belül. 

A kombinált kabotázs pedig e kettő összekapcsolása. A holland lerakó után végez egy holland belföldi szállítást, majd üresen elindul haza, és további egy-egy szállítást végez Németországban és Csehországban. 

Mindezeket a szállításokat az új szabály szerint 4 nap türelmi időnek kell követnie, amikor nem végezhet egyáltalán kabotázst. Ha tehát valaki kabotázzsal maximálisan ki akarja használni a 7 napon belüli lehetőségeket, akkor az engedélyezett 3 kabotázst 3 napon belül kell elvégeznie. Ezt követi a 4 nap szünet, ami alatt elvégez egy nemzetközi szállítást, majd újra vállalhat kabotázst is. 

Fontos ügyelnünk arra, hogy egy ellenőrzés során az összes érintett szállítás dokumentumait be kell tudnunk mutatni a hatóság ellenőreinek (lehet elektronikusan is). Ha egy teherautó a nemzetközi fuvarozást megelőző 4 napban a fogadó ország területén tartózkodott, akkor ellenőrzés során be kell mutatni az erre a 4 napra vonatkozó valamennyi szállítási művelet iratait. 

Külön felhívják a figyelmet arra is, hogy a kabotázs megváltozott szabályait májustól már a 3,5 tonna alatti fuvarozóknak is be kell tartaniuk. Az engedélykötelezettség azt is jelenti, hogy ezek a szabályok rájuk is érvényesek lesznek. 

Nagy Csaba