A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

2024-ig mindenkinek új tachográfot kell beszerelnie, s 2026-tól menetíró kell a 2,5 tonna fölötti kisteherautókba is. A sofőröket 3-4 hetente, a nemzetközis teherautókat 8 hetente mindenképpen haza kell hozni. A sofőröknek pedig nem 28 napra visszamenőleg kell az idejükkel elszámolniuk, hanem az elmúlt 56 napról. Csak néhány szabály az úgynevezett mobilitási csomagból, amit áprilisban elfogadott az EU vezetése.  

A koronavírus-járvány miatt kevesebb figyelem jut minden más területre, pedig lényeges dolgok történnek a fuvarozásban. Az Európai Unió Tanácsa, azaz a tagállamok vezetői április 7-én elfogadták a mobilitási csomagot. Még egy megerősítő parlamenti szavazás van hátra és pont kerül a három éve húzódó módosításokra. Egyes új szabályok hátrányosan érintenek majd minket, viszont végre egységesek és egyértelműek lesznek az előírások az egész EU területén.

A mobilitási csomag néven ismertté vált módosítási javaslatok megítélése soha nem volt egységes – most sem az, a keleti tagállamok egységesen tiltakoztak az elfogadása ellen. A keleti országok szerint a változások kizárólag a nyugati tagállamok érdekeit szolgálják, s hátrányos helyzetbe hozzák a mi fuvarozóinkat. A módosítás valójában a nyugatiak piacának a védelmét szolgálja, ezt csomagolják bele a vezetési időkről, bérekről, szociális feltételekről szóló szabályokba.

Az EU Tanácsának közleménye szerint a reform javítja a járművezetők munkakörülményeit, jobb szociális feltételeket állapít meg számukra, miközben biztosítja a fuvarozók számára a határon átnyúló szolgáltatások szabadságát. A lényeg, hogy egyértelművé tesznek korábban félreérthető előírásokat, véget vetve annak a gyakorlatnak, hogy a tagállamok egymástól eltérően alkalmazzanak egyes rendelkezéseket (jó példa erre a kabinban töltött 45 órás pihenő megítélése és a minimálbérekre vonatkozó, országonként eltérő szabályok).

Amit mobilitási csomagnak nevezünk, az valójában két uniós rendelet és egy irányelv módosítását jelenti. A két rendelet a vezetési és pihenőidőkről szóló 561-es rendelet módosítása, a másik pedig a szakmagyakorlási feltételeket előíró szabály, a 165/2014-es rendelet. Ezt egészíti ki a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetéséről szóló irányelv átírása.

A csomag tartalmával korábban már többször is foglalkoztunk. A ténylegesen elfogadott szabályok részben már korábbról ismertek, de több helyen a legutolsó ismert változatokhoz képest is tartalmaznak változásokat.

A főbb előírások a következők: 

A nemzetközi fuvarozásban résztvevő sofőröket három- vagy négyhetente haza kell vinni. A vállalkozásnak ezt dokumentálnia is kell.

– A nemzetközi szállítást végző teherautókat nyolchetente vissza kell vinni a nyilvántartás szerinti országba.

– A 45 órás rendszeres heti pihenőt a járművön kívül kell eltölteni.

– Ha a járművezető a pihenőt az otthonától távol tölti, akkor a szállást a munkáltatónak kell fizetnie.

– Tovább ösztönzik a biztonságos és védett parkolók kialakítását.

– A kabotázs fő szabálya változatlan marad, azaz 7 napon belül 3 szállítási művelet végezhető. Újdonság, hogy az ugyanazon ország területén belül végzett kabotázsok között 4 napos szünetet kell tartani.

– A tagállamoknak az előírt iratokat digitálisan is el kell fogadniuk (pl. munkaszerződéseket).

– Nem adható fizetés a szállítás gyorsasága alapján sem. Az eddigi szabály is tiltotta, hogy a megtett út vagy a szállított áru mennyisége befolyásolja a sofőr fizetését, jutalmát. Ez kiegészült azzal, hogy tiltás alá került a “célba juttatás sebessége”alapján történő jutalmazás is.

2026-tól kell tachográf a kisteherautókba

2026-tól tachográfot kell használni a nemzetközi áruszállítást végző, 2,5 tonna fölötti járműveken is, és be kell tartani a pihenőidők szabályait. Az ilyen járművek üzemeltetőire is kiterjesztik a szakmagyakorlás követelményeit (szakmai végzettség, pénzügyi háttér). A kisebb autókra azonban kisebb tőkét kell igazolni: a 2,5-3,5 tonna közötti járművekre a vagyoni biztosíték csak 900 euró lesz. A tagállamok dönthetnek úgy, hogy az engedély megszerzéséhez nem kell vizsgát tenniük azoknak, akik kizárólag 2,5-3,5 tonna közötti járművet üzemeltetnek és igazolni tudják, hogy legalább 10 éve ugyanilyen vállalkozást irányítottak. Belföldön továbbra is 3,5 tonna lesz a határ.  

Kiküldetés

Kevesebb esetben kell a helyi minimálbéreket megfizetni a sofőröknek. A kétoldalú, más országot nem érintő szállításokat kiveszik a kiküldetés hatálya alól. Álláspontjuk szerint ilyenkor a szolgáltatás jellege szorosan kapcsolódik a letelepedés szerinti tagállamhoz. Erre tehát nem kell biztosítani a fogadó állam feltételeit. A célország felé vezető úton és visszafelé is egy-egy fel- vagy lerakodás engedélyezett, vagy odafelé nulla, vissza 2, és akkor még nem kell a helyi minimálbéreket megfizetni. Nem minősül kiküldetésnek a tranzit sem.

2025-től új tachográfok

Be kell vezetni az új típusú, a határátkelést is regisztráló tachográfot. Az új teherautóknak 2023-tól kell ilyennel rendelkezniük. A meglévő korongos vagy digitális menetírókat 2024 végéig ki kell cserélni. Ezt követően tehát korongos készülék már egyáltalán nem használható. Ki kell cserélni az első változatú intelligens menetírókat is, amelyeket 2019 óta szerelnek az új teherautókba. Ezeket 2025-ig kell az új készülékekre cserélni.

Vezetési időkkel kapcsolatos változások

– A sofőröknek 28 helyett 56 napra visszamenőleg kell elszámolniuk az idejükkel.

– Több fős személyzet esetén az éppen pihenő sofőr a kabinban is töltheti a 45 perces pihenőjét, ha éppen nem vezet.

– A nemzetközi szállítás végző sofőr az általános szabálytól eltérően két egymást követő héten is tarthat csökkentett heti pihenőt, ha a székhely szerinti tagállamon kívül tartózkodik. Feltétele, hogy 4 egymást követő héten belül lennie kell legalább 2 teljes heti pihenőnek.

– Ha a járművet komppal vagy vonattal szállítják és a sofőr ez idő alatt rendszeres vagy csökkentett napi pihenőjét tölti, akkor azt az eddigi szabályok szerint legfeljebb kétszer meg lehet szakítani más tevékenységgel. Erre a teljes napi pihenő esetén csak akkor lesz lehetőség, ha a kompon történő utazás menetrend szerint legalább 8 óra és a sofőrnek hálókabin áll a rendelkezésére.

– El lehet térni a napi és a heti vezetési időtől. Szükség esetén legfeljebb egy órával meg lehet hosszabbítani a vezetési időt, ha ez kell ahhoz, hogy a sofőr elérje a munkáltatója központját vagy saját otthonát, hogy kivegye a heti pihenőjét. A lerakó elérése nem indok a vezetési idő túllépéséhez!

– Ha a meghosszabbított vezetési idő előtt legalább 30 perces szünet volt, akkor a sofőr 2 órával lépheti túl a napi vagy heti vezetési időt a fenti cél érdekében. Az ilyen jellegű eltérések okát kézzel kell a menetírón rögzíteni. A vezetési idő meghosszabbítását a pihenő meghosszabbításával kompenzálni kell.

– A tachográf használata alóli kivételek közé bekerült az építőipari gépek szállítása és a betonszállítás. Akkor nem kell tachográfot használni, ha a sofőr:

– építési vállalkozás számára szállít,

– építőipari gépeket,

– a vállalkozás telephelyétől számított 100 km-es sugarú körön belül,

– ha a járművezetés nem a sofőr fő tevékenysége.

Mentesülnek az előre kevert betont szállító járművek is. Sürgős esetben a tagállamok 30 napos időtartamra további kivételt engedélyezhetnek.

A mobilitási csomag új szabályai különböző időpontokban lépnek majd hatályba. A vezetési időkre vonatkozó új szabályokat a rendelet kihirdetése után 20 nappal kell majd alkalmazni, azaz erre még idén számítanunk kell (ide tartozik a 3-4 hetente történő hazajutás is). A piacra jutással kapcsolatos rendelet előírásait, benne a kabotázs szabályaival, 18 hónappal a kihirdetés után kell majd alkalmazni, azaz várhatóan valamikor 2021 végétől. A kiküldetési irányelv ugyancsak 18 hónap türelmi idővel lép hatályba, Magyarországnak eddig az időpontig kell megalkotnia a csatlakozó saját előírásait.

Nagy Csaba