Jelentősen emelkedett az útdíj

Átlagosan 5,8 százalékkal emelkedik a teherautók útdíja 2019-től. Ez azonban csak az átlag. Egyes kategóriákban ennél jóval nagyobb emelésre számíthatunk, mert átalakítják a környezetvédelmi kedvezmények rendszerét. Legrosszabbul az Euro III-as és IV-es kamionok tulajdonosai járnak, esetükben 32 százalékkal emelkedik az útdíj.

A tehergépkocsik számára a megtett úttal arányos díjfizetést 2013-ban vezették be. A díjakon azóta csak egy alkalommal változtattak, 2015-ben. A mostani áremelés egyik oka az elmúlt három éves infláció miatti kiigazítás.

Egy kilométerre fizetendő útdíj áfával (Ft)

(J2 = 2 tengelyes, J3 = 3 tengelyes,

2018-ig 2019-től
J2 gyorsforgalmi út* 52,40 55,44
J2 főút 22,29 23,58
J3 gyorsforgalmi út* 73,52 77,78
J3 főút 38,59 40,83
J4 gyorsforgalmi út* 113,80 120,40
J4 főút 70,98 75,10

*: Gyorsforgalmi út: autópálya, autóút, gyorsút

Az útdíjat továbbra is az egyes szakaszokra meghatározott tarifa alapján kell megfizetni. A teljes felsorolás megtalálható a 25/2013 NFM rendelet mellékletében. A 2019-től érvényes díjszabás ezen a linken érhető el.

Változnak a kedvezmények is

A díjak azonban nem egyenletesen és nem csak az inflációval emelkednek. Megváltoznak a környezetvédelmi kategóriák alapján számolt kedvezmények is. Az indoklás szerint a motorok környezetvédelmi jellemzői folyamatosan javulnak. Így ma már nem indokolt, hogy a régebbi, kedvezőtlenebb károsanyag-kibocsátású EURO III és EURO IV kategóriájú teherautók kedvezményeket kapjanak. Ezek a ma már 10-18 éves járművek így jövőre több díjat fognak fizetni.

Csökkennek a kedvezmények a leg­gyakoribb járműtípusokra is. Az eddigi statisztikák azt mutatják, hogy a külföldi átmenő forgalom legnagyobb részét a négytengelyesek adják. A legkedvezőbb környezetvédelmi kategóriába tartozó négytengelyesek eddig 20 százalékos kedvezményt kaptak, s így ezt a kedvezményt legnagyobb arányban a külföldiek élvezhették. A kedvezmény most csökken, 20 helyett a négytengelyesek számára is a két- és háromtengelyesek esetében eddig is alkalmazott 15 százalékos kedvezmény jár a jövő évtől.

2013-2018 2019-től
A kategória Euro III és jobb besorolású Euro V és jobb besorolású
B kategória Euro II Euro II

Euro III

Euro IV

C kategória Euro I és rosszabb Euro I és rosszabb

A környezetvédelmi kategória alapján nyújtott kedvezmények 2019-től

(A szorzószámok azt mutatják, hogy az útdíj hányad részét fizetik az adott kategóriájú járművek.)

J2 és J3 J4
A kategória 0,85 0,85

(ez változott, 2018. december 31-ig 0,8 volt)

B kategória 1 1
C kategória 1,15 1,2

Ez a változás azt jelenti, hogy egy Euro IV-es besorolású, J4-es kategóriájú szerelvény autópályán idén 91,04 forintot fizet kilométerenként, jövőre pedig ugyanerre a szerelvényre már 120,4 forintot kell fizetni. Hiába 5,8 százalékos az átlagos díjemelés, ha ezekre a nem is ritka, Euro IV-es szerelvényekre 32 százalékkal kell többet fizetniük a tulajdonosoknak.   

Az autóbuszok és személygépkocsik díjaiban 2019 elején nem történt változás. E kategóriákban a 10 napos jogosultság ára emelkedett már tavaly októbertől. Januártól újabb drágulásra nem kellett már számítani.

Több úton kell díjat fizetni

Év elején tovább bővült a díjköteles utak köre, bevonták a díjfizetésbe a 2018-ban elkészült gyorsforgalmi szakaszokat is.

A díjköteles úthálózat az alábbi szakaszokkal bővült januártól:

Útszakasz hossza, km
M4 gyorsforgalmi úton az M0-Cegléd és a Cegléd-Abony közötti szakasz 8,2
M25 autóút északi ütem 4
M35 autópálya (a 481. Sz. főúttól Berettyóújfaluig) 18,7
M4 autópálya (Berettyóújfalutól a 47. Sz. főútig) 3,7
471. sz. főút (Hajdúsámson elkerülő) 8,6
445. sz. főút (M5 és 5. Sz. főút között) 3,4

A terelőutakon is fizetni kell

További szigorítás, hogy 2019-től a 3,5 tonna feletti járművek után akkor is díjat kell fizetni a díjköteles utakon, ha azt terelőútként jelölték ki, és azért kell arra mennünk.

A korábbi törvényszöveg szerint a terelőút fizetés nélküli használata nem számított jogosulatlan úthasználatnak. Ezt most szigorították. Az új szöveg szerint akkor nem számít jogosulatlan úthasználatnak a fizetős szakasz díjfizetés nélküli használata, ha arra 31 napot meg nem haladó idejű útlezárás, forgalomelterelés miatt kerül sor. A kulcs tehát a 31 napos útlezárás. Ha ennél hosszabb időre terelik más útvonalra a közlekedőket, akkor a terelőúton is fizetni kell az útdíjat a 3,5 tonna feletti teherautóknak.

Újdonsága az is a törvénynek, hogy a díjköteles útszakaszok kijelölésének a jogát átadták a közlekedésért felelős miniszternek. Mostantól tehát nem kell törvényt módosítani, ha változtatni akarnak a díjköteles utak listáján, elég lesz hozzá egy miniszteri rendelet is.

Forrás: 2018. évi XCVIII. törvény az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról és 31/2018 ITM rendelet

Hozzászólások

comments

Related Posts