Fizetős lesz az M0, duplájára nő a kisbuszok útdíja

Mégsem a buszokra vetik ki az e-útdíjat, hanem fizetőssé teszik az M0 autóutat és szinte minden autótípusra megemelik a fizetendő díjakat – hozta nyilvánosságra jövő évi terveit a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A kisbuszok a jelenlegi dupláját fizetik 2015-ben a matricáért.

Az idei évhez képest 2015-ben 40 milliárd forinttal nagyobb bevételt akar elérni a kormány az e-útdíjból – az idei 150 helyett 189 milliárd forintot, plusz majdnem 44 milliárdot a hagyományos autópályadíjat fizető járművek üzemeltetőitől. Ennek a forrása azonban mindeddig ismeretlen volt. Elszólásokból arra lehetett következtetni, hogy a buszokat akarják bevonni az e-útdíj rendszerébe, de ezt a javaslatot nem fogadták el. Most előbb a Népszabadsághoz jutottak el kormányzati tervek, melyeket később a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy közleménnyel is megerősített. Röviden: fizetős lesz az M0 legtöbb szakasza, 5 százalékkal emelkedik a teherautós e-útdíj, duplájára nő a kisbuszok autópályadíja és külön kell fizetni az utánfutók után is. Nézzük részletesen!

Az M0 autóút, az autópályák bevezető szakaszai, az M0-M7 közös szakasza eddig nem voltak díjkötelesek. Mostantól ezekre is fizetni kell majd. A változás elsősorban az ingázókat, a főváros környékéről naponta munkába indulókat érinti legérzékenyebben. Az elkerülő út szerepe eddig éppen az volt, hogy a zsúfolt városi utakról a nagyobb áteresztőképességű külső utakra terelje a forgalmat. Jövőre viszont valószínű, hogy az autósok nem fognak a fővárosi belső utakról kimenni a körgyűrűre, ha ezért a néhány kilométeres kerülőért autópályadíjat – 10 napra szóló matrica árát – kell fizetniük.

Hasonló a helyzet az ingázókkal és a főváros környéki bevásárlóközpontok látogatóival is. Ha a budaörsi Auchan, Cora, Tesco áruházak megközelítéséhez már autópályadíjat kell fizetni, akkor a forgalom a kis belső utakra fog átterelődni. Könnyen megjósolható, hogy az intézkedés elviselhetetlen dugókat fog okozni az autópályákhoz közeli települések belterületén.

Az M0 jelenleg nem egészen 80 kilométer hosszú, de nem lesz a teljes vonalán díjköteles. Fizetni kell a Szentendrei úttól az M3-ig és a 4-es főúttól az M5-ig terjedő szakaszra. ezeken a részeken fizetni kell a teherautókra az e-útdíj rendszerében és fizetni kell a hagyományos útdíjrendszerbe tartozó járművekre, buszokra és személyautókra is.

Díjmentes marad az M0 autóúton az 1-es főút és az M5 közötti szakasz, valamint a 4-es és az M3 közötti szakasz. Az indoklás szerint azért maradnak meg ezek az ingyenes szakaszok, mert ezek az utak EU-forrásokból készültek, s a támogatási szerződés nem teszi lehetővé, hogy fizetőssé tegyék az uniós pénzből épült utakat.

Fizetni kell az autópályák fővárosi bevezető szakaszaiért is, így egy budaörsi, érdi kiruccanás, vagy éppen a napi munkába járás is matricavásárlással jár.

Bonyolítja a helyzetet, hogy az egész országra szóló egységes matrica mellett bevezetik az egy-egy megyére szóló matricákat is. Ennek állítólag 5 ezer forint lesz személyautóra az éves díja megyénként – a többi kategóriát nem ismerjük még. A megyei tarifát úgy kell érteni, hogy az abban az egy megyében érvényes az oda tartozó útszakaszokra. Aki tehát Budapestről rendszeresen Keszthelyre közlekedik, annak a Pest, Fejér, Somogy és Zala megyei matricát kell megvásárolnia, összesen évi 20 ezerért. Ez még mindig kedvezőbb, mint a jelenleg nem egészen 43 ezer forintos éves autópályadíj (személyautóra).

A főváros környéki autósok számára legolcsóbban tehát évi 5 ezer forintból úszható meg a változás. Ennyibe fog kerülni a Pest megyére kerülő éves megyei jegy, amivel elérhetik az eddig ingyenesen megközelíthető város környéki területeket.

Az alapdíjak motorra és személyautóra változatlanok maradnak. Lesz viszont egy új díjkategória, melyet a lakóautókra és a 7 személyesnél nagyobb kisbuszokra vetnek ki. Ezeknek a díja kétszerese lesz a személyautós tarifának. A mostani, nem egészen 3 ezer helyett tehát körülbelül 6 ezer forint lesz a legolcsóbb, 10 napos használati díj. Kivéve az éves bérlet árát, az nem fog változni, továbbra is a nem egészen 43 ezer forint marad.

Külön tarifát alakítanak ki az utánfutókra. Ha az utánfutót személyautó húzza, akkor nem kell fizetni utána, minden más esetben viszont igen. Az új, U jelű kategória ára ugyanaz lesz, mint ma a motoroké (D1). Ebben 1470 forint a 10 napos jogosultság.

A 3,5 tonna feletti teherautók az ideihez hasonlóan az e-útdíj rendszerében fizetik a díjakat. Számukra is fizetősek lesznek az eddig ingyenes szakaszok a budapesti körgyűrűn és az autópályák bevezető szakaszain. Változnak a tarifák is: 2014-hez képest átlagosan 5 százalékkal drágulni fog a teherautós úthasználati jogosultság.

 

Hozzászólások

comments

Related Posts