A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Belföld

Fizetősek lettek az új építésű autópályaszakaszok

2022. január 1-től több új építésű autópályaszakasz is bekerült az e-matrica rendszerbe. Az új díjköteles útszakaszok a következők:

– a Miskolc-észak és Tornyosnémeti közötti szakasz az M30-as autópályán (továbbra is díjmentesen lehet közlekedni az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakaszán, a Miskolc- dél és Miskolc-észak csomópontok között)

– a Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta közötti szakasz az M76-os autóúton

– a Sopron-kelet és Sopron-észak közötti szakasz az M85-ös autóúton

– az Abony és Törökszentmiklós-nyugat közötti szakasz az M4-es autóúton.

 Forrás: kreszvaltozas.hu

Legalább 1,3 milliárdot spórolhattunk a pótdíjfizetési könnyítésekkel tavaly

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint a 2021-es év elején bevezetett pótdíjfizetési könnyítések 1,3 milliárd forintos megtakarítást eredményeztek. Ennek legnagyobb része a közlekedők zsebében maradt, de a NÚSZ Zrt. is tudott spórolni. A legtöbb esetben az utólagos éves országos autópálya-matrica vásárlási lehetőséggel éltek a közlekedők, de sokan kérték a pótdíj maximalizálást, és akadt jó néhány olyan ügyfél is, akinek a pótdíj amnesztia jelentett segítséget. A pótdíjfizetési könnyítésekkel 2021-ben összesen csaknem 26 ezer ügyfél élt. A NÚSZ Zrt. is megtakarított mintegy 50 millió forintot, ami csak a pótdíjfizetési felszólítások postázásának költsége lett volna.

Forrás: NÚSZ Zrt.

Négysávos út köti majd össze Veszprémet a Balaton-Felvidékkel

Kiválasztották azokat a cégeket, amik a 77-es számú főút Veszprém és Nagyvázsony közötti szakaszának 2×2 sávos főúttá alakítását tervezhetik. A folytatásról, a Nagyvázsony és Monostorapáti közötti szakaszról, tanulmánytervet kell készíteni a nyerteseknek: ezt az utat 11,5 tonna teherbírásúra kell fejleszteni, Nagyvázsony, Pula, Kapolcs és Monostorapáti pedig elkerülő utat kap. Ez mintegy 19 kilométer hosszú főút lesz.

Forrás: napi.hu

Több mint 1.200 kilométeren újultak meg az utak

Az eredetileg tervezett ezer kilométerhez képest negyedével több útszakasz rendbetétele készült el, vagy legalább kezdődött meg 2021-ben. A több mint 1.250 kilométert érintő fejlesztések összértéke meghaladja a 220 milliárd forintot. A beavatkozások nagyobbik részét a Magyar Falu Program forrásai tették lehetővé. Ebből újították fel az érintett útszakaszok több mint négyötödét, a rendbe tett kilométerhossz közel kétharmadát. Megyei bontásban dobogós Tolna, Bács-Kiskun és Borsod megye, amiket Szabolcs, Pest, Fejér és Heves követ. 

Forrás: Magyar Közút Zrt.

Tilos hókotrót előzni 

Erre hívta fel a figyelmet közleményben a Magyar Közút. Az elmúlt időszak havazásainál több baleset is történt a havat eltakarító járművek előzése miatt, pedig ezt a KRESZ tiltja. Vannak olyan autósok, akik beállnak a hátsó jármű szórásterébe, ami így nem tudja a teljes pályaszélességet síkosságmentesíteni. Az is általános, hogy a két munkagép közé beállnak a szabálytalan autósok, és utána már nem merik megelőzni az első autót, mert nem látják be a pályát a külső sávba ekézett hó, latyak miatt. Ha pedig a hátul haladó hókotró megpróbálja kiengedni a beszorult járművet, sokan megpróbálják követni a szabálytalankodó példáját, és újabb autós állna be a munkagépek közé. Az ilyen helyzetek miatt januárban három baleset is érte a közútkezelő munkagépeit. Dolgozók nem sérültek meg, de kisebb anyagi kár keletkezett, és a helyszínelések miatt órákra kiestek a munkából a járművek – közölték. A balesetveszélyes szituációk elkerüléséért arra kérnek mindenkit, hogy a KRESZ-szabályok szerint ne előzzék meg a munkagépeket és tartsanak tőlük megfelelő követési távolságot.

Forrás: Magyar Közút

Külföld

Új fizetős útszakaszok Szlovákiában

A Szlovák szakminisztérium tájékoztatása szerint 2022. március 1-jétől új szakaszok válnak fizetőssé a 3,5 tonna feletti útdíjköteles járművek számára: a D4 autópálya (pozsonyi körgyűrű) és az R7 gyorsforgalmi út, illetve a D2 autópálya több új szakasza. Ezen a linken láthatják térképen is a díjkötelessé váló útszakaszokat: bit.ly/szlovak_fizetosutak

Forrás: Nit Hungary

Lehet, hogy Kínából érkezik majd az első önjáró teherautó?

A DeepWay Xingtu egy önvezető teherautó, amit a Baidu dob piacra. A neves olasz formatervezők által tervezett teherautót 11 kamerával szerelték fel, infravörös detektort, radarokat és  távolságmérésre és 3D-s feltérképezésre használható LIDAR szenzort is kapott. Az autónak rendkívül hosszú, 1 kilométer feletti érzékelési hatótávolsága lesz. Mindez a fejlett önvezetés érdekében. A teljes rakománnyal 49 tonnás DeepWay Xingtu akár 300 km-t is képes megtenni egyetlen töltéssel. Az akkumulátorok a cég szerint akár egy órán belül feltöltődnek, a cseréjük pedig mindössze 6 perc alatt lehetséges, ami várhatóan csökkenti az energia- és üzemeltetési költségeket, és lerövidíti a szállítási időt. 

Forrás: Trans.info

Olaszország: új bírságkatalógus, magasabb büntetések

Az új olasz bírságkatalógus szerint büntetendő a táblagép, mobiltelefon és az egyéb “okos” eszközök használata a volán mögött. Az olasz kresz módosítása mindenféle elektronikus eszköz kézbe vételét tiltja vezetés közben. A rendelkezés megsértőivel szemben 165-től 1.667 euróig terjedő pénzbírság szabható ki. Ha valakit két éven belül másodszor is elkapnak, egy-három hónapra bevonhatják a jogosítványát és a bírság már 644 és 2.588 euró közötti összegre emelkedik.

Ezentúl szigorúbban büntetik bármely tárgynak vagy szemétnek a kihajítását a járművekből. A tárgyak kidobásáért 52-től 204 euróig terjedhet a pénzbírság. Szemét esetében 216-tól 866 euróig büntethető az elkövető. Nemcsak az útközbeni kihajítást büntetik, hanem az autópihenőben is bírság jár a szemetelésért.

Megduplázódott a rokkantak számára fenntartott parkolóhelyek jogosulatlan használatáért járó büntetés: a legalacsonyabb tétel 168 euró, a legmagasabb 672 euró. 

Forrás: Verkehrsrundschau 2021.11.19, Decreto Legislativo 1992/285. (olasz kresz)

Összeállította: Dobó Csaba