Fuvarozósztrájk Szlovákiában

Úgy tűnt, hogy a fuvarozók győzelmével végződött Szlovákia eddig legnagyobb fuvarozósztrájkja – aztán pár nappal később újraindult a tiltakozás és a fuvarozók ismét lezárták a határátkelőket. A  megmozdulásokkal, majd a határátkelők blokádjával a fuvarozók azt akarják elérni, hogy a kormány csökkentse felére  a gépjárműadót és vonja be a fuvarozókat is az új útdíjrendszer kidolgozásába. Rövid körkép arról, hogy miért torlaszolták el a határátkelőket a szlovák fuvarozók január első felében.

Január 8-án Pozsonyban kamionosok eltorlaszolták a főváros egyik legforgalmasabb útvonalát. Útlezárások kezdődtek Kassán és Árván is, kilométeres kocsisorok alakultak ki a nagyvárosok bevezető szakaszain. Öt nappal később a tiltakozás már az egész ország logisztikáját veszélyeztette: a fuvarozók öt határátkelőt lezártak, megbénítva a nemzetközi kamionforgalmat. Alacsonyabb útdíjakat követeltek a kormánytól és az útadók eltörlését (az itthoni gépjárműadó megfelelője). Egyelőre csak ígéreteket kaptak, s majd kiderül, hogy a hamarosan következő választások után az új kormány mit tart majd be a fuvarozóknak tett vállalásokból. 

10 éves hibák miatt alakult ki 

Az útdíjrendszer miatt éppen 10 évvel ezelőtt kezdődtek tiltakozó megmozdulások Szlovákiában. A mostani megmozdulást a tízéves évfordulóra időzítették. A fuvarozók kezdésként ultimátumot adtak a kormánynak: vagy teljesítik a követeléseiket vagy blokáddal megbénítják az ország teherforgalmát. Azt követelték, hogy csökkentsék felére az útadót és változtassák meg az útdíjrendszert. 

Az útadó Szlovákiában a korkep.sk portál cikke szerint 540 euró évente egy kétéves kamion esetén. Minél idősebb autóról van szó, annál magasabb lesz az adó. Ez sokkal magasabb, mint a környező országok bármelyikében (Magyarországon 22-35 ezer forintra számolhatjuk egy vontató gépjárműadóját, ami 80-110 euró). Ráadásul a befizetett magas adó ellenére az utak állapota nem kielégítő, nincs nyoma annak, hogy a beszedett pénzt az útminőség javítására fordítanák. 

Még nagyobb gondot okoz az útdíjrendszer. A szlovák útdíjrendszert a SkyToll működteti. A cég 10 évvel ezelőtt korrupciógyanúsan nyerte el a lehetőséget – úgy hirdették ki győztesként a pályázaton, hogy ők adták a legdrágább ajánlatot a díjfizetési rendszer működtetésére. 233 millió euróval kértek többet, mint a második helyezett. Az üzemeltető cég elviszi az útdíjbevételek 48 százalékát, s csak a bevétel 52 százaléka marad az államnál. Mellette az állam vállalta magára a díjfizető kapuk megépítésének a költségét is. A SkyToll 2010-2018 között 760 millió eurót keresett az üzleten, miközben akadozik az utak felújítása, és nem épülnek új autópályák, gyorsforgalmi utak az országban. A minisztérium pedig a pénzhiányra panaszkodik – foglalja össze a feszült helyzet hátterét a korkep.sk

Az ujszo.com portál szerint a fuvarozók azzal lennének elégedettek, ha felére csökkentené a kormány az útadót és mai formájában eltörölné az útdíjrendszert, mert ezek a terhek súlyosan veszélyeztetik a szlovák fuvarozók versenyképességét. 

A kormány nem enged a fuvarozóknak

Csakhogy az útadó felének elengedése és az útdíj bevételek kiesése akkora hiányt jelentene a szlovák kormánynak, hogy nem tudnak lemondani erről a pénzről. Sőt, nagyon úgy tűnik, hogy egyetlen centről sem kívántak lemondani, nem akartak engedni a fuvarozók követeléseinek. Ez indította el a megmozdulásokat. 

A szlovák fuvarozók felismerték, hogy miben rejlik az erejük. A kamionokkal előbb a nagyvárosok egy-egy fontos útvonalát vették blokád alá, majd a határátkelőket zárták le. Ez utóbbi nemcsak a közlekedőket zavarja, hanem az elakadó szállítmányok miatt az ipart is leállással fenyegeti. Márpedig Szlovákia gazdasága éppen úgy ki van szolgáltatva az autóipari nagyvállalatoknak, mint Magyarországé. Az elakadó szállítmányok eurómilliókban kifejezhető károkat okoznak. Január 12-én, vasárnap este 10 órától tehát a fuvarozók lezártak 9 határátkelőt, megbénítva ezzel az ország teherforgalmát (a személyautókat átengedték). Torlódások alakultak ki a magyar oldalon is, hétfő reggelre már 15 kilométeres sorban álltak a teherautók. A Szlovákia felé tartó kamionokat a hatóságok az M1-es autópálya leállósávján állították sorba, ott várakoztak. 

Gyorsan kaptak ígéreteket

A blokád súlyát megtapasztalva a kormány gyorsan engedményeket tett, még ha egyelőre csak szóban is. A megmozdulást nem csak az útdíjrendszer tízéves évfordulója miatt időzítették január elejére. Szlovákiában hamarosan választások lesznek, a választások előtti hetekben pedig egy kormány sem engedheti meg magának, hogy egy országos blokád miatt kezelhetetlen mértékűre nőjenek a feszültségek. A kormány tehát az első lépésektől számított egy héten belül meghátrált és komoly ígéreteket tett – kérdés persze, hogy a mostani kormány utódja mennyire tartja magát ezekhez a vállalásokhoz. 

Mit ígért meg a kormány a fuvarozóknak?

E cikk írásakor úgy tűnhetett, hogy a fuvarozók mindkét követelése sikerrel járhat. A kormánynak egy héten belül kell kidolgoznia javaslatát az adók csökkentésére. Pontos számok még nincsenek, a sajtóban 30 százalék körüli díjcsökkentés jóváhagyásáról lehet olvasni. A közlekedési tárca pedig azt vállalta, hogy az útdíj rendszer 2022-ben esedékes módosításának a kidolgozásában részt vehetnek a fuvarozók képviselői is. A kormányfő ígérete szerint olyan árakat szabnak meg, hogy a szlovák fuvarozók versenyképesek legyenek a többi közép-európai ország fuvarozóival.

A történet azonban folytatódik: január 28-án a fuvarozók ismét eltorlaszolták a határátkelőket azzal az indokkal, hogy a kormány nem teljesítette követeléseiket. Jelenleg tehát pontosan ott tart az ügy, ahonnan elindult, s nehéz megjósolni, hogy mit tudnak elérni akciójukkal a szlovák fuvarozók.

Related Posts