Mától tilos GKI nélkül vezetni!

Ugye Ön sem felejtette el: mától, azaz szeptember 11-től már egyetlen hivatásos sofőrnek sem szabad teherautót GKI kártya nélkül vezetni. Összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat.

Mi a GKI kártya?

Ez egy rövidítés, teljes neve Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány. A jogosítvány mellett minden sofőrnek kötelező. Ez igazolja, hogy a jogosítvány megszerzése mellett a sofőr elvégezte azokat a tanfolyamokat is, melyek a hivatásos autóvezetői munkára képesítik. Vagy teherautó-vezetői, vagy buszvezetői tanfolyamot kell elvégezni.

A GKI tanfolyam nem ad szakmai végzettséget. Akár már 8 általános iskolával is megszerezhető. Az a sofőr, aki a vizsgát leteszi, továbbra sem számít csak emiatt szakképzettnek.

Kinek kell a GKI kártya?

A GKI tanfolyamot minden olyan sofőrnek el kell végeznie, aki hivatásos autóvezető akar lenni. Aki frissen szerzi meg a jogosítványát, annak egy GKI alaptanfolyamot kell elvégeznie. Amikor pedig a kártya érvényessége lejár (5 évre adják), akkor továbbképzésre kell mennie a megújításhoz.

Aki korábban, 2009 előtt szerezte a jogosítványát, annak csak továbbképzésre kell mennie.

Csak fuvarozóknak kell?

Nem, ez egy gyakori tévedés. A GKI kártya nem csak a fuvarozóknak kell, hanem mindenkinek, aki teherautót vezet. Olyan igazolvány ez, mint a jogosítvány: nélküle nem szabad teherautót vezetni. Kell a saját számlás szállítást végzőknek is.

Milyen autókhoz kell a GKI kártya kiváltása?

A kártya a C1; C1+E; C; C+E; D1; D1+E; D; D+E kategóriájú jogosítvánnyal vezethető autók sofőrjeinek kötelező. ebbe igazából minden autó beletartozik, ami 3,5 tonnánál nehezebb. Olyan autóhoz, kisbushoz, kisteherautóhoz, ami B kategóriájú jogosítvánnyal vezethető, akkor sem kell az igazolvány, ha egyébként a sofőrnek van C vagy más kategóriájú jogosítványa is.

Mióta kötelező?

A GKI tanfolyamot 2009-ben vezették be. Aki 2009 után szerezte a jogosítványát, annak már kötelező volt az alaptanfolyam elvégzése. Aki 2009 előtt kapott jogosítványt, annak a türelmi idő a korábbi fuvarozói igazolványa érvényességének lejártáig, de legkésőbb 2014. szeptember 10-ig tartott. 2014. szeptember 11-től már nem szabad semmilyen teherautót sem GKI kártya nélküli sofőrnek vezetnie.

Autóbuszra egy évvel korábban járt le a türelmi idő. A buszsofőröknek már 2013. szeptembere óta kötelező a GKI kártya.

Akkor is kell, ha már van a tachográfhoz digitális sofőrkártyám?

Igen, a kettőnek semmi köze nincs egymáshoz. A sofőrkártya a digitális tachográf működtetéséhez kell, s kizárólag a tachográf-köteles autókban kell használni. Ez egy adatrögzítő (chipes) kártya, ami a vezetési és pihenőidőpk adatait tartalmazza. A GKI kártya pedig egy igazolvány, ami feljogosítja a tulajdonosát arra, hogy hivatásos sofőrmunkát végezhessen.

Nekem még senki nem szólt, hogy ez kell, akkor is ki kell váltanom?

Igen, kötelező! Nem is fog szólni senki, csak a hatóság fog büntetni, ha valakinek nem lesz kártyája ellenőrzéskor. Alapszabály, hogy a jogszabály ismeretének a hiánya nem mentesít a betartása alól. Arra is kötelezőek a törvények, aki nem tudja, hogy mi van bennük.

Csak a nemzetköziseknek kell GKI?

Nem, az igazolvány Magyarország területén is kötelező. Akár itthon, akár külföldön dolgozik egy sofőr, ennek a kártyának a birtokában kell lennie.

Ezt az igazolványt csak egyszer kell kiváltani?

Nem, a kártya 5 évig érvényes. Minden sofőrnek 5 évente továbbképzésre kell mennie, ahol meg kell újítania a kártya érvényességét. Ilyenkor újra el kell végeznie egy továbbképző tanfolyamot és ki kell fizetnie a tanfolyam árát és a vizsgadíjat.

Vannak-e kivételek a GKI kártya használata alól?

Igen. Az alábbi járművek vezetésekor nem kell a sofőrnek GKI kártyával rendelkeznie:

  1. amelynek maximális engedélyezett sebessége nem haladja meg a 45 km/órát,
  2. amelyet a Magyar Honvédség, rendvédelmi szerv, tűzoltóság tart üzemben,
  3. amely műszaki-fejlesztési, javítási vagy karbantartási célból forgalombiztonsági vizsgálat alatt áll, vagy olyan új vagy felújított jármű, amelyet még nem helyeztek forgalomba,
  4. amelyet védelmi helyzetben vagy katasztrófa-elhárítás céljából használnak,
  5. amelyet a vezetői engedély vagy az e rendeletben meghatározott szakmai képesítés megszerzésével összefüggésben végzett oktatás és vizsgáztatás céljából használnak,
  6. amely személyes használatban van, és amellyel közúti közlekedési szolgáltatást nem végeznek,
  7. amellyel csak a járművet vezető munkája során használandó anyagot vagy felszerelést szállítanak és a jármű vezetése nem tartozik a gépkocsivezető elsődleges feladatához.

Mit jelentenek a mentességek?

A sofőrök gyakran próbálnak arra hivatkozni, hogy az 6. vagy a 7. pont alapján mentességet élveznek, s nincs szükségük a GKI kártya használatára. Ez legtöbbször téves értelmezés, mert ez a mentesség csak egy nagyon szűk körre vonatkozik.

A 6. pont alapján csak azok mentesülhetnek a GKI kártya kötelezettsége alól, akik nem hivatásszerűen fuvaroznak, csak saját célból tartanak teherautót. a saját számlás szállítók sem tartoznak ide! E pont alapján csak az mentesülhet, aki magánszemélyként, nem vállalkozási célból használja az autót.

A legfontosabb feltétel a 7. pont alapján, hogy a jármű vezetése nem tartozik a gépkocsivezető elsődleges feladatához. Ez azt jelenti, hogy a kocsit vezető személyt nem sofőrként alkalmazzák, nem ez a munkaköre. Lehet ő egy más szakember, vagy a cég vezetője, de semmiképpen sem sofőrként foglalkoztatott ember.

A mentesség feltétele az is, hogy a kocsival nem végeznek fuvarozási szolgáltatást. Amit szállítanak, annak közvetlenül a sofőr saját munkájához kell tartoznia. Elfogadható, ha egy kőműves saját maga szállítja a teherautóval a betonkeverőt. Vagy az üvegező mester viszi az üvegtáblákat, amivel dolgozni fog. De ha már a cég vezetője viszi ki az üvegeseknek az üvegtáblát, az már nem tartozik bele ebbe a körbe. az sem, ha az építkezésre a cég egyik munkatársa kiviszi a téglát, hogy a kint lévő brigád dolgozni tudjon.

Kinek kell fizetnie a GKi tanfolyamot és vizsgát?

A GKI kártya a sofőr számára előírt kötelezettség. Enélkül senki nem lehet ma már hivatásos sofőr Magyarországon. Aki sofőr akar lenni, ennek a tanfolyamnak a költségével is számolnia kell, ezt neki kell kifizetnie.

Elképzelhető, hogy a munkáltatók egy része átvállalja meglévő sofőrjeik tanfolyami költségeit és a vizsgadíjakat. Ezt a vállalkozó megteheti, ha úgy gondolja, hogy a jó munkát végző sofőrjét ezzel támogatja. De ez számára nem kötelező, ez nem a vállalkozás kötelező költsége.

Hol lehet a tanfolyamot elvégezni és mennyibe kerül?

Szinte minden városban van legalább egy autósiskola, amelyik kínál GKI képzést is. Ahol teherautóra le lehet vizsgázni, ott szinte biztos, hogy ezt a képzést is indítják. Az alaptanfolyam

Mi a következménye annak, ha valakinek nincs GKI kártyája?

Szabálysértést követ el és 100 ezer forintra bírságolható a gépkocsivezető. A bírságot a 156/2009 kormányrendelet 1.sz. melléklet 6. pontja írja elő (A járművezető szakmai képesítését igazoló okmány hiánya).

Milyen jogszabály teszi kötelezővé a GKI kártyát?

A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011-es kormányrendelet. Ennek a 2.sz. melléklete részletezi a gépkocsivezetők szakmai képzésének feltételeit, előírásait.

Hozzászólások

comments

Related Posts

10 comments on “Mától tilos GKI nélkül vezetni!

  1. Zozancs on said:

    Ismét valami amivel a sofőröket le lehet húzni illetve semmiért rengeteg pénzt lehet beszedni.

  2. Izing József on said:

    Azt gondolom,hogy egy felesleges baromság,a házi orvosunknak van az orvosi diplomája és kész semmi sallang,sem öt évenkénti vizsgák meg ilyenek felesleges zaklatások csak azért,hogy pár embernek legyen kit csesztetni….már mint a sofőröket!És ezért még van pofájuk vizsga címén pénzt kérni!Ügyes…!

  3. Szentesi Jozsefné on said:

    Én is azt gondolom,csak pénz lehuzás!!!!!! Nem fizettünk még eleget?

  4. Nyári László on said:

    Én mit fuvarozó és mint soffőr úgy gondolom, hogy ez megint egy magyarországon rosszul értelmezett szabályozás amit megint az unióra hivatkozva találtak ki, persze tudni kell hogy ilyen rendszer sehol europában nem létezik, ugyan úgy mint ahogy a nálunk lévő PÁV rendszer sem található sehol sem. Nyilván azért nincs az europai egységes jogosítványon sem egyiknek sem külön rublikája mert sehol sem ismerik ezeket a dolgokat.

    • tom on said:

      Persze tudni kell h ez az union belul mindenhol kotelezo es meg magyarorszagon a legolcsobb…

  5. Azoknak a törvényhozóknak nem kell tovább képzés akik ilyen baromságot bevezetnek? A hivatásos sofőr 5 év alatt elfelejt vezetni!!!! A kőműves nem felejt el falat rakni vagy a szakács főzni vagy stb még folytathatnám. Ez szégyen hogy ilyesmivel foglalkozunk, úgylátszik kevés a munkanélküli

  6. Laci on said:

    1981-ben szereztem meg a jogosítványomat (B,C). Ezt akkor hivatásos jogosítványnak nevezték! Nagyobb volt a követelmény, mint az “úrvezető”-vel szemben! A műszaki, az elsősegély, a rakomány rögzítése stb. ezt mind megtanították akkor!
    Ez nem más, mint lenyúlás! Ez sem veszélyesebb, mint más szakma!

  7. joci on said:

    Vizsgázzon mindenki 5évente,orvos ügyvéd politikus,stb ja és legyen eü vizsgálatuk is,a különképesítéssel rendelkezők (ADR,nehézgépkezelői)még külön pénz AMIT már többször kifizettünk,és ráadásul még az úton is első a lehúzós ellenőrzés! (Mennyi szakma van, ahol annyi az ellenőrzés mint a gépjárművezetőknél?)

  8. dafman on said:

    Idióták. Tavaly muszály volt megcsinálnom ezt a valamit nekem is. Az oktató annyira nem értette a vezetési időket, olyan marhaságokat beszélt hogy sírtam kínomba. Amikor a tanfolyam elején jeleztem hogy én szakmám szerint autószerelő vagyok es hozom a szakmunkás bizonyítványom a felmentés miatt, akkor nemes egyszerűsségel csak annyit mondtak hogy tépjem össze a bizonyítványom felmentés nincs. Gondoltam magamba ANYÁTOKAT SZARHÁZIAK!!!