Gyorstalpalón képzik a közúti ellenőröket

Többszörösére növeli a kormány a személyszállítókkal és fuvarozókkal kapcsolatos ellenőrzések számát. A Nemzetgazdasági Minisztérium külön ellenőrzési csoportot hoz létre erre a célra. Most toborozzák a csoportba az embereket, még a diploma sem feltétel ahhoz, hogy közel egymillióra bírságolják a szigorú szabályok ellen vétő vállalkozókat. Az ellenőrök főleg a szállítási vállalkozás engedélyeit fogják vizsgálni.

Az Uber már kivonult – a szigorú intézkedések megmaradtak

Bár az Uber már kivonult Magyarországról, hatását még jó ideig érezni fogják a személyszállító vállalkozások és a fuvarozók is. Elsősorban ugyanis az Uber ellen születtek a tavasszal azok a jogszabályok, melyek sokat szigorítottak a személyszállítás feltételein, s növelték a szabálysértések büntethetőségét (pl. rendszám levéltele). Ezen intézkedések egyikeként a kormány még tavasszal elhatározta, hogy jelentősen megnövelik a szállítási vállalkozásokat érintő ellenőrzések számát. Június elején jelent meg erről egy kormányhatározat.

Ennek a határozatnak az értelmében hozott létre a Nemzetgazdasági Minisztérium most egy célzott ellenőrzési csoportot. Ez nem kiváltja a ma közúti ellenőrzést végző szervezetek, elsősorban az NKH munkáját, hanem kiegészíti azt. Azaz: még egy újabb szervezet jelenik meg az utakon a fuvarozók ellenőrzésére. A csoport nagyjából évi egymilliárd forintos keretet kap a működésére.

Az engedélyeket fogják vizsgálni

A hírek szerint a toborzás az új csoportba az év második felében kezdődik. Nem lesz feltétel a felsőfokú végzettség sem, a szükséges ismereteket a minisztérium saját felkészítésén sajátítják el a jelentkezők.

Az ellenőrzések lényege a fuvarokmányok, engedélyek vizsgálata lesz. A csoport egyik nem titkolt célja, hogy ki tudják vonni a forgalomból az engedély nélküli személyszállítást végzőket. Eredetileg ez volt az Uber ellen irányuló cél, de azért ne gondoljuk, hogy a társaság kivonulásával nincs több engedély nélküli személyszállító vállalkozás az országban. (Gondoljunk csak például a kisbuszos személyszállításra, melyhez a legtöbb ezzel foglalkozó „vállalkozó” semmiféle engedéllyel nem rendelkezik).

Már toborozzák a leendő közúti ellenőröket

Az NKH weboldalán augusztus elején jelent meg az álláspályázat a leendő közúti ellenőri munkakörökre. Az ellenőrzési csoportokat hat központtal állítják fel: Budapest, Nagykanizsa, Csorna, Kisvárda, Nyíradony, Hódmezővásárhely lesznek a regionális ellenőrzési központok.

A leendő ellenőrök számára feltétel a középfokú műszaki végzettség, vagy legalább valamilyen középfokú OKJ műszaki szakképesítés, büntetlen előélet, B kategóriás jogosítvány és egészségügyi alkalmasság. Előnyt jelent valamilyen (gyakorlatilag bármilyen) nyelvtudás és a közlekedési szakmai ismeretek (de ez nem feltétel). Aki megfelel a feltételeknek, hat hónapos próbaidővel kap szerződést. A pályázatokat a benyújtást követően 30 napon belül bírálják el, s aki megfelel, azzal azonnal szerződést kötnek. A jelentkezési határidő szeptember 1.

Vége a telekocsizásnak is?

A csoport létrehozása kapcsán az NFM MTI-nek nyilatkozó illetékese arra emlékeztett, hogy ma Magyarországon személyszállítási szolgáltatást vagy taxis, vagy személyautós személyszállító engedéllyel lehet végezni. Ebbe minden olyan szállítás beletartozik, melynek során a sofőr pénzt fogad el az utas szállításáért. Az NFM szerint beletartozik az is, amikor az utas csak részlegesen járul hozzá az útiköltségekhez, azaz megosztják a benzinpénzt az utazók. Az NFM szerint a fenti két, engedéllyel rendelkező típuson kívül személygépkocsival kizárólag szívességi alapon, minden juttatás nélkül lehet utast szállítani.

Ebből pedig azt láthatjuk, hogy a taxisjellegű szolgáltatások után az állam most hadat üzen a klasszikus telekocsizásnak is. A telekocsi lényege, hogy az egy időben, egy irányba utazók megosztják egymással az útiköltséget. A telekocsizásra is létrejött már több internetes szolgáltatás. Ezeken az alkalmazásokon keresztül az utas is jelezheti, ha valamilyen úticéllal kocsit keres, s az autótulajdonosok is jelezhetik, ha van szabad férőhely az autójukban. A szolgáltatások évek óta népszerűek és nagy látogatottsággal működnek.

A telekocsizást ugyanakkor sokan valóban üzleti célokra, gyakorlatilag iránytaxiként is használják. A valódi telekocsi lényege, hogy az autós alkalmilag, és nem üzleti haszonszerzés céljából fogad be a költségekhez hozzájáruló utasokat autójába. Az viszont már nem nagyon fér bele ebbe a körbe, amikor valaki rendszeresen utazik ugyanazon az útvonalon, s utazásának valódi célja kizárólag az utasok szállítása. Ez a tevékenység viszont nagyon nehezen tetten érhető, hiszen nem lehet azt ellenőrizni, hogy a sofőrnek valóban van-e dolga a célállomáson vagy nincs.

Megkülönböztetés helyett teljes tiltás

Korábban erre volt is egy hallgatólagos megállapodás – a NAV nem büntette, nem piszkálta a telekocsis cégeket, amíg a telekocsis sofőrök betartották a szabályokat. A telekocsizást a feketén végzett fuvarozástól például az különböztette meg, hogy van-e a sofőrnek valóban dolga a célállomáson, vagy csak az utasok szállítása miatt indult-e útnak. A döntő tényező pedig a bevétel: ha az utasok által fizetett díj valóban csak hozzájárulás az útiköltséghez, akkor az telekocsi. De ha az utasok által összeadott összeg magasabb a várható útiköltség rájuk eső részénél, az már üzleti vállalkozás, haszonszerzési céllal. Egyes telekocsis társaságok pl. korlátozták is ezért a díjakat. Nagyjából 18 forint/km-ig fogadták el valódi telekocsiként a díjszabást. Az Oszkár telekocsis cég pl. éppen a szolgáltatás kifehérítése miatt bevezetett egy üzleti csomagot is. Aki ezt választja, annak kötelező volt megszereznie a személygépkocsis személyszállítói engedélyt, a PÁV2-es vizsgát és a szükséges egészségügyi alkalmassági bizonyítványt.

A magáncélú és üzleti célú használat elkülönítése helyett a kormány most mégis inkább azt a megoldást választotta, hogy teljesen törvényen kívülre sodorja a telekocsizást. Ez egyszerűbb megoldás lesz, mert nem kell mérlegelni. Aki pénzt fogad el az útért és nincs engedélye, az szabálysértő és meg kell büntetni – ez lesz a kialakult szemlélet. Könnyen lehet, hogy ezzel a furkósbot-megoldással egy újabb közösségi megosztáson alapuló és évek óta jól működő szolgáltatás alól sikerül kihúzni a talajt.

Hozzászólások

comments

Related Posts