Gyűlnek a fekete felhők – Így látják olvasóink a jelenlegi fuvarpiacot

Az elmúlt időszak kicsit sem kedvezett az árufuvarozásnak. Az ársapka eltörlése, a növekvő árak, az infláció, a munkaerőhiány, mind növelte a vállalkozókat sújtó terheket. Önöket kérdeztük, hogy mit tapasztalnak a fuvarpiacon.

Kihívást jelent, hogy a járműveken legyen sofőr. A probléma nem újkeletű, folyamatosan munkaerőhiánnyal küzd a szektor. A régi, jó sofőrök kiöregedőben vannak, a munka nem vonzó a fiataloknak, nincs utánpótlás. Néhol megfigyelhető minimális javulás, vagyis a korábbiakhoz képest kicsivel több önéletrajz érkezik egy-egy pozícióra, és nem csak tapasztalattal nem rendelkező pályázóktól. Kérdés, hogy ez az irány megmarad-e, visszatérhetnek-e a volán mögé azok, akik hosszabb-rövidebb időre máshol kerestek munkát?

A német, osztrák bért itthon lehetetlen kitermelni

A visszatérők mellett sajnos lehetnek pályaelhagyók vagy külföldre távozók is. Míg Ausztriában egy gépjárművezető 2.450 euró körül keres havonta, Németországban 3.000 euró körül, addig hazánkban ennek töredékét kapják. Nem azért, mert nem akarják, hanem mert nem tudják a vállalkozók megfizetni, kitermelni ezeket az összegeket. És még nem is említettük a nyugati szomszédoknál megszokott, 12 havi fizetésen felüli egyéb juttatásokat. Egy magyar piacra, kizárólag forintban dolgozó vállalkozás ezzel képtelen versenyezni. Nem meglepő, hogy sok sofőr kacsintgat ebbe az irányba.

Az emelkedő költségeket nem követik arányosan a fuvardíjak

Az üzemanyagköltségek, pályadíjak emelkedését még elfogadják a megbízók, de az alkatrészek drágulása, a növekvő bérigények már sokszor nem érvényesíthetők. Még mindig általános a jelenség, hogy van, aki elviszi olcsóbban, és nemcsak a hazai vállalkozások közül, hanem a keleti kollégák is beszállnak a játékba. Máshogy áraznak azok a vállalkozások is, akik több lábon állnak. Érthető, hogy számukra átmenetileg a kisebb haszon is elfogadható lehet, ha a vállalkozás többi része szépen termel.

Komoly probléma az üzemanyagárak tervezhetetlensége. A folyamatos munkák szerződéseinek módosításához átfutási idők kapcsolódnak, ezeket akár hetekben is mérhetjük. A jelenlegi helyzetben ennyi idő alatt szinte bármi történhet. Érdemes lehet az üzemanyagár-változásokhoz folyamatosan igazodó díjazásban megállapodni a szerződések újratárgyalásakor.

Minden drágul

A rezsi emelkedése a legtöbb háztartást érinti. A kieső pénzt pótolni kell, mert a havi megélhetés a korábbi költségekkel volt kalkulálva. Az emelkedő költségek fedezésére a dolgozók elsősorban a munkáltatónál jelentkeznek béremelést kérve. De ki tudja-e gazdálkodni a vállalkozás a növekvő költségek mellett a béremelést is? Az üzemanyagárakon, bérköltségeken túl is minden drágul. Az alkatrészek, a gumiabroncsok, a szervizdíjak, és minden kapcsolódó költség. Az abroncsok árai néhol megduplázódtak: míg korábban 6 db – prémiumnak nem számító – abroncs 132.000 Ft volt, most 280.000 Ft lett.

Szerencsésebb helyzetben vannak a fiatal flottával rendelkező vállalkozások, mert a szervizköltségeken, alkatrészeken jelentős összegeket tudnak megtakarítani. Rossz hír a fiatalításban gondolkodóknak, hogy az új autóra akár 2 évet is várni kell, és az év eleji árakhoz képest körülbelül 25 %-kal drágábban kaphatjuk meg. Az új autók hiánya miatt megnőtt a kereslet a használt járművek iránt, ez pedig veri fel azok árát is. Kérdés, melyik lesz fájóbb, ha autónk folyamatosan szervizben áll vagy a megnövekedett beszerzési árak.

A megbízók is nehéz helyzetben vannak, csökkennek a megrendelések

Nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy a növekvő energiaárak a megbízói oldalt is súlyosan érintik. Az emelt fuvardíjak elfogadásán túl a növekvő működési költségeket is ki kell termelniük. A piacon kezd érződni, hogy a megbízói oldal is folyamatosan újratervez. 5 munkanapos működés helyett 4 napra besűrített, jobban megpakolt járművekkel próbálnak költséget csökkenteni. A visszaeső termeléshez, raktárak felmondásához kapcsolódóan visszaeső fuvarszámmal lehet tervezni.

Előre meneküljünk, ne hátra!

Sokan azt számolják, hogy a jelenlegi haszonnal meddig tartható fenn a működés. A csökkenő nyereség, nullszaldós, negatív működés lassan felőrli a vállalkozásokat.  A helyzet most különösen nehéz, több tíz éve működő vállalkozások is eljátszadoznak már a megszüntetés lehetőségével. Viszont ellenkező példa is akad, egy jókor jött gépjárműpark fiatalítással, egy jól átgondolt költségoptimalizálással, új, speciális piacra nyitással, akár még a jelenlegi gazdasági helyzet is könnyebben átvészelhető.

Kovács Nikoletta

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: