Hídzár miatt átmenetileg nő a megengedett vezetési idő az Egyesült Királyságban

Az észak és dél Skóciát összekötő Forth Road Bridge hidat javítási munkálatok miatt január 7-től lezárták a járművek előtt. A híd esetleges újra megnyitása ellenére sem használhatják azt a 7,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek, a tervek szerint egészen február 15-ig. A hatóságok kerülőnek az A985-M876-M9-M90-es utak használatát javasolják. A hidat eredetileg használni akaró, 7,5 tonna össztömeget meghaladó, árufuvarozást végző gépjárművezetők a hídzár idejére felmentést kapnak az Unióban érvényes megengedett maximális vezetési idő alól. Számukra a napi vezetési limit 11 órára, a heti vezetési limit 60 órára, két egymást követő hét vezetési limitje pedig 110 órára nő.

Az észak és dél Skóciát összekötő, forgalmas Fort Road Bridge híd decemberi vizsgálata során súlyos problémákat találtak a híd acélszerkezetében. A szakemberek a tartószerkezet állapotát úgy ítélték meg, hogy az azonnali és haladéktalan beavatkozást igényel. Biztonsági okokból, valamint a jelenlegi helyzet gyors, hatékony megoldása érdekében az illetékesek úgy döntöttek, hogy a legsürgősebb javítási, felújítási munkálatokat teljes hídzár mellett kívánják elvégezni. A teljes hídzárat január 7-én életbe is léptettek. A hegesztett acélszerkezetek javításának idejét azonban nehéz előre meghatározni. A legégetőbb szerkezeti problémák kijavítása után valószínűleg megnyitják majd hidat, de biztonsági okokból, az összes javítási, felújítási munkálatok teljes befejezéséig, előreláthatólag február 15-ig, megtiltják a hídon a 7,5 tonna össztömeget meghaladó járművek közlekedését.

A hatóságok ugyanakkor azzal is tisztában voltak, hogy a Forth Road Bridge híd stratégiai kapcsolatot biztosít észak és dél Skócia között, így az egyik legfontosabb láncszeme az ország közlekedési hálózatának. A 7,5 tonna össztömeget meghaladó, árufuvarozást végző gépjárművek hídhasználati tilalma negatív hatással lehet az áruszállításra, hiszen megnő a menetidő, és csak korlátozottan állnak rendelkezésre a parkolóhelyek is. Az Uniós szabályok szerinti (561/2006/EK rendelet) megengedett vezetési idő betartása miatt sérülne a bevált logisztikai rendszer, ami negatívan hatna az egész ország gazdaságára.

Az említett rendelet egyik cikkelye lehetővé teszi, hogy kérelem alapján, különleges helyzetekben az EU engedélyt adhasson hosszabb vezetési limitikre. Az Egyesült Királyság élt is ezzel a lehetőséggel és Brüsszel pozitív válasza sem késlekedett:

A különleges engedély szerint mindazok a 7,5 tonna össztömeget meghaladó, árufuvarozást végző gépjárművek vezetői, amelyeknek január 7-e és február 15- között eredeti útvonalába esett volna a Fort Road Bridge

  • naponta kilenc óra helyett legfeljebb napi tizenegy órát vezethetnek.
  • A heti engedélyezett vezetési idejük is megnő ötvenhat óráról heti legfeljebb hatvan órára.
  • A két egymást követő héten vezetéssel töltött idejük az eddigi kilencven óra helyett a száztíz órát nem haladhatja meg.

A brüsszeli (C(2016)124 számú) határozat értelmében a fenti eltéréseket a menetíró eszközökön a szokásos módon (a korongon kézi feljegyzéssel, a digitális eszközön kézi adatbevitellel), az indok megjelölésével rögzíteni kell. A meghatározott könnyítéseket a közúti fuvarozásban utazó tevékenységet végző személyek munkaidejének szervezéséről szóló irányelvek (2002/15/EK rendelet) sérelme nélkül kell alkalmazni – hívja fel végezetül a fegyelmet a helyzet rendezését célzó, január 11-i brüsszeli határozat.

Hozzászólások

comments

Related Posts