A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Valószínűleg nincs ma az országban olyan használtautó-telep, melyen egy alapos ellenőrzéssel ne lehetne kiszűrni néhány alaposan visszatekert órájú járművet. A leginkább veszélyeztetettek a külföldről behozott használt autók. Egy 400-500 ezer kilométert gurult német taxi pillanatok alatt változik át egy falusi német nyugdíjas csak vasárnap használt ünnepi autójává, melybe még alig 98 ezer kilométert hajtottak. A magyar vevő pedig gyanútlanul bedől mindennek, mert szinte kivétel nélkül mindenki a megkímélt, keveset futott autókat keresi. Lélektani határ a 100 ezer, így lesz minden 10-15 éves kocsi is 98 ezres futásteljesítményű.

Az Autoszkó nevű programmal lekérdezhető az autók rögzített kilométeróra-állása.

A külföldről behozott autók ellenőrzése nem egyszerű feladat, mert szinte lehetetlen a kocsi korábbi életéből adatokhoz jutni. Az új életre születés akkor kezdődik, amikor a kocsi átlépi a határt. Magyarországon már negyedik éve állami nyilvántartásban kötelező rögzíteni a kilométeróra-adatokat. Adásvételkor és műszaki vizsga alkalmával is bekerül az aktuális óraadat a nyilvántartóba. Erről kevesen tudnak, s még kevesebben használják, pedig az adatok már nyilvánosan is elérhetők. Sőt, most megjelent az okostelefonra írt program is, mellyel valóban a kocsi mellett, a kereskedésben ellenőrizni lehet a kiválasztott autó óraállását.

Mivel műszaki vizsgára 2 évente kötelező vinni az autót, így ma már minden egyes forgalomban lévő kocsiról kell lennie legalább egy adatnak a nyilvántartóban. Csalni persze ekkor is lehet. Két év alatt is bele lehet hajtani egy autóba százezer kilométert, hogy aztán a soron következő vizsga előtt elegánsan visszatekerjék 90 ezerrel az óraállást. Ilyenek mindig lesznek, kikerülni csak a minél gyakoribb adatrögzítéssel lehet.

Az adategyeztetés ennek ellenére nagyon sokat tud segíteni. Például megmutatja, hogy a 120 ezres óraállással kínált autót már az előző műszaki vizsgáján is 400 ezerrel szemlézték. Ilyenkor egy dolgot lehet tenni: ott hagyni a kocsit a kereskedővel együtt. Sajnos, a kereskedők nem érdekeltek abban, hogy az ilyen visszaélésekre fény derüljön. Nem fog kitenni egy táblát a kocsira, hogy „olcsón adom, mert meghamisították az adatait”. Nem az az érdeke, hogy a kocsi a valós tulajdonságai alapján találjon új gazdát, hanem az, hogy a lehető legdrágábban és gyorsan kerüljön új vevőhöz.

A kereskedő tehát nem lesz partner abban, hogy a valós futásadatok kiderüljenek. Ezért is tesz jó szolgálatot az a kis program, mellyel már a telepen le lehet ellenőrizni a kiválasztott autó rögzített és az órán látható adatai közötti összehangot.

A nemrég elkészült Autoszkóp nevű program meglepően okosra sikeredett. Nem csak az óraállást kérdezhetjük le vele, de ellenőrizni lehet az autó több lényeges adatát is. Megtudhatjuk azt is, hogy körözés alatt áll-e, vagy kivonták-e a forgalomból. Mindössze a rendszámot kell megadni ahhoz ,hogy a következő adatokhoz hozzájuthassunk:

  •       gyártmány
  •       típus
  •       elsődleges szín
  •       másodlagos szín
  •       áll-e körözés alatt
  •       forgalomban van-e
  •       a korábbi műszaki vizsgák és a feljegyzett óraértékek.

Az adatok lekérdezése pénzbe kerül. A díjat eljárásonként kell fizetni. A díj autónként 275 forint, de legkevesebb 625 forintot von le a kártyánkról a program minden ügyintézés után (egy eljárás keretében több autó is lekérdezhető, de az elsőnél is leveszi a 625 forintos díjat).

A lekérdezés elindításához a program először a rendszámot kéri el. A rendszám beírása után az ügyfélkapuhoz irányít. Mivel a szolgáltatás díjköteles, ezért muszáj magunkat hivatalosan azonosítanunk. Tehát ügyfélkapus regisztrációra szükség van, anélkül nem használható. Az ügyfélkapus adatok megadása után az OTP weboldalára kerülünk, itt kell megadni a kártyaadatokat a bankkártyás fizetéshez. A kártáys fizetés után pedig vissza a priogramhoz, s már adja is ki a kocsi adatait.

A kilométeróra-adatok mellett a program abban is segít, hogy a kinézett autó valós értékéről kapjunk közelebbi információkat. Az alkalmazással le lehet kérdezni az Eurotax-értékbecslést is, szintén külön díjért.  A gyors felmérés 1200 forintba kerül. Meg kell adni hozzá a főbb adatokat: autómárkát, típust, évjáratot, motortípust, futott kilométert, s ezek alapján adja ki a kocsi becsült értékét. A kapott értékelés lementhető, kinyomtatható – például oda lehet dugni az autókereskedő orra alá, ha jelentősen túlárazva kanálja fel a kinézett járművet.

A program androidos telefonokon és iPhone-on is fut, Autószkóp néven lehet letölteni az alkalmazás-boltokból. Fizetni a programért nem kell, csak az adatlekérések kerülnek pénzbe.