A hagyományos műszaki vizsgának van egy nemzetközi változata is, ami bizonyos esetben kell a határ átlépéséhez. Ez a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány. De hol kell, és hol nem?
A 90-es években megnövekedett a nemzetközi forgalomban közlekedő buszok és teherautók száma. A különböző országban bejegyzett haszongépjárművek azonban eltérő karbantartottsággal, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tulajdonságokkal rótták a nemzetközi utakat. Ezt szóvá is tették a fejlettebb országok. A biztonsági és a környezetvédelmi aggályok mellett felmerült a jogtalan piaci előny vádja is. Ez nem volt teljesen alaptalan, hiszen aki megspórolta a karbantartás költségeit, az pontosan ennyivel olcsóbban tudott fuvart vállalni.
Az akkori nemzetközi szabályozások nem tudták ezt a helyzetet kezelni. Így osztrák javaslatra 1997-ben megszületett a Bécsi Egyezmény a közúti járművek egységes időszakos vizsgálatának elfogadásáról és kölcsönös elismeréséről. Ez tartalmazza azokat a szabályokat, ami alapján az aláíró országok hatóságai kiadhatják a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványt. Hazánkban 2003-tól kell a nemzetközi fuvarokhoz kiváltani a bizonyítványt (a 2001. évi LXVIII. törvény és a 101/2003. GKM rendelet alapján).
Az EU-ba már nem kell
Az EU-ban üzembe helyezett járművek műszaki megfelelőségére azonban külön jogszabály van érvényben (96/96/EK irányelv). Ez enyhébb követelményeket támaszt, mint a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány. Így kérdéses volt, hogy vajon melyiket kellene betartani. A helyzetet egy 2008-as módosító jogszabály oldotta meg. Eszerint nem kell a bizonyítványt kiváltani az Európai Gazdasági Térség országaiba irányuló forgalom esetén, azaz EU-s, svájci, norvégiai és liechtensteini szállításoknál.
Hol kell Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány?
2009-re a bécsi egyezményt aláírók köre leszűkült, s ez azóta sem változott. Jelenleg az alábbi EGT-n kívüli országokra vonatkozik:
– Albánia,
– Belorusszia,
– Moldávia,
– Oroszország és
– Ukrajna.
Aki ezekbe az országokba szállít, annak ki kell váltania a bizonyítványt, különben büntetésre számíthat. Nemcsak a járműre kell bizonyítvány, hanem a pótkocsira is.
Az ukrán határőrök nem szokták kérni
Ukrajnába elvileg kell Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány, de a gyakorlat némiképp eltér a jogszabálytól. A hazánkba belépő ukrán járműveknél a magyar szervek kérik a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványt, de az ukrán határőrök általában nem kérik a magyaroktól. Arra viszont nincs garancia, hogy a határon átlépve a helyi rendőrök számára nem fog-e problémát okozni a dokumentum hiánya – tudtuk meg a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Forgalmi engedélyezési osztályától.
Szerbia: elég a magyar műszaki
Szerbia elfogadja a magyar műszaki előírások betartását bizonyító dokumentumot, így az ide szállítóknak nincs szüksége Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra (2014. évi LVIII. törvény).
A bizonyítványt a Közlekedési Hatóság állítja ki (megyei és fővárosi kormányhivatalok). Egy ilyen vizsgálatot vállaló NKH műszaki állomásra kell vinni a buszt műszaki vizsgára.
A műszaki vizsgán végeznek egy minősítő vizsgálatot, s az alapján állítják ki a bizonyítványt. (Hogy pontosan mit néznek, a 101/2003 GKM rendelet mellékletében van részletesen leírva.) Pótkocsinál vizsgálat sincs: a műszaki érvényességi idején belül szemle alapján is kiadják vagy meghosszabbítják a korábban kiadott bizonyítványt.
A Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány érvényességi ideje a forgalmi engedély érvényességi idejével egyezik meg. (511/2017 Korm. rendelet.) A bizonyítvány kiadásának vagy pótlásának díja – a vizsgadíjon felül – 1190 Ft.
INTERBUS megállapodás: elég a magyar forgalmi
Az INTERBUS megállapodás szerint magyar forgalmi engedéllyel mehetünk az alábbi országokba:
– Bosznia-Hercegovina,
– Észak Macedónia,
– Montenegró,
– Törökország.
Tehát nincs szükség külön vizsgálatra, elég a magyar forgalmi. Csupán INTERBUS menetlevéllel kell rendelkezni. Ukrajna és Albánia ugyan INTERBUS-os ország, de mivel csatlakoztak a bécsi egyezményhez is, ezért ebben a két országban a buszos személyszállításhoz pluszként szükség van a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra is.
Őri András