A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A hagyományos műszaki vizsgának van egy nemzetközi változata is, ami bizonyos esetben kell a határ átlépéséhez. Ez a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány. De hol kell, és hol nem?

A 90-es években megnövekedett a nemzetközi forgalomban közlekedő buszok és teherautók száma. A különböző országban bejegyzett haszongépjárművek azonban eltérő karbantartottsággal, környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági tulajdonságokkal rótták a nemzetközi utakat. Ezt szóvá is tették a fejlettebb országok. A biztonsági és a környezetvédelmi aggályok mellett felmerült a jogtalan piaci előny vádja is. Ez nem volt teljesen alaptalan, hiszen aki megspórolta a karbantartás költségeit, az pontosan ennyivel olcsóbban tudott fuvart vállalni.

Az akkori nemzetközi szabályozások nem tudták ezt a helyzetet kezelni. Így osztrák javaslatra 1997-ben megszületett a  Bécsi Egyezmény a közúti járművek egységes időszakos vizsgálatának elfogadásáról és kölcsönös elismeréséről. Ez tartalmazza azokat a szabályokat, ami alapján az aláíró országok hatóságai kiadhatják a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványt. Hazánkban 2003-tól kell a nemzetközi fuvarokhoz kiváltani a bizonyítványt (a 2001. évi LXVIII. törvény és a 101/2003. GKM rendelet alapján).

Az EU-ba már nem kell

Az EU-ban üzembe helyezett járművek műszaki megfelelőségére azonban külön jogszabály van érvényben (96/96/EK irányelv). Ez enyhébb követelményeket támaszt, mint a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány. Így kérdéses volt, hogy vajon melyiket kellene betartani. A helyzetet egy 2008-as módosító jogszabály oldotta meg. Eszerint nem kell a bizonyítványt kiváltani az Európai Gazdasági Térség országaiba irányuló forgalom esetén, azaz EU-s, svájci, norvégiai és liechtensteini szállításoknál.

Hol kell Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány?

2009-re a bécsi egyezményt aláírók köre leszűkült, s ez azóta sem változott. Jelenleg az alábbi EGT-n kívüli országokra vonatkozik:

– Albánia,

– Belorusszia,

– Moldávia,

– Oroszország és

– Ukrajna.

Aki ezekbe az országokba szállít, annak ki kell váltania a bizonyítványt, különben büntetésre számíthat. Nemcsak a járműre kell bizonyítvány, hanem a  pótkocsira is.

Az ukrán határőrök nem szokták kérni

Ukrajnába elvileg kell Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány, de a gyakorlat némiképp eltér a jogszabálytól. A hazánkba belépő ukrán járműveknél a magyar szervek kérik a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványt, de az ukrán határőrök általában nem kérik a magyaroktól. Arra viszont nincs garancia, hogy a határon átlépve a helyi rendőrök számára nem fog-e problémát okozni a dokumentum hiánya – tudtuk meg a Közúti Gépjármű-közlekedési Hivatal Forgalmi engedélyezési osztályától.

Szerbia: elég a magyar műszaki

Szerbia elfogadja a magyar műszaki előírások betartását bizonyító dokumentumot, így az ide szállítóknak nincs szüksége Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra (2014. évi LVIII. törvény).

A bizonyítványt a Közlekedési Hatóság állítja ki (megyei és fővárosi kormányhivatalok). Egy ilyen vizsgálatot vállaló NKH műszaki állomásra kell vinni a buszt műszaki vizsgára.

A műszaki vizsgán végeznek egy minősítő vizsgálatot, s az alapján állítják ki a bizonyítványt. (Hogy pontosan mit néznek, a 101/2003 GKM rendelet mellékletében van részletesen leírva.) Pótkocsinál vizsgálat sincs: a  műszaki érvényességi idején belül szemle alapján is kiadják vagy meghosszabbítják a korábban kiadott bizonyítványt.

A Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítvány érvényességi ideje a forgalmi engedély érvényességi idejével egyezik meg. (511/2017 Korm. rendelet.) A bizonyítvány kiadásának vagy pótlásának díja – a vizsgadíjon felül – 1190 Ft.

INTERBUS megállapodás: elég a magyar forgalmi

Az INTERBUS megállapodás szerint magyar forgalmi engedéllyel mehetünk az alábbi országokba:

– Bosznia-Hercegovina,

– Észak Macedónia,

– Montenegró,

– Törökország.

(309/2002 korm. rendelet)

Tehát nincs szükség külön vizsgálatra, elég a magyar forgalmi. Csupán INTERBUS menetlevéllel kell rendelkezni. Ukrajna és Albánia ugyan INTERBUS-os ország, de mivel csatlakoztak a bécsi egyezményhez is, ezért ebben a két országban a buszos személyszállításhoz pluszként szükség van a Nemzetközi Időszakos Vizsgálati Bizonyítványra is.

Őri András