Jöhet a direkt kötelező biztosítás?

Vajon mennyivel lenne egyszerűbb a biztosítási ügyek intézése, ha baleset esetén nem a másik fél biztosítójához kellene fordulni, hanem mindenki a saját kötelezője terhére rendezhetné az ügyeket? A PSZAF vizsgálódik, s lehet, hogy a jövőben bevezetik ezt a rendszert.

Egy baleseti kárügyintézés valóságos rémálom is lehet az autós számára. Kezdődik ott a dolog, hogy vajon van-e balesetben részt vevő másik autónak megfelelő biztosítása? Ha nincs kgfb, vagy nem érvényes, mert ne fizette a tulajdonos a díjakat, akkor kezdődik a kálvária. Az is elég riasztó, ha külföldi a balesetet okozó sofőr. Hova forduljak, melyik biztosító intézi az ügyeket? Sokszor nem is csak az ügyintézés papírmunkája okozza a problémákat. A másik autós mindig ellenérdekelt abban, hogy az én károm rendesen ki legyen fizetve. Hiszen akkor neki magasabb lesz a kötelezője díja, esik két kategóriát, romlik a besorolása a saját biztosítójánál. A biztosító sem szívesen fizeti ki más ember kárát, aki nem az ő ügyfele.

A biztosítók mindeközben azt érzik, hogy az ügyfelek már ezer forint éves díjkülönbözetért is otthagyják őket. Miért is ne tennék? A kötelező biztosítást megkötöm, s attól kezdve a biztosítóval semmilyen kapcsolatom nincs. Soha nem kell hozzájuk fordulnom. Ha károm történik, nem ők intézik az ügyet, hanem a másik fél biztosítója. Nem is érdekem, hogy olyan céggel szerződjek, amelyik korrekt, magas szintű szolgáltatást nyújt. Egy frászt. Ússzam meg minél kevesebb pénzből, s nem érdekel, hogy ha kárt okozok, akkor a másik autós mennyit fog velük veszekedni, igaz?

Egy javaslat ezt az egész rendszer a feje tetejére állítaná. A terv lényege az, hogy baleset esetén mindenki a saját biztosítójához forduljon. Ők intézik a kárfelvételt, ők fizetnek, aztán majd behajtják a pénzt a másik fél biztosítóján. Az ügyfél tehát a saját biztosítójával kerül kapcsolatba. Ettől kezdve nagyon is érdeke, hogy milyen szolgáltatást kap, mennyire korrekt az ügyintézés, jár-e valami kiegészítő plusz is az alapszolgáltatáshoz. Elkezd valódi ügyfélként viselkedni, s eszerint választ majd céget is. Nem a véletlenen múlik, hogy baj esetén milyen szolgáltatást kap, hanem saját maga gondoskodhat a biztonságáról és az ügyintézés kényelméről. Ezt hozná magával az új rendszer.

A biztosítók számára persze nem ennyire rózsás a helyzet. A direkt kárrendezésnek van egy veszélye, amit csak közösen, vagy állami beavatkozással tudnak feloldani. Ennél a módszernél ugyanis az egyik biztosító megállapítja a kár összegét, de azt végül kifizetni már a másik cég fogja. A biztosítónak nem érdeke, hogy leszorítsa a kárösszeget, sőt, inkább az, hogy azt minél magasabbra tornássza fel. Minél többet fizet, annál elégedettebb lesz az ügyfele – a számlát végül úgyse ő állja, hanem a másik cég. Ezt a játszmát csak törvényi szabályozással lehet megakadályozni. Azt kell elérni, hogy a kifizetések egységesek legyenek, hogy ugyanarra a kárra egyik biztosító se ajánljon nagyobb vagy kisebb összeget a másiknál.

A kérdés már csak az, hogy a biztosítóknak ez tetszik-e? Mert most úgy tűnik, ez részben rajtuk múlik. A terv éppen csak felmerült. A biztosítókat is felügyelő PSZAF (Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) weboldalára került fel egy vitairat ezzel kapcsolatban. Azt lehet véleményezni, hozzászólni. A PSZAF ezt a biztosítóknak tette fel, de nyilvános, bárki elolvashatja és írhat hozzá véleményt november 1-ig. Az anyagot a www.pszaf.hu weboldalon lehet megtalálni, a véleményeket pedig a karrendezes@pszaf.hu címre kell elküldeni novemberig. A konzultációs anyag közvetlenül elérhető a http://www.pszaf.hu/hirek_ujdonsagok/direkt_karrendezes.html címen.

Hozzászólások

comments

Related Posts