A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az Euro7 károsanyag-kibocsátási szabályozás jelentősen megdrágíthatja a tehergépkocsik árát a jövőben.

Az Európai Bizottság még az idén véglegesíti a személygépkocsikra, kisteherautókra, teherautókra és buszokra vonatkozó Euro7 követelményeit, amelyek 2025-ben lépnének életbe. Egyelőre még csak felmérik a károsanyag-kibocsátást csökkentő rendszerek gyártási költségeit, amik ahhoz kellenek, hogy teljesíteni lehessen az új határértékeket. 

A teherautó gyártóknak olyan technológiákat kell majd alkalmazniuk, amelyek jelentősen csökkentik a nitrogén-oxidok (Nox) kibocsátását hidegindításkor és alacsony terhelés mellett. Például használniuk kell a 48 voltos lágy hibrid elektromos berendezést, vagy megoldani a hengerek lekapcsolását kisebb terhelésnél. (A “hagyományos “hibridek vagy a belső égésű motort vagy az elektromos hajtást használják. A lágy hibrid a kettőt egyszerre, vagyis a belső égésű motor elektromos rásegítést kap, indításkor a villanymotor mozgatja meg a belső égésű motort, a jármű mozgása pedig áramot termel. A nagyobb feszültségre ezek miatt a segédberendezések miatt van szükség, ehhez a 12 V már kevés.)  Ezenkívül a kipufogó működéséhez szükség lehet kettős karbamid-befecskendezésre (hogy megfelelő mennyiségű karbamid és ammónia vegyüljön a kipufogó gázzal), illetve nagyobb és fűtött katalizátorokra is.

Az új uniós követelmények értelmében ráadásul az új járműveknek nemcsak környezetbarátabbnak kell lenniük, hanem tartósabbnak is. A mostani előírások szerint a kipufogógázokat tisztító rendszert  700.000 kilométer elérése után szükséges cserélni, az Euro7 ezt a határértéket 970.000 kilométertől akár 1.300.000 kilométerig is növelheti. 

Mindez azt jelenti, hogy egy Euro7-es szabványnak megfelelő teherautó ára 1500-4700 euróval nőhet meg 2025-ben. Ez az Euro6 nyerges vontató teherautók jelenlegi árához képest 2-5 százalékos költségnövekedést jelent. És akkor ehhez még nem vettük hozzá a felszerelés tartósságának növelésével kapcsolatos költségeket, ami járművenként plusz 700-1000 euró is lehet. Vagyis egy új környezetbarát jármű akár 5700 euróval is többe kerülhet, mint egy Euro6-os normát teljesítő teherautó.

Szilágyi Katalin