A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Pontosította az Európai Bizottság, hogy milyen kategóriájú teherautók után járhat kártérítés azoknak a tulajdonosoknak, akiket megkárosítottak az egymással összejátszó autógyártók. Nem a határozat változott, csak egy korábbi fordítási hibát küszöböltek ki, ami eddig a német verzióban félreértést okozott.

Az Európai Bizottság magyar nyelven is elérhető határozataiban a 6-16 tonna közötti teherautókra és a 16 tonna feletti nehéz teherautókra utalva állapította meg az autógyártó cégek törvénytelen magatartását. Ezen autótípusok árát egymással összejátszva mesterségesen magason tartották a gyártók évtizedeken keresztül. Az uniós eljárás végén az autógyártókra eurómilliárdos bírságot szabtak ki, a tulajdonosok pedig kártérítésért perelhetnek.

Az uniós tájékoztatásokban szereplő járműkategóriák azonban nem voltak egyértelműek, ahogyan ezt olvasóink is észrevették. Nem volt tisztázott, hogy mire vonatkoznak a megadott határok? Saját tömegre, össztömegre vagy raksúlyra érvényes a „6 tonna feletti” megnevezés?

A gyártók elleni csoportos pereket szervező egyik társaság, egy német ügyvédi csoport működteti a kamionkartell.hu honlapot is. Az itt szereplő tájékoztatókban ők korábban a 6 tonna hasznos teherbírás feletti autókat jelölték meg, s az ilyen járművek vásárlóit keresték meg a csoportos perre vonatkozó felhívással. Mint kiderült, sem ez nem volt pontos, de nem is össztömeget kellett a megnevezés alatt érteni. A problémát az EU többnyelvűsége és az egyes hivatalos nyelvi változatok eltérése okozta.

Az eredeti uniós bizottsági dokumentumot angol és francia nyelven fogalmazták meg, a többi változat mind fordítás. Az angol és francia verzió csak a viszonylag pongyola „6 tonnás teherautó” megjelölést tartalmazta. A német verzió – melyhez a csoportos pert előkészítő társaság eddig tartotta magát – ennél szigorúbban fogalmazott. A hivatalosan megjelent német szöveg már a 6 tonna hasznos teherbírást jelölte meg („über 6 Tonnen Nutzlast”). A hibát azóta a német verzióban is korrigálták, egységesítették a különböző nyelvű szövegeket. A német verzió szövegezése egyébként azért fontos, mert a kártérítésre irányuló csoportos pereket Németországban, német nyelven indítják, így feltehetően a német bíróságok ezt a szövegváltozatot tekintik maguk számára hivatalosnak.

Az angol eredeti így szól:
„The cartel dealt with the sales of medium and heavy trucks in the European Economic Area. These are large vehicles, weighing more than 6 tonnes each.”

A hivatalos német verzió:
„Von dem heutigen Beschluss betroffen sind insbesondere die Märkte für die Herstellung mittelschwerer (*zwischen 6 und 16 Tonnen) und schwerer Lastkraftwagen (*über 16 Tonnen).”

A Kamionkartell szerint ez a pontosítás például azt jelenti, hogy a meglehetősen népszerű 12 tonna össztömegű Mercedes Atego vásárlói a korábbi szöveg szerint nem jogosultak a visszatérítésre, az új szerint viszont igen (üres súlya 6840 kg, teherbírása 5150 kg).

Kártérítésre tehát az jogosult, aki 1997 és 2011 január 18. között vásárolt 6 tonna önsúly fölötti teherautót valamelyik európai gyártótól. A DAF, Daimler/Mercedes, Iveco, MAN, Scania, Volvo/Renault gyártók autói érintettek a túlárazásban.

Mi számít bele az önsúlyba?

Erről egy uniós irányelv ad útmutatót. Eszerint a menetkész saját tömeg a terheletlen gépkocsi tömegét jelenti a felépítménnyel együtt. Ha a felépítményt nem a gépkocsi gyártója szállította, akkor a saját tömegbe az alváz plusz vezetőfülke tömegét kell beleérteni. Ide kell számolni még a következőket:
– hűtőfolyadékot
– kenőanyagokat
– az üzemanyag súlyát a tartály 90 százalékos feltöltésével
– szerszámokat
– pótkereket
– a vezető súlyát 75 kg-mal számolva.