A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Már ötödik éve, hogy nem használhatók a régi tevékenységigazoló lapok. Helyette a pihenőidőket és az egyéb távolléteket is kizárólag a tachográfon kell igazolni. Mégis sokan bizonytalanok, hogy így kell-e rögzíteni a szabadság és a betegszabadság idejét

A kérdés azokban a sofőrökben merül fel, akik jócskán dolgoztak a korábbi rendszer szerint is, amikor külön igazolást kellett kiállítani ilyen esetekben. A magyar jogrend ugyanis megkülönböztette az egyes távolléteket. Másnak számított a pihenőidő és másnak a hosszabb szabadság vagy a betegszabadság. Így míg a „sima“ pihenőt a tachográffal igazolták a sofőrök, addig a hosszabb időszakokra már munkáltatói igazolást kellett kiállítani.

Csakhogy a 2015-ös uniós jogszabály-változások megváltoztatták ezt a gyakorlatot, s ennek nyomán a hazai eljárást is módosítani kellett.

A korábbi, tevékenység-igazoló lapra alapozott hazai módszernél keveredett a munkavállaló és a munkáltató igazolási kötelezettsége, és keveredtek az igazolásokra vonatkozó elvárások is. A letöltött vezetési és pihenőidőket a járművezetőnek kell igazolnia. Tőle várják el útközben is a közúti ellenőrök, hogy részletesen be tudjon számolni az elmúlt 28 napja valamennyi órájáról. A tevékenységeit tehát neki és nem a munkaadójának kell igazolnia – ezért nem volt megfelelő módszer a munkáltató által kiállított tevékenységigazoló lap.

Nemrég azzal hívott fel minket egy olvasónk, hogy Szlovéniában kértek valami papírt a sofőrjeitől a január 2-3-i napok igazolására. A gépkocsivezetők ekkor még szabadságukat töltötték, ám ennek nem volt nyoma a tachográfon. Az ellenőrök még elnézőek is voltak, és elfogadtak volna egy papír alapú igazolást is, de nem volt ilyen sem a sofőröknél. Mi lett volna a szabályos igazolás?

Valójában a gépjárművezető számára a megfelelő igazolási módszer kizárólag a tachgráfhoz kapcsolódó bejegyzés:

– korongos esetén a korong hátulján kézzel,

– digitális esetén visszaírás a kézi adatbeviteli eszközzel.

Ugyanezt az eljárást kell követni a szabadság és a betegszabadság esetén is. Csak akkor lehet más igazolási módot használni, ha valamiért a szabályos megoldást nem tudjuk választani. Például a régebbi készülékek csak 24 órára engedik a kézi adatbevitelt (de ebből már kevés van forgalomban). Ilyenkor a sofőr saját maga egy nyilatkozatot állít ki arról, hogy mivel töltötte a kérdéses időt.

Azokra az időkre lehet még a nyilatkozatot igazolásként felhasználni, melyekre a sofőr semmiképpen sem tud tachográffal bejegyzést készíteni. Például nem volt munkahelye az elmúlt 28 nap során.

A munkáltató számára továbbra is szükség van más igazolásokra is, de ez munkaügyi természetű, nem a vezetési időkhöz kapcsolódik. A munkáltatónak kötelessége munkaidő-nyilvántartást vezetni, amiből kiderül a sima és rendkívüli munkaidő, a szabadság és a betegszabadság időtartama is. Tehát a munkáltató számára nem ad elegendő adatot a nyilvántartáshoz az, ha egyszerűen átemeli a tachográfból letöltött adatokat. Ez ugyanis nem ad meg számára minden információt.

Nagy Csaba