A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A tartósan magas üzemanyagár miatt április elsejétől csökkent a gázolaj adójából visszaigényelhető összeg. Literenként 13,50 helyett csak 3,50 forintot igényelhetünk vissza a kereskedelmi gázolaj adójából. 

A fuvarozók még akkor harcolták ki a gázolaj adójának visszatérítését, amikor egy évtizeddel ezelőtt a mostanihoz hasonló módon egyre magasabbra szökött az üzemanyagok ára. A fuvarozók számára a kormány 2011 óta teszi lehetővé az adó egy részének a visszatérítését. Ez az összeg kezdetben még 6,50 forint volt, majd az üzemanyagok drágulásával előbb literenként 19 forintra emelkedett, később pedig 17, majd 2015-ben 11 forintra csökkent. 2016-tól már csak literenként 7 forintot lehetett visszaigényelni.

A visszaigényelhető összegről korábban közvetlenül döntött a kormány, így nem volt kiszámítható. Ezt a módszert 2016-ban változtatták meg, amikor a visszaigényelhető összeget, sőt, magát a jövedéki adót is a nyersolaj negyedévenkénti világpiaci árához kötötték. Ha magas az olaj hordónkénti ára, akkor alacsonyabb a jövedéki adó és kevesebbet lehet visszaigényelni. Ha pedig esik az olaj ára, akkor nő az adó és vele a visszaigényelhető összeg is emelkedik. A visszaigényelhető összeg így 2016-tól 7 vagy 17 forint volt, amit 2019-től módosítottak. Ma alacsony olajár esetén 13,50, magas ár esetén 3,50 forint igényelhető vissza literenként.

A visszaigényelhető összeg így kiszámíthatóvá vált, s legalább egy negyedévre előre tudhattuk, hogy nem fog megváltozni. A változtatás egyébként sokkal ritkább volt, mint előre várhattuk volna. Például 2017 áprilisától 2018 végéig végig a 7 forintos mérték volt érvényben. Ekkor módosították az összeget, így 2019 januárjától 2020 június végéig a literenkénti 3,50 forint volt visszaigényelhető. A csökkenő olajár miatt ekkor fordult a jövedéki adó, így 2020 júliustól 2021 márciusig az alacsony árnak megfelelő magasabb jövedéki adót kellett fizetni, és azt lehetett visszaigényelni is.

Az üzemanyag ára egy ideje folyamatosan növekszik, így az első negyedév átlaga is meghaladta már a törvényben megjelölt 50 dolláros határértéket. A NAV közleménye szerint az első negyedéves átlagár 60,38 dollár volt. Így a törvénynek megfelelően csökken a hazai jövedéki adó: a benzin adója áprilistól 120 forint literenként, a gázolajé pedig 110,35 forint. Az adócsökkenés egy pillanatra megállítja az üzemanyag áremelkedését is: pusztán az adóváltozásnak és az adóra is felszámított áfának köszönhetően áprilistól a benzin ára nagyjából 7, a gázolajé 13 forinttal csökkenhet.

Ami számunkra még a változásból lényeges: a jövedéki adó változásával együtt változik a visszaigényelhető összeg is: áprilistól a csökkentett összeget lehet visszaigényelni: literenként 3,50 forintot. 

Kik igényelhetik vissza a gázolaj adóját? 

A jövedéki adót a törvény szerint a kereskedelmi jármű üzembentartója, bérlője igényelheti vissza. Csak olyan jármű után igényelhető vissza adó, amit

– közúti árufuvarozásra vagy saját számlás szállításra használnak

– 7,5 tonna feletti, vagy

– M2 vagy M3 kategóriájú, díj ellenében történő vagy saját számlás személyszállításhoz használt busz.

Fontos figyelnünk arra, hogy a jövedéki törvény az adó visszaigénylését nem a vállalkozáshoz, hanem a járműhöz köti. Ha tehát egy vállalkozás több, különböző kategóriájú járművet is használ fuvarozásra, akkor is csak a 7,5 tonna felettiekre igényelheti vissza a felhasznált gázolaj adóját.

Az adó visszaigénylése havonta, negyedévente, évente is lehetséges, a vállalkozás döntése szerint. Szükség esetén visszamenőleg is érvényesíthető. Az adó visszaigényléséhez való jog 5 év alatt évül el, ezen az időn belül utólag is kérhetjük a jövedéki adó megállapított részének a visszafizetését.

Mi várható az üzemanyagár alakulásában?

Alig egy évvel ezelőtt, 2020 tavaszán írtuk, hogy a koronavírus-járvány szinte egyetlen kedvező gazdasági hatása az üzemanyagok árának zuhanásában fedezhető fel. Egy évvel ezelőtt az olaj világkereskedelme összeomlott. A járványnak köszönhetően a kereslet egyik hónapról a másikra 98 százalékkal csökkent. A tárolók megteltek, az olajat nem lehetett eladni, a frissen termelt készletet pedig nem volt hova tenni. A termelés nem követte a piaci igények változását, így gyorsan túltermelési válság alakult ki. A nagy kitermelők közül Szaúd-Arábia és Oroszország is teljes kapacitással termelte az olajat akkor is, amikor már látszott, hogy a kereslet a járvány miatt visszaesik. Vajon mi történt egy év alatt? A járvány még itt van velünk, az olaj ára viszont ismét rekordokat döntöget. Az üzemanyag 5-6 éve nem volt ilyen drága, mint 2021 tavaszán.

Az elemzők szerint ma az olaj árát főleg az általános várakozás emeli folyamatosan felfelé. A világ arra vár, hogy feloldják a korlátozásokat, és megindulhasson minden pontosan ugyanúgy, mint korábban. A lezárások után robbanásszerű autóhasználatot várnak.

Az olajtermelőknél viszont pontosan a tavalyi helyzet áll elő, csak fordítva. Egy éve nem tudták elég gyorsan csökkenteni a termelést a csökkenő keresletnek megfelelően. Most éppen fordítva van: nem képesek olyan gyorsan növelni a kitermelést, amilyen gyorsan a kereskedők emelni szeretnék a készletek nagyságát. Sőt, a legnagyobb olajtermelők Szaúd-Arábia vezetésével éppen hogy úgy döntöttek, hogy a növekvő kereslet ellenére nem növelik a termelésüket, amivel az árak emelkedését érik el.

Ennél persze sokkal bonyolultabb a helyzet. Az olaj árának változása a világgazdaság egyik legbonyolultabb folyamata, a dollár árának alakulásától a politikai helyzetig, minden befolyásolja. Sőt, néha nem várt tényezők is erősítik a változásokat. Jusson eszünkbe például a március közepén a Szuezi-csatornában megrekedt teherhajó, ami eltorlaszolta a csatorna forgalmát. A konténerszállító mögött tankerek vesztegeltek, s az így le nem szállított olaj tovább növelte a hiányt és ezzel az üzemanyag világpiaci árát. Sok jóra hosszú távon sem számíthatunk: úgy tűnik, a viszonylag olcsó üzemanyag korának vége, költségeink között újra a magas üzemanyagárral kell hosszabb időn át terveznünk.

Nagy Csaba