A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A belföldi és nemzetközi fuvarozásra ugyanazok a szabályok vonatkoznak a rakodás kérdésében. Ha nincs más a fuvarozási szerződésünkben, akkor a feladó dolga a felrakás, a címzetté pedig a lerakodás. Persze, hogyne, tudjuk… Ez így mind gyönyörű, csak az élet néha mást dob.

Jöjjön első körben a száraz jog: alapesetben nem a mi dolgunk a rakodás, de akár ettől eltérően is megállapodhatunk a megbízóval. A lényeg, hogy a szerződésben pontosan szerepeljen, hogy kinek mi a feladata. Mindig írjuk bele:

– hogy ki hogyan vesz részt a rakodásban (például rátesszük az emelőhátfalra, onnan leeresztjük, majd attól kezdve a kedves címzett oldja meg),

– ha mi rakodunk, az mennyibe kerül,

– a személyi feltételeket (például a feladó hoz még 3 embert segíteni),

– tárgyi és egyéb kérdéseket (például mi viszünk békát, a címzettnek van targoncája, mi ürítjük ki a tartályt stb.).

Ha nincs megállapodásunk, akkor jön a kedves Ptk. és “barátjának”, a KÁSZ-nak a szabályai (120/2016-os kormányrendelet).

A sofőr utasításai szerint történjen

A sofőrnek utasítási joga van, ez azt jelenti, hogy ő mondja meg, hogy mit hova rakhatnak a platón. Ezt hátra, azt előre, amazt meg amoda… Ő ismeri az autót, és ő tudja, hogy hova megy a következő rakományért, az mekkora, hogyan kell elhelyezni, melyik tengely mennyit bír, egy fékezésénél hogyan nem csúszik el a rakomány.

Nem annyi dolga van, hogy megvárja, míg felrakodnak a platóra és kész, hanem alaposan ellenőriznie kell mindent. A sofőr a felelős a túlsúlyért, vagy ha a rossz rakodás miatt a kanyarban felborul a pótkocsi. A vezető figyel arra, hogy legyen biztonságos a rakomány elhelyezése, megfelelően le lehessen kötni.

A sofőr felelőssége az is, hogy elindul-e a rakománnyal. Ha úgy látja, hogy nagyon nagy problémák vannak a szállítmánnyal, akkor pedig inkább tagadja meg. Sokszor az a kisebb baj, mint például egy közúti baleset.

Aranyszabály: akkor vagyunk kész, ha megvannak a papírok is

Mindig figyeljünk a fuvarlevél, CMR minél pontosabb kitöltésére. Legyen beleírva minden, még ha apróságnak is tűnik elsőre, például:

– fenntartásom van a csomagolással, mert nem tűnik elég erősnek, líg-lóg stb.

– nem voltam ott a rakodásnál,

– sérülést látok az egyik terméken stb.

Inkább legyen hosszú, de írjunk bele mindent!

A jogon túl, a való életben…

Sofőrünknek 5 feladóhoz kell mennie. Az első helyen mesébe illően, időben végez, a második helyen kicsit megcsúszik. A harmadik helyen már szétszívatják: “Ugyan várjál már kicsit, Béla még nem tud neked targoncázni. Az előbb beszéltünk telefonon, azt mondta, hogy maximum fél óra. Nyugi, itt az automata, addig igyál egy kávét.” Közben szegényt már hívják a negyedik helyről, hogy mégis mikor tud odaérni. Letelik a fél óra, a kávé három cigivel kipipálva. Béla befut negyed óra múlva, kocsi megrakva, másfél órás késéssel irány a negyedik hely.

Onnan már szentségelnek a telefonban a késés miatt. A helyszínen is. Sofőrünk már sietne, így mivel itt kézzel rakodható cuccok is vannak, besegít. Tudja, hogy szabálytalan, de még van egy hely, ahova menni kell, fene tudja, ott is mi lesz. Meg még egy fontosabb is: szegényt otthon várja a családja.

Tisztában van vele, hogy gépeket nem kezelhet, azokhoz külön jogsi kell, így nem is nyúl hozzájuk. Munkavédelmi oktatást sem kapott, orvosi alkalmasságija sincs rakodásra… De így is bőven 10 óra felett van a munkanapja, amiből bosszantó módon csomó idő azzal telt, hogy másokra várt.

Hogyan előzzük meg, védjük ki az ilyen „támadásokat”?

Soha ne felejtsük: ha lapul egy szuper fuvarszerződés a zsebünkben, máris nyerő helyzetben vagyunk. Ha Általános Szerződési Feltételekben gondolkodunk, akkor is legyünk bátrak! Mindent beleírhatunk, amit a jogszabályok nem tiltanak.

Néhány tipp, ötlet, ami mindig jusson eszünkbe:

  • Kérhetünk előleget, legyünk „szemtelenek”! Főleg ha nem több éves partnerünkről van szó.
  • Még jobb, hogy ha tudunk, kérjünk előre fizetést, hogy az erdő kedvezőbb oldalán legyünk.
  • Ne legyünk már mi kötelesek a megbízás adatainak valódiságát ellenőrizni, ha ebből van gond (pl. pontos cím, kiállás időpontja és társai), akkor a késedelmet, állásidőt, többletkilométert, stb. ugye nem mi akarjuk fizetni? Ezt is rögzítsük!
  • Milyen kocsit kért? Ha nem megfelelőt, mert kilóg a zártszelvény, akkor fizessen a tévedésért!
  • Kell a sofőrömnek is rakodni? Én kiképzem, beleírom a szerződésébe, de ez nekem sincs ingyen. Vegyük csak elő a vastagon fogó ceruzánkat!
  • Barátom, a helyet és időt legfeljebb 1x módosíthatod!
  • A felrakáshoz milyen eszközöket viszünk? Tételesen leírva, darabszám szerint.
  • Ha 2 órán belül nem rakodnak fel, adjuk meg magunknak az egérutat, hogy a fuvarfeladatot tekinthessük meghiúsultnak.
  • 30 perc után már legyen állásdíj, lehetőség szerint valami brutális, hogy már a szerződés aláírásakor elmenjen tőle a megbízó kedve.

Kicsit más, de fontos! A megbízótól soha ne térjen el a költségviselő személye! Ne ezen múljon már a családi nyaralásunk.

Bevezethetünk olyat is, hogy a késedelmes fizetésnél a kamat mellé a korábban adott kedvezményeket is megvonjuk. Csak egy mondat!

Kis Zsuzsanna