Közúti ellenőrzés során is lefoglalhatja a NAV az autót, ha adótartozása van a tulajdonosnak

Egymilliárdos bevételt hozott eddig az adóhivatalnak az idén bevezetett új eszköze, az azonnali foglalás. Januártól ugyanis már egy közúti ellenőrzés során is lefoglalhatják az autót és az árut is bármilyen lejárt adótartozás fejében. A bajba került fuvarozók többsége a kemény fellépésre azonnal fizet, csak kapja vissza a munkaeszközét.

A NAV márciusban mutatta meg először, hogyan is működik ez a valóságban: félmilliós adóhátralék miatt foglalták le Nagylaknál egy magyar vállalkozó kamionját.

A lefoglalási eljárásra eljárásra az adóhivatalról szóló törvény ad felhatalmazást. Hogy működik ez?

Megy a gyanútlan fuvarozó az úton. Egy fényjelzés az úton, mely semmiképpen nem lehet szentjánosbogár: igen, a rendőr állított meg minket, körző fényjelzéssel az éjszakában. Semmi baj: forgalmi, papírok rendben, a tachográffal sincs semmi gond.
Ámde itt nem ér véget az ellenőrzés…
A rendőr mellet ott a pénzügyőr is. Matat valamit a számítógépén. Sebaj kivárjuk.
Aztán odajön és furcsa mondat hagyja el a száját:
– Sajnos le kell foglalnunk a járművet. Legyen szíves követni minket…
Ez mostantól bármikor valóság lehet: a pénzügyőr megnézi, hogy van-e adótartozásunk. És ha van, lefoglalhatja az autót!

A fenti példa törvényes. Ezz az eljárás tegyébként nem csak a fuvarozót érinti! Áruszállítás esetén akár az áru tulajdonosának (címzettjének) tartozására hivatkozva zár alá vehetik az autót és teljes rakományát. Amennyiben a címzettnek van tartozása, akkor természetesen “csak” a rakományt foglalhatják le, de ettől a fuvarozó helyzete nem lesz sokkal jobb. Egyrészt kútba esik a fuvar, ha a NAV viszi a rakományt. Másrészt a szállítmányt valószínűleg nem pakolják le azt út szélére, így egy ideig a kocsi is ott marad: félreállítják, aztán el kell mennie egy NAV telephelyre. A törvény ráadásul semmilyen értékhatárt nem tartalmaz! Így az is megtörténhet, hogy egy néhány tízezer forintos tartozás miatt tartják vissza a tízmilliókat érő eszközöket.

Már idén év eleje óta rendelkezik az adóhivatal ezzel a jogosultsággal, de csak március közepén olvashattuk az első hírt, melyben tényleges intézkedésről számoltak be. Március 19-én a NAV Dél-Alföldi Igazgatósága adta ki a hírt, hogy két esetben is éltek a lefoglalás jogával. Nagylaknál lefoglalták egy vállalkozó kamionját. A Csongrád megyei vállalkozásnak félmillió forintos lejárt határidejű adótartozása volt, ennek fejében foglalták le a vontatót. Egy másik esetben a címzett adótartozása volt a probléma. Gyula térségében tartóztattak fel egy román teherautót, mely tűzifát szállított a magyar vállalkozásnak. A pénzügyőrök ellenőrizték a címzett adatait, így derült ki, hogy a magyar vállalkozásnak jelentős adóhátraléka van. A NAV így lefoglalta a rakományt a tartozás fejében. Ebben az esetben azonban tényleges lefoglalásra már nem került sor, mert a vállalkozó azonnal a helyszínre ment, s készpénzben kifizette adótartozását. Így az eljárást megszüntették.

A fenti két eset azt mutatja, hogy az adóhivatal hogyan él ezzel a jogosultsággal. A Szeged melletti eset azt mutatja, hogy a lefoglalt értéknek nem is kell arányban lennie a tartozás összegével. Félmilliós hátralék fejében foglalták le a talán 20-30-szor többet érő járművet. Igaz, a másik eset azt mutatja, hogy az adóhivatal eljárása célravezető. Amint a fuvar veszélybe került, az érintett vállalkozónak azonnal lett elég készpénze, hogy órákon belül kifizesse a tartozását. Ez sikeres eljárás a NAV szemszögéből, így biztosan lehet számítani a jövőben hasonló beavatkozásokra.

Az első 4 hónap eredményei alapján úgy látszik, hogy az adóhatóságnak megtetszett az azonnali végrehajtás módszere. Igen eredményesnek ítélik a fellépést. Közel egymilliárdot hozott a kasszába a módszer. Kérdés, hogy vajon tényleg szükség van erre?

Az egymilliárdos bevétel sok, főleg akkor, amikor a kormány igyekszik minden behajtható fillérnek utánamenni. De tegyünk mellé két számot: az országot érintő áfacsalások mértékét 1700 milliárd forint nagyságúra becsülik, a teljes adóbevétel pedig 10 ezer milliárd forint körüli. Ehhez képest ennek az akciónak az eredménye aprópénz. Főleg, ha azt is nézzük, hogy ebből csak körülbelül 300 millió forint volt a befizetett készénz, a többi pedig lefoglalt ingóság. Ezekből csak akkor lesz pénz, ha azt a NAV árverésen értékesíteni is tudja. Árverésen a bevétel többnyire a becsült érték fele, tehát 300 milliónál sokkal több ebből sem jön majd be. Tehát az egész akció hozott eddig 6-700 millió forint adóbevételt. Mindehhez a 4 hónap alatt 1200 lefoglalás kellett. Ebből körülbelül 900 esetben a vállalkozók azonnal hozták a befizetendő pénzt, a többinél pedig inkább lemondtak a szállított áruról annak tulajdonosai.

 

Hozzászólások

comments

Related Posts

10 comments on “Közúti ellenőrzés során is lefoglalhatja a NAV az autót, ha adótartozása van a tulajdonosnak

  1. Borovszki Erika on said:

    Attól, hogy az autót lefoglalják megoldódik a probléma. A legtöbb kisvállalkozó nem azért nem fizet mert nem akar, hanem azért mert nincs miből. Egész Euróban nem sújtja ennyi adó a vállalkozásokat mint nálunk, az adó adóját is fizetjük s mit kapunk cserébe, egy nagy semmit, büntetést, büntetés hátán, mert a kormányunk vállalkozó barát, mi lenne velünk ha nem lenne az?
    Ez egy nagyon szemét rendelet ismét.
    Boróvszki Erika

  2. Nagy László on said:

    Jó lenne, ha a NAV ekkora igyekezetet tanúsítana a mi bevételeink realizálásában, behajtásában is. Amikor 40-60 napra fizetik ki a fuvardíjat ( jó esetben) , akkor mi a bánatból fizessük ki 12- én a járulékokat, 20- án az áfát. A vállalkozásbarát kormányunk erre is kereshetne valamiféle megoldást.
    Mi lennénk a legboldogabbak, ha nem kellene állandóan számolgatnunk, hogy melyik számlát vegyük előbbre a kifizetések során, melyik a legfontosabb. Ha időben megkapnánk a pénzünket, mi is tudnánk tartani a befizetési határidőket!

  3. Füzesi Mihály on said:

    Azért nincs pénzünk mert ekkora befektetést talán egyik ágazat sem tesz bele a vállalkozásba mint mi fuvarozók. Kezdjük az autóval, vizsga, engedély, tankolás, útdíj, bérek, járulékok, a még meg sem kapott fuvardíj ÁFA-ja és ez nagyon könnyen lehet három havi is!
    Ezen kívül abba a nagyon sokak által szidott régi rendszerbe meg volt a mindenkori öt éves terv “amibe meg mondták hogy mit kell csinálni”, most nem mondják! Most viszont mindent csinálhatsz amit a pokolian szoros törvények megengednek de rá ne merj lépni a törvény vonalára, de talán az a legjobb ha a közelébe sem mész mert úgy is rád húzzák valamelyik paragrafust. Mert Ők megmagyarázzák olyan módon ahogyan értelmezni szeretnék és röpködnek a százezres bírságok és most már viszik az autódat!
    Egy tipp a jogászoknak, nem válóperes, nem bűnügyi, stb, hanem közlekedési szakra kellene szakosodniuk! Ez most biztos tuti!
    Sajnos minden szavamra van tapasztalatom, de még nem tudok egy közlekedési jogban jártas jogászról sem. Pedig jó lenne!

  4. Bella Rudolfné on said:

    A fuvarozók jó esetben 4 vagy 5 hónap után jutnak az elvégzett munkájuk után a pénzhez.Mindig vannak olyanok akik a fizetési kötelezettségüknek nem vagy csak részben tesznek eleget,hiába fordulsz ügyvédhez,felszámolóhoz s még őt is kell fizetned.A végeredmény általában behajthatatlan követelés.
    Nagyon jó lenne ha egy ilyen ellenőrzés során megnéznék hogy az ellenőrzés alá vont fuvarozónak mekkora összegű követelése van s kik azok a megbízók akik nem rendezték a fizetési kötelezettségüket s ŐTŐLÜK hajtsák be a fuvarozó tartozását.Talán ez is egy megoldás lehetne.

  5. Kis Márta on said:

    A NAV egyszer egy 20 ezer forintos tartozás miatt küldött behajtókat a lakásunkra, hogy ingóságokat vigyen el. Természetesen bármilyen előzetes figyelmeztetés nélkül, még csak egy fizetési felszólítói levelet sem küldtek előtte.

  6. Ujhelyi Zoltán on said:

    Köszönjük ismét a fuvarozókat tönkre tevő szabályokat. Nem elég még az útdíjjal megnyomorító rendelet? Ha mi nem fizetjük időben ,azonnal a járulékokat, ÁFÁ-t stb… inkasszó, késedelmi kamat vár ” jutalmul” minket de ha ők nem fizetik vissza az ÁFÁ-t csak 1000 napra azt is úgy hogy még behivat mert miért is igényelsz olyan sokat? az nem baj. Mi mehetümk a sóhivatalba a ksedelmi kamatunkért. Bravó ez Magyarország, de az a lényeg jól teljesítünk. Nem baj fuvarozókról még 100 bőrt lehet lenyúzni hiszen nekünk nagyon jól megy.Üljenek a volán mögé és ki lehet próbálni minden törvényhozónak.

  7. Máté Mihály on said:

    Pénzügyi szabályokat betartatnák mindenkivel azt az álítollagos
    30 napot és akkor senki nem lenne kiszolgáltatva senkinek.

  8. PAulusz Ferenc on said:

    Sokan,mi fuvarozók, nem lennénk ilyen helyzetben,ha ezt fordítva is,alkalmaznák,a mi jogos követelésünket az elvégzett munkáért.Több ügyvédhez,rendőrséghez is fordultam,és eddig csak azt a választ kaptam,hogy igazat ad az ügyben, de pénzem nem kapom meg.A becsületes ember küzd a megélhetéssel,a megbízók meg nem fizetnek.(tisztelet a kivételnek)
    Dolgoztam egy Gyomaendrődi cégnek…2012.júl-aug.ba Mezőtúron, új szenyvíztísztító építésénél,ami közbeszerzéses pályázattal épült.Két műtét után ( Vastagbél, Máj,)dolgoztam, hogy a tudjam fedezni az orvosi költségeket….mivel 81 % ra leszázalékoltak,de egy Ft nem adtak,mivel a vállalkozásom nem adtam vissza…a mai napig is kemóterápiára járok.A rendőrségen feljelentettem csalás sikkasztás miatt…..most zárták le az ügyet, hogy nem bizonyítható.Írásos szerződés, fuvarlevek,és a fuvaroztató tartozás elismerő levele sem… számít! Az építkezés folyamán több vállalkozó is dolgozott nekik, akiket szintén nem fizetett ki…Ö viszont a munkánk utáni bért megkapta!…Ez a jó magyar igazság szolgáltatás!

  9. laci on said:

    ha ezt bevezetik akkor visz-lát magyarország !!!!!!!!!
    nem a munkától félünk hanem a bírságoktól lefoglalásoktól
    megbüntettek 50 ezerre INDULÓ KM ÁLLÁS HIÁNYA MIATT CMR 2 nap mulva befizettem csekken DE A BIZTONSÁG KEDVÉÉRT LEVONTÁK A SZÁMLÁMRÓL IS AMIT 5 HÉT MULVA KAPTAM VISSZA DE NEM MERTEM REKLAMÁLNI HAJRÁ MAGYARORSZÁG TUDOM KELL A SOK PÉNZ A POLITIKUSOKNAK TÖBB 100 MILLIÓS VILLÁKRA KOCSIKRA …….HA EZT BEVEZETIK 1 VÁLLALKOZÓVAL BIZTOS KEVESEBB LESSZ!!!AZÉRT NEM DOLGOZOK HOGY EGY BIRSÁG MIATT ELVEGYÉK AMIÉRT 6 ÉVIG KÉT KÉZZEL DOLGOZTAM KÜZDÖTTEM!!!!!!!!!!!!