A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tavasszal még arra számítottunk, hogy már a nyáron elérhető lesz az interneten a használt autók kilométeróra-adatbázisa. A program kis csúszással megvalósult, ősz elejétől valóban lekérdezhetők a hiteles, rögzített óraállások. Ezzel felértékelődhetnek a Magyarországon már korábban üzembe helyezett használt autók.

A pontos óraállás megismerése egy használt autó vásárlásakor mindig szolgálhat meglepetésekkel. Egy külföldről behozott autó esetében a vevő soha nem mehet biztosra. A tökéletes állapotú, 100 ezer alattinak vallott kisautóról is kiderülhet, hogy taxi volt előző életében Münchenben, s közelít az egymillióhoz a valós óraállása.

Magyarországon már 2010 óta kötelező az óraállások rögzítése az autó eladásakor, vagy műszaki vizsga alkalmával. Ezeket az adatokat azonban a hatóságon kívül eddig senki sem látta. Mostanáig. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisában ugyanis mostanra gyűlt össze annyi adat, amennyivel már érdemes a nagyközönség felé is nyitni. A KEKKH létrehozott egy nyilvánosan lekérdezhető adatbázist, melyből bárki sokat megtudhat a kiszemelt használt kocsiról.

Mire jó az óraállás lekérdezése?

Először is össze lehet hasonlítani az autó jelenlegi óraállását az adatbázisban szereplő értékekkel. Ha már van a kocsiról rögzített adat, akkor az biztosan legfeljebb 2 éves – hiszen a műszaki vizsgák alkalmával be kell írni az óraállást. Az első buktató tehát az, ha a kocsi órája ma kevesebbet mutat, mint amennyi a legutolsó rögzített adat volt. Az is legyen gyanús, ha a 2 évvel ezelőtti műszaki óta az óraállás szerint szinte nem volt hajtva a kocsi. Lehet, hogy az előző tulajdonos is pontosan tudja, hogy mikor került rögzített adat a tárolóba, s csak addig tekerte vissza az órát, hogy épp csak valamivel többet mutasson a rögzített állásnál.

Viszonylag új autók esetében segít a legkevesebbet az adatbázis. Az új autót 4 éves korában kell először műszaki vizsgára vinni. Négy éves korára viszont több százezer kilométer is belekerülhet az órába. És mivel az első vizsgáig rögzített adat még nincs, a tulajdonos az első műszaki előtt még időben meg tud szabadulni az első 4 év futásteljesítményétől. Aztán elviszi műszakira az autót, s megnyugtatóan lobogtatja a leendő vevőnek a rögzített óraállást, ami persze pontosan annyi lesz, mint amennyi az autóban is leolvasható.

Mi olvasható ki az adatbázisból?

Az új adatbázis nem csak a kilométeróra-adatokat tartalmazza. A lekérdezés két szinten használható. Ha csak a rendszámot adjuk meg, akkor az alábbiakat tartalmazza az eredmény:
· rendszám
· gyártmány megnevezése
· gépjármű típusa
· jármű elsődleges színe, színkódja
· forgalomban van-e
· a nyilvántartásban szereplő kilométeróra-állások, a rögzítések időpontja
· nem áll-e körözés alatt az autó.
Ha az autó papírjai is a rendelkezésünkre állnak, akkor több adatot meg tudunk nézni. Ehhez be kell írni az alvázszámot vagy a motorszámot. Ez a lekérdezés arra jó, hogy egy használt autó megvásárlása előtt össze lehessen hasonlítani az adatbázisban szereplő adatokat a járműről leolvasható adatokkal. Így kiderül, hogy változott-e valami, vagy esetleg lopott, összeépített autóval van-e dolgunk.

Egyeztetésre az alábbi adatokat kérdezhetjük le:
· forgalmi engedély száma
· a jármű gyártási éve
· első nyilvántartásba vétel időpontja
· első magyarországi nyilvántartásba vétel időpontja
· műszaki érvényességi idő
· saját tömeg
· együttes tömeg
· szállítható személyek száma
· hengerűrtartalom
· hajtóanyag
· teljesítmény
· ülések száma vezetővel
· állóhelyek száma (ha van)
· forgalmazási korlátozás ténye.

Hogyan használható az adatbázis?

A programot a Webes Ügysegéd nevű alkalmazásban lehet megtalálni. Névtelenül nem lehet adatot lekérdezni. A program használatához ügyfélkapus hozzáférés kell. Ez azért is fontos, hogy a rendszer lássa, hogy milyen adatokhoz férünk hozzá, meg azért is, mert fizetni is kell az adatbázis használatáért. Az eljárás díja autónként 275 forint, de ha csak egy adatot kérdezünk le, akkor is legalább 625 forintot kell kifizetni. Ez a hatósági igazgatási díj, ennek összegét rendelet szabályozza. A program ezen a címen érhető el: kekkh.gov.hu/gepjarmuadat-lekerdezo

Az biztos, hogy az itthon már néhány évet futott autók megvásárlása kicsivel biztonságosabbá válik azzal, hogy a legfontosabb adatok lekérdezhetővé válnak. Elképzelhető, hogy ez az árakban is megjelenik majd. Ha biztonságosabb a hazai használtautó, akkor drágább is lehet, mint a továbbra is teljesen bizonytalan előéletű, külföldről frissen behozott jármű.

Büntethető az óra visszatekerése

Jó tudni, hogy a kilométeróra tekergetése ma már nem csak egy csínytevés, hanem a az elkövetője a börtönt kockáztatja. Három évvel ezelőtt, 2012-ben a tekergetés önálló paragrafust is kapott a Büntető Törvénykönyvben. Eszerint ha nem is bűncselekményt, de vétséget követ el, „aki jogtalan haszonszerzés végett a közúti gépjármű kilométer-számláló műszere által jelzett értéket a műszerre gyakorolt behatással vagy a mérési folyamat befolyásolásával meghamisítja, illetve a műszer működését megakadályozza”. A büntetése pedig 1 évig terjedő szabadságvesztés lehet.