A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Túl sok félreértés kering a CEMT engedélyek kötelező ellenőrzésével kapcsolatban, ezért a közlekedési hatóság egy közleményben pontosította, hogy az új rendelet szerint kinek mit kell tennie. Jó hír, hogy a magyar rendszámú autókat senkinek sem kell külön ellenőriznie.

Nemrég egy kizárólag belföldön dolgozó fuvaroz olvasónk jelezte, hogy a május eleji új rendelkezések alapján az ő fuvarozói engedélyét is le akarták másolni egy rakodás során. Nem egészen értette, miért van erre szükség, hiszen semmilyen rendelet nem kötelezi ilyesmire a belföldi fuvarozókat. Igaza van. Csak annyi a félreértés és a torzítva megjelent hír ebben a kérdésben, hogy az érintettek közül is sokan nem tudják, hogy mit is kell tenniük. Tény, hogy a változásról szóló kormányrendelet egyes pontjai is félreérthetőek, így valóban szükség volt egy aprólékos tájékoztatóra.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság egy tájékoztató közleményben foglalta össze, hogy kinek, mit kell tennie az engedélyekkel kapcsolatban.

A felrakóknak és címzetteknek azokkal a fuvarozókkal szemben van kötelezettsége, akiknek a szállításhoz a fuvarozói engedélyük mellett egy másik engedélyre is szükségük van. Ez kétféle lehet
· kétoldalú (két ország közötti) nemzetközi egyezmény alapján kiadott engedély
· több ország részvételével kötött egyezmény (multilaterális), ide tartoznak a CEMT engedélyek is.

Tehát semmilyen új ellenőrzés nincs a fuvarozó vállalkozás tevékenységi engedélyével (belföldi, vagy közösségi) kapcsolatban.

Az NKH összefoglalója szerint tehát nincs semmilyen új teendő az alábbi esetekben:
· belföldi fuvarozás
· ha a nemzetközi fuvart magyar jármű végzi (a vontató bejegyzését, rendszámát kell figyelni, a pótkocsi nem számít)
· ha a nemzetközi fuvart EU-tagország, vagy Norvégia, Izland és Liechtenstein autója végzi, ha a kiindulási vagy célország is ebbe a körbe tartozik. Ezek az úgynevezett EGT országok (Európai Gazdasági Térség)
· ha a fuvarfeladatot olyan ország autója végzi, melyre Magyarország kétoldalú egyezményben foglalt mentességet adott. Ezek az országok: Svájc, Bosznia-Hercegovina, FYRO Macedónia. Szerbia esetén ez a mentesség akkor él, ha a fuvarozó Euro 5-ös vagy annál korszerűbb járművet használ
· ha 3,5 tonna alatti járművel fuvaroznak.

Ami ezeken a kategóriákon kívül esik, azokat az engedélyeket kell megvizsgálni és másolni. Tehát meg kell vizsgálni
· minden esetben az EGT-n és a fent felsoroltakon kívüli ország minden fuvarozóját
· minden esetben, ha nem magyar az autó, s a célország, vagy a felrakó ország EGT-n kívüli ország (tehát akkor is, ha EU-tag a fuvarozó, de EGT-n kívülre szállít).

A fuvarozásban használható engedélyek megnézhetők az NKH weboldalán. Az itt látható minták alapján tudják a felrakóhelyek dolgozói ellenőrizni, hogy szabályosak-e a külföldi fuvarozók által mutatott papírok. A listában a kétoldalú engedélyek címe azzal a betűvel kezdődik, ami a kiállító ország betűjele. Így lehet megtalálni egyszerűen a mintákat (például az SRB_32_1_EU5 a Szerbiából érkező, Euro 5-ös autókra vonatkozó engedély-minta). Ezen a címen lehet megnézni az engedélyeket: http://nkh.hu/Gepjarmu/nyomtatvanyok/Lapok/default.aspx

A legfontosabb tehát, hogy ha magyar a fuvarozó, akkor semmit sem kell ellenőriznie a felrakónak, vagy a lerakónak! Ez nem következik egyértelműen a rendeletből (mi sem így írtuk meg múlt havi számunkban), a közlekedési hatóság tájékoztatója viszont egyértelműen ezt tartalmazza. Tehát magyarokat nem kell ellenőrizni, akkor sem, ha EU-n kívüli országba viszik a rakományt.

Mit kell tennie a felrakónak, vagy a címzettnek?
Ha a fuvarfeladathoz a fentiek alapján engedély kell, akkor a feladónak és a címzettnek is az alábbiakat kell megtennie:
· felvezeti az engedélyre (CEMT esetén a CEMT fuvarnaplóba) a rakodás helyét, időpontját óra és perc pontossággal, valamint a fuvarozó autó kilométeróra-állását
· a kitöltött engedélyről (CEMT esetén az engedélyről és a fuvarnapló kitöltött oldaláról) egy másolatot készít, azt hozzácsatolja a fuvarlevél ott maradó példányához és egy évig őrzi. A másolat lehet telefonnal készített és kinyomtatott fénykép is, csak minden adatnak olvashatónak kell lennie.

Mi van akkor, ha a felrakó nem tudja ezt teljesíteni? Ha a fuvarozónál nincs engedély, vagy nem akarja megmutatni, nem érvényes az engedély, vagy a fuvarozó nem járul hozzá a kilométeróra állásának a leolvasásához? Ebben az esetben a felrakó és a lerakó megtagadhatja a rakodást. Az esetet pedig azonnal jelentenie kell valamelyik hatóságnak: a közlekedési hatóságnak, közterület-felügyeletnek, rendőrségnek vagy a NAV-nak. Bármelyik hatóságot értesítheti, de valamelyiket mindenképpen kell.

Ha a felrakó, lerakó ezt az ellenőrzést, másolást, tárolást nem teljesíti, ezért 300 ezer forint bírságot kaphat minden egyes elmulasztott eset után.

Nézzünk néhány példát! Nem kell megvizsgálni az engedélyeket az alábbi esetekben:

· magyar rendszámú autó belföldi fuvart visz
· magyar rendszámú autó Romániába szállít (EU-tagország)
· magyar rendszámú autó Oroszországba szállít (ugyan ehhez CEMT engedély kell, de a magyar autókat nem kell vizsgálni)
· német rendszámú autó Norvégiába szállít (Norvégia nem EU-tag, de tagja az EGT-nek)
· német rendszámú autó Hollandiába szállít (EU-tag)
· szerb rendszámú, Euro 6-os autó Szerbiába szállít (Euro 5 fölött Szerbiába nem kell engedély)

Meg kell vizsgálni az engedélyeket és le is kell másolni őket:
· orosz rendszámú autó Bulgáriából hoz árut Magyarországra (nem EGT-tag országból érkezik az autó)
· német rendszámú autó Oroszországba szállít (EU-tag fuvarozó, de EGT-n kívülre szállít)
· szerb rendszámú autó Magyarországra szállít (nem EGT-országból érkezik az autó).

Bár a hazai és uniós engedélyekkel kapcsolatban semmilyen ellenőrzési kötelezettsége nincs a felrakóknak, az NKH mégis azt javasolja, hogy érdemes ezeket a papírokat is ellenőrizni, akár le is másolni. Ezt a rakománylopások indokolják. A rakomány tulajdonosa számára fontos, hogy a lehető legpontosabban ellenőrizze az áruért jelentkező fuvarozót. Valóban az-e, akinek mondja magát? Valódi, működő cégről van-e szó? A fuvarozónak pedig nem kötelező magát egy ilyen ellenőrzésnek alávetni, de érdemes „tűrni” a procedúrát, hiszen a papírok átvizsgálása a vele szembeni bizalmat növelheti. A fuvarozónak az az érdeke, hogy megbízzanak benne. Ennek érdekében érdemes minél átláthatóbban működni, érdemes partnerként viselkedni minden ellenőrzésben és információgyűjtésben.