A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Lezajlott májusban az idei második Truck & Bus ellenőrzés, de az akcióban Magyarország most nem vett részt. Jelentősen nőtt a vezetési és pihenőidők be nem tartása, és a helytelenül kezelt, esetleg megpiszkált tachográfok miatt kiszabott büntetések száma is. 

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) idén tíz, egész Európára kiterjedő, összehangolt ellenőrzés sorozatot jelentett be. Ezek közül négy kiemelten a buszok és nehéz teherautók ellenőrzésére összpontosít (Truck & Bus). Ilyen zajlott május 10-16 között is 18 tagországban, de az akcióban Magyarország most nem vett részt.

A májusi Truck & Bus ellenőrzés adatait a közelmúltban tették közé. 18 tagországában Összesen 187.308 tehergépkocsit és 43.389 autóbuszt ellenőriztek. 17,8 százalékuk (33.400 eset) bukott meg, azaz majdnem minden ötödik autónál találtak szabálytalanságot szemben a buszok 7 %-val

A szabálysértések több mint negyede  gyorshajtás volt. Sokan hibáztak a vezetési és pihenőidők szabályaiban, sőt voltak olyanok is, akik nem megfelelően működő vagy megpiszkált tachográffal közlekedtek. Több büntetést szabtak ki súlyos műszaki problémák, túlsúly, illetve a rakományrögzítési hiányosságok miatt is. 1.118 esetben tovább sem engedték a járművet a szabálytalanság megszüntetéséig. 

Szabálysértések előfordulása az összes szabálysértés arányában:

– gyorshajtás: 8.948 esetben (26%) 

– a vezetési és pihenőidők be nem tartása: 5.566 esetben (16,6%) 

– tachográf nem előírásszerű használata: 4.039 esetben (12%), 359 esetben a tachográfot is manipulálták.

– biztonsági öv használat, és más biztonsági szabályok be nem tartása: 3.187 esetben (9,5%) 

– műszaki szabálysértések: 2.422 esetben (7,2%) 

– túlsúly: 1.319 esetben (4%)

– rakományrögzítési probléma: 908 esetben (2,7%)

– ittas vezetés: 146 esetben

– kábítószer befolyásoltság: 22 esetben

Az ellenőrzésekből a ROADPOL azt a következtetést vonta le, hogy a fuvarozásban most nagy a versenynyomás. Ezt jelzi az 561-es szabálysértések és a megpiszkált tachográfok növekvő száma. A fáradt vezetőjű, gyorsan közlekedő, túlsúlyos vagy rossz műszaki állapotú teherautók fokozott baleseti veszélyt jelentenek. S noha az ADR-eseknek csupán 3%-a követett el szabálysértést, a ROADPOL a szállított anyag veszélyessége miatt ezt is súlyos problémának ítélte.

A szabálysértések nagy száma miatt a nemzetközi szervezet kockázatosnak minősítette az árufuvarozást. Ez azért lehet rossz hír, mert a szabálytalankodók kiszűrése és elriasztása érdekében valószínűleg fokozott ellenőrzésekkel kell majd számolnunk az év további részében. Ezek tagállami hatáskörben, a meghirdetett ROADPOL ellenőrzéseken felül lehetnek majd. Mivel fuvarozásban még rosszabb eredmények születtek, így náluk kifejezetten várhatóak további ellenőrzések a meghirdetett ROADPOL ellenőrzéseken felül. Mivel ezek tagállami hatáskörben történnek majd, csak az ország hatóságaitól függ, hogy kiterjesztik-e a buszokra is, vagy sem.

A következő összehangolt Truck&Bus ellenőrzésre 2021. július 19-25. között, majd az ezévi utolsóra október 11-17. között kerül majd sor.

Őri András