A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az EU mobilitási csomagja az 561-es rendelet 2006-os elfogadása óta a legnagyobb változást hozza a nemzetközi fuvarozók életébe. Újrafogalmazzák a vezetési időkre vonatkozó szabályokat és kötelezővé teszik a tachográfot már 2,5 tonna felett is – igaz, ez utóbbi intézkedésre több év türelmi idővel kerül majd sor. A mobilitási csomagot még nem fogadták el és nem hirdették ki, de a nagyon lassú uniós döntéshozatal már az utolsó lépések felé tart.

Az új uniós vezetés felállítására kellett várni ahhoz, hogy a fuvarozókat legjobban érintő kérdések újra előkerülhessenek az EU Parlament és az Európai Tanács megbeszélésein. A sok bizottsági előterjesztés, majd a javaslatok leszavazása után most végre megállapodtak egy olyan szövegben, amit mind a két szervezet, a Parlament és a Tanács is támogatni tud. December elején tehát megszületett a megállapodás, elvileg már csak a szervezetek szavazása van hátra a végső elfogadásig. De mit tartalmaz a közös javaslat?

A javaslatcsomag három nagy területet érint:

– a járművezetők munkakörülményeit,

– a nemzetközi szállításban részt vevő járművezetőkre vonatkozó kiküldetési szabályokat,

– a fuvarozási piachoz való hozzáférést (ide tartozik például a kabotázs).

Ezeken a területeken ma a tagállamok eltérő szabályokat alkalmaznak. Az elmúlt években gyakran előkerülő kérdések mind ennek a csomagnak a részei: a 45-ös pihenő járműben töltése, a helyi minimálbérek megfizetése, a kabotázs lehetősége mind ennek a csomagnak a sorsától függ. Azért is nehéz egyezségre jutniuk a képviselőknek, mert eltérőek az egyes országok érdekei ezekben a kérdésekben. A legnagyobb veszély éppen az volt, hogy megegyezés híján az egyes tagállamok saját munkaügyi szabályaikat tették volna kötelezővé a területükön dolgozó járművezetőkre. Ezek pedig szigorúbb előírások, mint amiket a kiküldetésben dolgozóktól elvárnak. Ezt sikerült megakadályozni. Egy olyan szabályrendszert fognak létrehozni, ami nem engedi meg az országonkénti eltéréseket, hanem egységes szabályokat hoz létre ez EU-n belül.

Kiküldetések

A csomag elfogadása után a tranzitfuvarok és a kétoldalú fuvarok nem esnek majd a kiküldetési irányelv hatálya alá (tehát az itthoni szabályok vonatkoznak majd a járművezetőkre). Kétoldalú fuvarról akkor beszélünk, ha a célország felé vezető úton és visszafelé is legfeljebb 1-1 fel- vagy lerakóhelyet érint a jármű (vagy odafelé egyet sem, visszafelé kettőt). Ebben az esetben nem kell a kiküldetési szabályokat alkalmazni, teljes egészében a kiküldő ország szabályai lesznek érvényesek.

Ugyancsak nem kell alkalmazni a kiküldetési szabályokat a saját számlás szállításokra sem.

A kiküldetéseket egyszerűsítik. Például nem kell a célországban helyi képviselőt fenntartani, mint amit ma a franciák megkövetelnek. A sofőr dokumentációját nem kell minden célország nyelvére külön lefordíttatni – a hazain kívül elég lesz angolul biztosítani az iratok elérhetőségét. A dokumentációt elektronikus formában is tárolhatja a járművezető, azaz például okostelefonon is bemutathatja.

További egyszerűsítés, hogy a kiküldetés bejelentésére lesz majd egy egységes uniós elektronikus felület, ahová fel lehet tölteni a kért dokumentumokat. Minden országban ugyanazokra lesz majd szükség, és elég lesz egyszer feltölteni.

Pihenők

A napi és a rövidített heti pihenőket továbbra is tölthetik a fülkében a járművezetők. A rendes heti, 45 órás pihenőt nem szabad a járműben tölteni. Megmarad a helyválasztás szabadsága is (egy korábbi elképzelés hazaküldte volna a sofőröket, hogy a 45-ös pihenőt csak saját országukban tölthessék). Ha viszont a járművezető az otthonától távol tartja a pihenőt, akkor annak költségét a vállalkozásnak kell viselnie.

A nemzetközi áruszállításban dolgozó sofőrök egymás után kivehetnek két rövidített heti pihenőt. Az elmaradt órákat viszont vissza kell pótolni a következő teljes pihenőnél. Újdonság, hogy ezt a visszapótlást és vele a rendes pihenőt csak a cég központjában vagy a sofőr lakóhelyén lehet kivenni.  

Tachográf 2,5 tonna fölött

A legjelentősebb változás a furgonosokat érinti: kötelező lesz a tachográf beszerelése, a vezetési és pihenőidők betartása a 2,5 tonna fölötti áruszállítók számára is. Erre azonban legalább 6 év haladékot kapnak az érintettek, várhatóan 2026-tól vezetik be ezt az előírást. Addigra módosítani kell az 561-es rendeletet is, hogy vonatkozzon a 2,5-3,5 tonna közötti áruszállítókra is. Így a 2,5 tonna feletti szállítóknak is nemzetközi fuvarozói engedélyt kell kiváltaniuk a munkához és be kell tartaniuk valamennyi előírást.

Újgenerációs intelligens tachográfok

Bár még csak az új járművekbe kötelező intelligens tachográfokat beszerelni, máris itt a generációváltás. Várhatóan 2024-ig az összes járművet el kell látni intelligens tachográffal, méghozzá a most kifejlesztett második generációssal. Az elsőgenerációs eszközöket 2025-ig kell majd újra cserélni vagy ha lehet, átprogramozni (ezek automatikusan rögzíteni fogják a határátlépéseket, és most még tisztázatlan módon regisztrálni kell majd rajtuk a rakodási időket is).

Visszatérési kötelezettség

Ez is egy újdonság, bár szerencsére enyhébb az eredeti változatnál. Előírják, hogy a nemzetközi forgalomban dolgozó járműveknek legalább 8 hetente vissza kell térniük saját országukba (korábban volt 4 hetes javaslat is). Ezzel azt akarják elérni, hogy ne lehessen a sofőröket hónapokig távol tartani otthonuktól.

Engedmény a munkaidő meghosszabbítása

Egyes esetekben a sofőr 1 órával túllépheti majd a napi vagy heti megengedett vezetési időt, hogy hazajuthasson. Erre akkor kerülhet sor, ha a jármű bejegyzése szerinti országba tart és például forgalmi akadály miatt a megengedett vezetési időn belül nem tudna célba érni. A rendkívüli körülményeket, melyekre a hosszabbításért hivatkozni fog, dokumentálni kell.

Kabotázs

Marad a mai szabály, azaz 7 napon belül legfeljebb 3 kabotázsművelet lesz engedélyezett. Újdonság viszont, hogy nem elég ezután hazajönni, ahhoz, hogy újabb kabotázsfuvarokat csinálhassunk, hanem két kabotázsidőszak között legalább 4 napnak el kell telnie. Azaz 4 napot várni kell, csak utána lehet újra ilyen műveletet végezni ugyanabban az országban, mint az előzőt.

Biztonságos parkolók

Tovább kell szaporítani a biztonságos parkolókat. Előírás lesz, hogy 100 km-en belül lennie kell egy előírások szerinti biztonságos várakozóhelynek. Kidolgozzák annak a szabályait, hogy mikor számít biztonságosnak egy parkolóhely és térképet készítenek a biztonságos helyek elérhetőségével.

A pontos szabályokat tehát most még nem, majd csak hónapok múlva tudjuk ismertetni. Egyelőre jogászok és nyelvészek véglegesítik a szöveget, majd előbb a Tanács, később a Parlament szavaz róla. De most már várhatjuk, hogy tavasszal megszületnek a végleges jogszabályok és véget ér a bizonytalanság időszaka.

Nagy Csaba