A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Egy teherautó vezetőjének ma sok esetben választania kell, hogy vállalja a rakodást, vagy több órás késedelemmel folytathatja csak a munkáját. A rakodás nem tartozik a sofőr feladatai közé, nem is lehetne elvárni tőlük ezt a fizikai munkát. A legtöbben mégis kénytelenek vállalni, méghozzá bármiféle díjazás nélkül. A jövőben ez változhat: egyre több országban követelik a fuvarozók a rakodás betiltását.

A rakodás nincs benne a sofőr munkaköri leírásában. Nem is végezhetné, hiszen sok esetben képesítése sincs az anyagmozgató gépek kezelésére. A legtöbben mégis bevállalják. Választás elé kényszerítik őket: vagy kirakodnak, esetleg segítik a kirakodást, vagy várnak. Várnak hosszú órákat, vagy akár egy hétvégét is, mire előkerül a rakodószemélyzet. Ilyen várakozásra pedig senkinek nincs ideje, főleg, ha egy kis békázással el lehet kerülni az idegtépő üldögélést.  

Közös fellépésre van szükség

Ez egy ördögi kör, amiből a fuvarozók nem tudnak önmaguktól kilépni. Még az egyes országok sem tudnak érdemben fellépni a jelenség ellen. Valódi megoldást csak a közös, uniós fellépés hozhatna. Sürgeti is a közös fuvarozási jogszabályok módosítását most már egyre több európai ország. Legkorábban a spanyoloktól érkeztek ilyen hírek, de már a lengyelek is egyre hangosabban követelik a rakodás EU-szintű betiltását a sofőrök számára. Az érvek egyszerűek: a sofőrnek sokszor nincs erre képesítése, de ha van is, nem ez a munkája. Ha a rakodás idejét fizikai munkával tölti, akkor eleve fáradtan kezdődik a vezetési ideje. Ettől kezdve hiába tartjuk be a pihenőkre vonatkozó szigorú szabályokat, ha már az indulás pillanatában fáradt a járművezető. 

Magyarországon – és valószínűleg sok más országban is – főleg a munkaerő-hiány miatt kell a sofőröknek rakodniuk. Nincs például elegendő targoncás. Hiába biztosítana  a lerakóhely személyzetet a rakodásra, ha nincs jelentkező az állásokra. Így egyre nagyobb teher hárul a járművezetőkre. Csakhogy nekik azzal is számolniuk kell, hogy ha olyan munkát végeznek, amire nincs képesítésük, akkor károkozás esetén nekik kell a kárt megtéríteniük. 

A spanyolok már léptek, ott tilos rakodni a sofőrnek

Nemzetközi téren a spanyol sofőrök jutottak legmesszebbre a rakodási kötelezettség eltörlésében. A spanyol fuvarosok december végén sztrájkfenyegetéssel érték el, hogy mostantól nem kell részt venniük a rakodási munkákban. Sőt, nemhogy nem kell, kifejezetten tilos lesz rakodniuk, néhány speciális terület, mint például a költöztetés kivételével. 

A spanyol példa nyomán Lengyelországban is azt követelik a fuvarozók, hogy az EU hozzon rendelkezéseket a rakodás egységes megtiltására. Egy új mobilitási csomagot szeretnének elérni, melynek ez lenne az egyik lényeges pontja. A rakodás megtiltása mellett 

– 4 órában maximálnák azt az időt, amit a sofőr rakodásra várakozással tölthet,

– korlátoznák a fizetési határidőket is, maximum 45 napos határidőt lehetne megszabni.

Spanyolországban a fuvarozók olyan megállapodást kötöttek a kormánnyal, hogy 1 órára korlátozzák a plusz díj fizetése nélküli várakozási időszakot. A lengyelek megengedőbbek ebben a kérdésben, 4 órás türelmi időt szabnának meg az uniós rendeletben. A lényeg, hogy ne lehessen korlátlanul várakoztatni a járművezetőt arra hivatkozva, hogy nincs aki kirakodja a járművét. Vagy ha várakoznia kell, akkor fizessék meg az állásidőt. 

Túl lazák a szabályok

Most az EU csak nagyon lazán szabályozza a rakodás kérdését. Központi előírás ezzel kapcsolatban nincs, csak ajánlás. Ennek a lényege, hogy a sofőr lehetőleg ne vegyen részt a munkában, csak irányítsa azt. 

Az uniós ajánlással összhangban a magyar fuvarozási szerződéseket szabályozó rendelet konkrétan kimondja, hogy a járművezető a rakodást kizárólag közlekedésbiztonsági szempontból felügyeli, de a munkában nem vesz részt (120/2016 kormányrendelet, 22. §). A valóságban sofőrök tömege vesz részt közvetlenül a rakodásban. Csakhogy mivel ez nem része a munkakörüknek, így például pontos utasításokat sem kapnak a rakodással kapcsolatban, s munkavédelmi oktatáson sem vesznek részt. Így még nagyobb a tévedés, sérülés, károkozás veszélye. 

Nagy Csaba