A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Lehet, hogy enyhítenek az útdíjjal kapcsolatos bírságok rendszerén, s elengedik a kiszabott bírságot azoknak, akik önhibájukon kívül követtek el szabályszegést. A fuvarozók javaslatára még az ősszel a parlament elé kerülhet az útdíjtörvény módosítása.

Optimistán nyilatkozott a Népszavának Dittel Gábor, a Nit Hungary ügyvezető főtitkára. A fuvarozós ipartestület vezetője arról számolt be a lapnak, hogy régóta egyeztetnek a kormánnyal, s várhatóan ősszel a parlament elé kerül egy amnesztiáról szóló törvénymódosítás. A jövőben azok a fuvarozók mentesülhetnének az útdíjbírság megfizetése alól, akik önhibájukon kívül követték el a szabálysértést.

Mielőtt mindenki megörülne, hogy vége lesz a 165 ezer forintos csekkek rémuralmának, próbáljuk értelmezni ezeket a híreket. Mit jelent az, hogy önhibáján kívül elkövetett szabálysértések? A Népszava Dittel Gáborral készült írása elég szűkre szabja ezeket a lehetőségeket. Az ugyanis nem önhibán kívüli szabályszegés, ha a fuvarozó rosszul választja ki az útvonalat, majd más úton megy, mint amire a viszonylati jegye szól. Az sem lesz felmentő ok, ha tévedésből valaki egy kijárattal korábban hagy el egy körforgalmat, s emiatt néhány kilométeres kerülőt tesz a megváltott jegyétől eltérő útvonalon. Sőt, az sem, ami szintén tipikus probléma: ha csak a saját telephelyétől egy távolabb eső benzinkúton váltja meg valaki a jegyét, ám közben az autót beméri egy ellenőrzőkapu. Az ilyen esetekért járó büntetéseket nehéz elviselni, de tudomásul kell venni, hogy jogosak, s csak a fuvarozó vagy a sofőr figyelmetlensége miatt következtek be.

A NiT által kiharcolni remélt amnesztia nem ezekre az esetekre vonatkozik. Az önhibán kívüli szabályszegés olyan eset lehet, amikor eleve az útdíjrendszer teszi lehetetlenné, hogy a sofőr szabályszerűen megváltsa a jegyét. Több ilyen eset is volt tavaly nyáron, amikor bevezették a rendszert. Megtörtént, hogy a határ átlépése utáni első jegyvásárlási lehetőség már csak az ellenőrzőkapu után volt. Hiába akart a sofőr szabályosan jegyet venni, nem tudott, s meg is kapta érte a bírságot. Akkor is, ha utólag, 2 kilométerrel arrébb, az első benzinkúton pótolta a jegyvásárlást.

Hasonló eset, ha egy terelés miatt kell letérni az előre kiválasztott útvonalról, de az autó mégis megkapja a bírságot jogosulatlan úthasználat miatt. Ha a terelés hivatalosan nem volt benne a rendszerben, akkor ez is szabályszegésnek minősült.

Jogos elvárás, hogy a szolgáltatás hibájából eredő károkat (a kiszabott bírságokat) a fuvarozóknak visszatérítsék. Ez a törvénymódosítás valószínű, hogy ősszel át is fog menni a parlamenten.

A NiT szeretné azt is elérni, hogy több más ponton is megváltozzon az útdíjfizetés rendszere. Nagy változásokra nem kell számítani, csak apróságok módosulnak:

  • várhatóan tovább darabolják az elemi útszakaszokat, hogy pontosabban lehessen tervezni és kevesebb útszakaszra kelljen feleslegesen jegyet váltani
  • szélesebb körben teszik elérhetővé az utólagos díjfizetést, hogy ne kelljen a fuvarozónak a tőkéjét az útdíjszámlán parkoltatnia
  • szeretnék elérni, hogy alacsonyabb tarifát kapjanak a környezetkímélőbb autók (jelenleg Euro III fölött már nem tesz különbséget a rendszer, holott, Euro VI-os autók is sűrűn találhatók az utakon)
  • szeretnék elérni, hogy állam járuljon hozzá a sofőrképzéshez. Sofőrhiány van, a meglévő sofőrállomány öregszik, s nincs utánpótlás, mert a fiatalok nem tudják vállalni a 6-800 ezres képzési költséget.

A fuvarozó szervezetek ezeken a pontokon szeretnének változtatni az útdíjjal kapcsolatos törvényeken. Hogy ebből mi sikerül, az hamarosan kiderül, hiszen a javaslatok szeptemberben-októberben a parlament elé kerülhetnek. Egyre ügyeljünk: a híreket olvasva ne várjunk túl nagy változást. Sem az útdíjat nem fogják eltörölni, vagy érdemben csökkenteni, sem pedig a jogosnak számító büntetéseket nem fogják utólag eltörölni.