Megállítás nélkül, automatikusan bírságolják a túlsúlyos autókat szeptembertől

Az autó megállítása nélkül, automatikus mérés alapján szabják ki a bírságot a túlsúlyos teherautókra szeptembertől. Akkor indul majd a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer az úttestbe épített, automata mérőhelyekkel, ehhez igazítják a bírságokról szóló törvényeket is. A túlsúllyal történő közlekedésért automatikusan az üzemben tartó kapja a csekket, akár 800 ezer forintról.

A tervek szerint akár 800 ezer forint közigazgatási bírságot is kiszabhatnak annak a teherautónak vagy vontatónak az üzembentartójára, mely túlsúllyal közlekedik. A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer közelgő éles üzembe állítása kapcsán a kormány módosítja a súlymérésre és a túlsúly miatti büntetésekre vonatkozó jogszabályokat. A törvénymódosítás szövege már olvasható a kormány honlapján, bár a végleges változatot e cikk írásakor még nem fogadta el a Parlament.   

Automatikusan küldik majd a csekket az üzembentartónak

A törvénymódosítás legnagyobb újdonsága, hogy az ún. objektív felelősséggel járó szabálysértések közé helyezi a túlsúlyos közlekedést. Ez azt jelenti, hogy a túlsúllyal közlekedő autót úgy is megbírságolhatják, hogy nem állítják meg – ilyen ma például a gyorshajtás büntetése. Ha ez a változás életbe lép, akkor amint az automata súlymérő rendszer érzékeli a túlsúlyt, már állítják is ki a csekket a 100–800 ezer forint közötti büntetésről. Járműszerelvény esetén a büntetést a vontató üzembentartója kapja.

A bírságról szóló értesítést a hatóságnak 150 napon belül kell kézbesítenie. Az elsőfokú határozat kiszabása automatikusan, emberi beavatkozás nélkül történik.

Minden rendszert összekapcsolnak: traffipaxokat, nyilvántartást és súlymérőket

A túlsúly miatti automatikus büntetés az új súlymérő hálózat adataira támaszkodik. Az adatok a súlymérő pontok méréseiből, a járműnyilvántartásból és az új, sebességet is mérő fix telepítésű traffipaxok kameráinak képeiből tevődnek össze. A kamerák lefényképezik az autót minden oldalról, leolvassák a rendszámát, és érzékelik a tengelyek számát. A rendszám alapján a járműnyilvántartás adatai megmondják, hogy a járműnek mennyi a megengedett legnagyobb össztömege és tengelyterhelése. Ezt az adatot veti össze a rendszer a mozgás közben mért súlyadatokkal. Ha ezek alapján túlsúlyt érzékel, akkor indul az automatikus büntetés.

A törvényjavaslat szövege szerint a rendszer kezelni fogja a mentességekre és kivételekre vonatkozó adatokat is. Hozzá fog férni a közútkezelőtől kapott úthasználati hozzájárulásokhoz, útvonalengedélyekhez, nehéz teherautók közlekedési korlátozása alóli mentességéhez.

Az automatikus bírságolás mellett a rendszert emberi ellenőrzéssel összekapcsolva is használni fogják. Az ellenőröknek a rendszer már akkor is riasztást küld, ha nem állapít meg túlsúlyt, de valami miatt feltételezhető a szabályszegés kockázata (ezt a NAV jónéhány kockázati tényező alapján állapítja meg).

Mit tegyünk, a a felrakó a felelős a túlsúlyért?

Joggal merül fel a kérdés, hogy mi történik akkor, ha a felrakó felelős az autó túlsúlyáért? Hiszen ömlesztett áru szállítása esetén a fuvarozásról szóló kormányrendelet egyértelműen azt mondja ki, hogy túlsúly megállapítása esetén a fizetendő bírság a jármű-tömegbizonylat vagy a bizonylat hiányáról szóló nyilatkozat kiállítóját, azaz a felrakót terheli.

Az automata mérőrendszer nem tudja kezelni ezt a kérdést, s ezt a törvénymódosítás is kikerüli. Két eset lehetséges:

  • vagy nem csak az automata mér, hanem meg is állítják a fuvarozót, és ott helyben tisztázza magát,
  • vagy pedig a bírság kiszabása után mutatja be a dokumentumait. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a szállítás után akár 4–5 hónappal is naprakészen igazolni kell tudni a szállítás körülményeit. Ha megérkezik az értesítés és a csekk a túlsúlyos vezetésről, akkor a hatóságnak be kell tudni mutatni az arra a szállításra érvényes tömegbizonylatot.

A törvény ezt a lehetőséget tartalmazza. A szöveg szerint, ha az elkövető személye a helyszíni ellenőrzésnek köszönhetően, vagy később, a közigazgatási eljárás során utólag ismertté válik, akkor vele szemben kell eljárni, és ő kapja a büntetést. Ha viszont a fuvarozó nem tudja igazolni, hogy nem ő a felelős a túlsúlyos közlekedésért, akkor ő fizeti ki a bírságokat.  

Ez a törvénymódosítás a tervek szerint szeptemberben lép majd hatályba, a tengelysúlymérő hálózat éles működésével egy időben. Addig még születnie kell egy hozzá kapcsolódó új kormányrendeletnek is, melyben a bírságtételeket részletezik.

Hozzászólások

comments

Related Posts