A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Január eleje helyett február közepétől lépnek hatályba a teherautós jogosítvány-szerzésre és a személyautós személyszállításra vonatkozó egyes kedvezmények. A késlekedésnek talán az lehetett az egyik oka, hogy a kormány az Uber közvetítőcég és a taxisok vitája miatt átszabta a szabálytalan személyszállító vállalkozásokra kivetett bírságok rendszerét is. A nemzetközi fuvarozói engedély, vagy az autóbuszos járati hiánya mostantól 300 helyett már 800 ezer forintos bírságot jelenthet a vétkes vállalkozónak.

Korhatár leszállítása

Ősz óta várt, most végre megvalósult intézkedés javíthatja a kezdő teherautó-sofőrök helyzetét, igaz, csak belföldön. A korábbi tervek szerint megvalósult a jogosítvány-szerzés korhatárának lecsökkentése. A C, CE, D1, D1E kategóriájú járművekre 18 éves kortól, a D és DE kategóriára 21 éves kortól lehet jogosítványt szerezni. Eddig a korhatár 21 illetve 24 év volt. Az engedmény mellé még az a feltétel társult, hogy a korábbi korhatár betöltéséig a megszerzett jogosítvány csak belföldön jogosít fel az adott kategóriájú autó vezetésére. Ez a rendelkezés február 17-től hatályos, mostantól lehet az alacsonyabb korhatárral megszerezni a vezetői engedélyt.

Emelkedő bírságok

Fuvarozók számára kevésbé várt változás a bírságtételek módosítása. Itt jelentős szigorítással találkozunk. A változás elsősorban a személyautós személyszállítókat érinti, s a szigorítás fő oka a taxivállalkozások versenytársaként megjelent internetes szolgáltató keretek közé szorítása. De azt kell mondanunk, hogy a szigorítás szele a fuvarozókat is elkapja. A nemzetközi közúti szállítási engedély, a CEMT engedély hiánya, érvénytelensége eddig 300 ezer forintos bírsággal járt. Ezt most 800 ezer forintra változtatták. Ha az engedélyt szabálytalanul használták, vagy a használat során eltérés volt az engedélyben foglaltaktól, akkor 150 ezer forint volt a bírság. Ez most 500 ezer forintra emelkedett, s a sofőrnek kell kifizetnie.

Változtak a személyszállítók büntetései is. Itt is súlyosak az eltérések, éppen azért, hogy a szabálytalan Uber-sofőröket kellően elrettentő módon lehessen büntetni. Mi változott? Ha a személyszállító vezetői igazolvány nincs a járművön, azért mostantól 200 ezer forint a büntetés. Ha a vállalkozás személyszállítási engedélyének a kivonata nincs ott, akkor 50 ezer a bírság. Eddig mindössze 30 ezer forintra büntették a sofőrt, ha nem voltak nála a papírok. Új tétel a diszpécserszolgálati engedély hiánya: ennek 300 ezer forint lett a büntetési tétele.

Személyautós személyszállítás

Egyszerűbb lett a dolga annak az autóbuszos vállalkozónak, aki buszos tevékenysége mellett szeretne személyautós személyszállítással is foglalkozni. Az egyszerűsítés kizárólag azokra vonatkozik, akik rendes autóbuszos engedélyekkel rendelkeznek, s mellette, ezt a szolgáltatást kiszolgálva akarnak személyautóval is utaztatni. A rendelet elég szűkre szabja ezt a lehetőséget. Kizárólag akkor érvényes az enyhítés, ha a személyautós szolgáltatás közvetlenül kapcsolódik az autóbuszos tevékenységhez. Például az érkező autóbusz utasait a vállalkozó személyautóval házhoz szállítja.

Érthetetlen okokból a törvényhozók évek óta gátolják a kisbuszos személyszállítás lehetőségét. Egyszerűen nincs szabályos módja annak, hogy egy vállalkozó kisbuszos szállításra alapozza az üzletét. Továbbra is kizárólag valamilyen más tevékenységhez kapcsolódva, például turisztikai szolgáltatások kiegészítőjeként lehet ezt a munkát végezni.

Kisbusz is lehet taxi

Egy értelmetlen előírást megszüntetett a mostani rendeletmódosítás. A személyszállításról szóló rendelet előírta, hogy taxiként (vagy személyautós személyszállítóként) csak olyan autó használható, melynek mindkét oldalán 2-2, utastérbe nyíló ajtó van. Ez a rendelkezés érthetően a 2-3 ajtós kisautók használatát akarta lehetetlenné tenni. Csakhogy a pongyola megfogalmazással a kisbuszok haszánlatát is megtiltották, hiszen azokon elég gyakori, hogy a jármű bal oldalán csak egy ajtó van (a vezetőé), az utasok pedig a jobb oldali tolóajtón közlekednek. A szabályok szerint ilyen autó használata nem volt megengedett. Most ezt enyhítették: ezentúl a 2-2 ajtós előírás csak az 5 személyesnél kisebb autókra vonatkozik. Kisbuszt tehát le lehet taxiként vizsgáztatni.

Ki lehet Uber-sofőr?

Év eleje óta a személyszállítással foglalkozó vállalkozók központi témája az „Uber kontra taxisok” kérdés. Szabályosan működik-e az internetes alkalmazás alapján szerveződő személyszállítás? Megsérti-e a törvényt, aki saját autójával és az Uber szervezésében utasokat szállít?

Ez a kérdés a hazai személyszállításban már tavaly nyáron felmerült, s többek között ennek köszönhető a személyszállításra vonatkozó törvények 2015-ös több módosítása is. A szabályok nem kedveznek az Uber-nek és a hasonló szerveződéseknek.

Alapvető feltétel, hogy személyszállítási szolgáltatást kizárólag megfelelő engedély birtokában lehet végezni. Egy Uber-sofőr is csak akkor szállíthat utast, ha rendelkezik a megfelelő személyszállítási igazolványokkal. Magyarul: dolgozhat valaki az Uber szervezésében, de csak akkor, ha a kocsija taxiként le van vizsgáztatva, sárga rendszámos, a vállalkozása rendelkezik taxiengedéllyel, ő pedig személy szerint rendelkezik személyszállító vezetői igazolvánnyal. Magyarul: csak az lehet Uber-sofőr, akinek van taxiengedélye. Az Uber ebben az esetben diszpécserszolgálatként működhet szabályosan.

Forrás: 8/2016 kormányrendelet az egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról