Megjelent a taxirendelet

Nem várt hatása lett Magyarországon az egész világon hódító közösségi taxizásnak. A Wundercar, az Uber és a hasonló új vállalkozások felrobbantották a taxispiacot, sztrájkokat, tiltakozásokat váltva ki minden nagyvárosban. Magyarországon megmozdult a törvényhozás is. Az új taxisrendelet az Uberen és társain akart nagyot ütni, de a pofon a kisbuszos személyszállítókon csattan igazán. Bővültek a lehetőségek, mégis nekik fog legjobban fájni a személyszállításról szóló szabályok módosítása.


Előzmények: mi az az Uber?

Hogy megértsük, hogy mi zajlik most a személyautós szállításban, kicsit körül kell néznünk az Uber és társai működése körül. Mi is az Uber és miért ágálnak ellene mindenütt a taxisok?

Az Ubert, a Wundercart és több más, hasonló szolgáltatást két tényező hozta létre. Az egyik az okostelefonok térnyerése, a másik meg az a kemény piacvédelem, ahogyan a világ nagyvárosai a taxisokkal bánnak.

Taxiengedélyből a világon minden nagyvárosban kevés van. Európában Párizs a legjobb példa: azt mondják, feleannyi taxis dolgozik a városban, mint amennyire szükség lenne. Ez főleg a bevételüket féltő, ráadásul befolyásos taxisszervezeteknek köszönhető: hogy az új taxisok ne veszélyeztessék a bevételeiket, elérték, hogy a párizsi önkormányzat a szükségesnél csak jóval kevesebb engedélyt ad ki személyszállításra. Párizsi taxiengedélyhez jutni maga a csoda (értékét jól láthattuk a Taxi című vígjátéksorozatban is). Más nagyvárosokban talán nem ennyire kiélezett a helyzet, de hasonló. Kevés a taxi, ami van, az túl drága, engedélyhez szinte lehetetlen hozzájutni. Mindenütt ez a probléma.

És akkor jött az okostelefonok világa és néhány egészen egyszerű, új alkalmazás. Néhány fiatal kitalálta, hogy nem kellenek ide hivatásos taxik a maguk drosztjaival és diszpécsereivel. Interneten minden sokkal egyszerűbben intézhető. A taxis alkalmazás használója bejelentkezik a telefonján, s jelzi, hogy utazni akar. Egy ügyes GPS-alkalmazás beméri a helyzetét, s egyből jelzi, hogy a közelben milyen autók tartózkodnak. Merthogy a programba azok is bejelentkezhetnek, akiknek autójuk van, s némi aprópénzért szívesen elvinnének másokat is. A program összehozza a két felet. Az utazni vágyó a programban látja, hogy milyen autók tartózkodnak a környéken, s kiválasztja a neki szimpatikus járművet. Interneten fizet bankkártyával. Jön az autó, elviszi a célhoz, a sofőr pedig részesül a bevételből.

Jól látható, hogy mennyire más ez, mint az eddigi rendszer. A kiváltságaikat féltő taxisok azzal szembesültek, hogy a közösségi taxisok elviszik az utasaikat. Olyan sofőrök tucatjai szállítanak pénzért utasokat, akiknek nincs taxiengedélyük, nem adóznak, nem készítik fel és nem festik sárgára az autóikat és még sorolhatnánk. Ilyen cég az Uber és a Wundercar is – Magyarországon ez a kettő jelent meg legerősebben a közösségi taxis szolgáltatással.

Az első csapást az adóhivataltól kapták a közösségi taxisok. A NAV rászállt a sofőrökre. A taxizás ugyanis engedélyköteles tevékenység, ezek a sofőrök viszont úgy szállítottak privát autóikkal pénzért utasokat, hogy semmilyen engedélyük ehhez nem volt, semmilyen feltételnek nem feleltek meg. Ami közösségi autózás az egyik oldalról nézve, az egyszerű feketefuvar, illegális vállalkozás a másik oldalról.

A második pofon most érkezett: a kormány a közösségi taxizás elleni fellépésként átírta a személyautós személyszállításról szóló rendeletét. A cél az volt, hogy jogi keretbe terelje a közösségi taxisokat is – mert az valószínű, hogy erővel megszüntetni nem lehet a jelenséget. A jogi keretek változása azonban nem várt hatással is jár: a rendelet módosítása ugyanis nem csak a közösségi taxisokat érinti, hanem mindenkit, aki személyautós személyszállítással foglalkozik. Az eddigiekhez képest nagyságrendekkel nehezíti például a kisbuszos személyszállítók munkáját, hiszen ők is ebbe a kategóriába tartoznak.

Új taxisrendelet – 20 éve várják

A taxisrendelet megalkotására már évek óta várt a szakma. Ezt a területet még egy rendszerváltás előtti minisztertanácsi rendelet szabályozta. Igaz, az eredetileg 1988-as jogszabályt tucatszor is módosították már, ennek ellenére eléggé elavult, számtalan kérdésre nem adott választ. Az új rendelet nagyjából nyugdíjba küldi ezt a régi jogszabályt. A taxisrendelet tehát megszületett, kérdés csak az, hogy a közösségi taxizás kikényszerítette gyors jogalkotás rendezi-e a személyszállítók régi problémáit is. Például azt, hogy lesz-e jogalapja a kisbuszos szállításnak. Nézzük tehát, mik az új személyszállítási rendelet újdonságai!

Személyautós személyszállítás – önállóan is lehet!

A legfontosabb változás, hogy végre a rendelet lehetővé teszi, hogy önállóan is végezhető legyen a személyautós személyszállítás! Persze azért továbbra is van itt néhány buktató.

Eddig a taxin kívüli személyautós személyszállítást csak azok a vállalkozások végezhették, melyeknek erre valamilyen más tevékenység miatt volt szükségük. Kizárólag az alábbi körök valamelyikébe tartozó vállalkozás végezhetett ilyen szállítást: szálláshely-hasznosítási, idegenforgalmi, turisztikai, sport, kulturális, oktatási, vasúti, vízi, légi utasszállítás, továbbá rendezvények szervezésére jogosult vállalkozás. Ez azt jelenti, hogy személyszállítást végezhetett például egy gyógyfürdő, vagy szálloda, hogy saját vendégeit szállítsa vele. Vagy egy légitársaság, hogy kisbusszal az ország területéről összegyűjtse, és a repülőtérre vigye az utasait. De önállóan, a ma elterjedt módon nem lehet ezt a szolgáltatást folytatni. A ma divatos kisbuszos személyszállítás – főleg külföldre, szinte menetrend szerint közlekedő, nagyjából azonos útvonalon futó járatokkal – teljesen törvénytelen forma.

Az új rendelet részben megtartja ezt a formát. Személyautós személyszállítás továbbra is végezhető valamilyen főszolgáltatás mellett, kapcsolódó szolgáltatásként (szálláshely-hasznosítás, idegenforgalom, turisztika, sport, kulturális vagy oktatási, rendezvényszervezés).

Fő tevékenységként, önállóan akkor kezdhet egy vállalkozó a személyautós személyszállításba, ha szerződik egy ilyen területen működő másik céggel. Tehát nem kell, hogy maga a szálloda működtesse a személyszállítást is. A személyautós szállításra önálló vállalkozás alakulhat, amelyik szerződik a szállodával, vagy más, a felsorolt többi területen működő vállalkozással. Ez nem újdonság, ez eddig is így volt.

És ami a lényeg: a jövőben végezhető a személyszállítás autóbusszal végzett vagy vasúti, vízi, légi utas-szállításhoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásként is.

Önálló vállalkozást tehát, csak kisbuszos személyszállításra a jövőben sem lehet alapítani. De autóbuszos személyszállító engedéllyel rendelkező vállalkozások önállóan is folytathatnak személyautós személyszállítást.

Ez főleg az autóbuszos vállalkozások számára jelent könnyítést. Egy buszos vállalkozás elindíthatja most a kisbuszos üzletágát is. Az eddigi szabályok szerint ugyanis személyautós személyszállítással egy szálloda vagy gyógyfürdő foglalkozhatott, de egy autóbuszokat üzemeltető vállalkozás már nem. Ez most megváltozik.

Az utas is büntethető lesz

A rendelet első nagy furcsasága, hogy nem csak a vállalkozókra, hanem a szolgáltatást igénybe vevő utasra is megfogalmaz szabályokat. Utas üzletszerűen, pénzért csak a rendeletben meghatározott személyszállítási szolgáltatást vehet igénybe. Ez azt jelenti, hogy ha a rendeletnek nem megfelelő feketefuvarra bukkan a NAV ellenőre, akkor nem csak a papírok nélküli vállalkozó, hanem az utas is büntethető lesz a szabálysértésért. Utas kizárólag a rendeletben megfogalmazott feltételek szerint működő vállalkozás szolgáltatását veheti igénybe. Tehát utazás előtt arról is illik majd meggyőződni, hogy a vállalkozás szabályosan működik-e. Ha nem, akkor nem lehet fizetni az útért! az ellenőrzést egyszerűen elvégezhetjük utasként, mert a nem taxiként működő személyautós szállítóknak egy külön igazoló matricát kell az autóra ragasztaniuk. Emellett továbbra is él az a szabály, hogy az autó külsején is fel kell tüntetni a vállalkozás adatait.

Maradnak a régi megnevezések

Személyautóval továbbra is kétfélre szolgáltatást lehet választani: a vállalkozó vagy taxis, vagy személygépkocsis személyszállító vállalkozó lehet. Ahogy eddig is, mindkettőhöz tevékenységi engedélyt kell kiváltani.

Nem kell sárga rendszám

A taxiengedélyhez sárga rendszám kell, a személyautós személyszállítás viszont fehér rendszámú autóval történik. A sárga rendszám helyett ezekre az autókra egy regisztrációs matrica lesz kötelező. Ha tehát nincs matrica, akkor az utas is rögtön tudja, hogy engedély nélküli autóval jelentkezett a szolgáltató. A taxiengedély településhez kötött, a személyautós szolgáltatásra kiadott engedély az egész ország területére érvényes.

Tevékenységi engedély

A taxis és a személyautós szállítási engedély feltételei azonosak. Az eddigiekhez hasonlóan az a vállalkozás kaphat engedélyt, amelyik igazolja
· szakmai irányítójának személyes megbízhatóságát
· szakmai irányítója szakmai alkalmasságát és
· a vállalkozás megfelelő pénzügyi teljesítőképességét.
Taxisoknak ezen túl még a helyi jegyző igazolását is csatolniuk kell az engedélykérelemhez. Ez akkor kell, ha a helyi önkormányzat külön feltételeket írt elő a taxis vállalkozás bejegyzésére.

Az engedély kiadásához az autónak is meg kell felelnie a feltételeknek. Az autó alkalmasságát egy külön erre a célra elvégzett műszaki vizsgán kell igazolni. Személyautós személyszállításhoz az autóra vonatkozó követelmények:
· az autó nem lehet több 7 évesnél, vagy legalább Euro 4-es besorolású
· a gumi teljes futófelületén a mintázat legalább 3 milliméter mélységű
· minden üléshez van biztonsági öv
· az első két ülésen ülőket légzsák védi
· van benne ABS
· legalább Euro 4-es a motorja, vagy legalább 150 km-t megtenni képes elektromos meghajtással rendelkezik
· bal oldalon van a kormánya
· jobb- és bal oldalon is legalább 2-2 ajtaja van
· légkondicionáló működik benne.

Ezek alapján például máris kihullanak mindazok a 9 személyes kisbuszok, melyeknél az utasok ki- és beszállását csak egy jobb oldali tolóajtó szolgálja, s a baloldalon nincs az utasok számára ajtó.

Ha ez az autó üzemképtelenné válik, akkor ideiglenesen engedéllyel nem rendelkező autóval is lehet tovább dolgozni, de annak is meg kell felelnie a műszaki követelményeknek.

Az engedélyt 5 évre adják ki. Magát az engedélyt a vállalkozás telephelyén kell tartani, de egy rendszámra szóló kivonatnak minden autóban lennie kell belőle. A rendszámra szóló kivonatokat is a hatóság adja ki.

A ma érvényes engedély alapján személyszállításra használt autót akkor is tovább lehet használni, ha ezeknek a műszaki követelményeknek nem felel meg. Legkésőbb 2017. december 31-ig használható az ilyen autó.

PÁV kell a sofőrnek

A személyautós szolgáltatás sofőrjére eddig nem fogalmaztak meg különös feltételeket. Mostantól nem így lesz. Olyan gépkocsivezető ülhet csak az autóba, aki
· elmúlt 21 éves
· legalább 2 éve rendelkezik már „B” kategóriás jogosítvánnyal,
· van PÁV II. pályaalkalmasságija és
· letette a rendelet által előírt külön vizsgát.

Vizsgáznia kell tehát a vállalkozás szakmai irányítójának és vizsgáznia kell külön a sofőrnek is. A gépkocsivezetőnek a személygépkocsis személyszállító-vezetői igazolványt kell megszereznie ahhoz, hogy a volánhoz ülhessen. Ehhez nagyjából a szakmai vezetőéhez hasonló tanfolyamon kell részt vennie és vizsgát tennie.

Személyes megbízhatóság

A személyes megbízhatóságot a vállalkozás szakmai vezetőjétől várja el a rendelet. Itt nem feltételeket írnak elő, hanem a kivételeket: azokat az okokat, amik alkalmatlanná teszik a vállalkozót a szolgáltatási engedély kiadására. Kizáró ok a büntetett előélet, valamint minden olyan jogsértő esemény, amit korábban működtetett vállalkozás szakmai irányítójaként az illető elkövethetett. Kizáró ok tehát, ha valaki korábban olyan vállalkozás szakmai irányítója volt, amely a következők csoportokba sorolható:
· amelynél a vezetők személyi feltételeire, az áralkalmazásra, a nyugtaadási kötelezettségre, valamint az önkormányzat által közterületen kijelölt taxiállomás használatára vonatkozó rendelkezéseket megsértették, és ezért a tevékenységet engedélyező hatóság a vállalkozás tevékenységi engedélyét felfüggesztette
· korábban egyéni vállalkozó volt, de tevékenységének folytatását a közlekedési hatóság megtiltotta (ez egy évig számít kizáró oknak)
· korábban szakmai irányító volt olyan személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozásnál, amelyet a cégbíróság hivatalból törölt (a jogerős törléstől számított egy évig)
· amelynek a tevékenységi engedélyét a közlekedési hatóság visszavonta (a visszavonástól számított egy évig)
· három éven belül jogerősen elmarasztalták a tevékenység engedély nélküli végzése miatt
· tevékenységi engedélyét a közlekedési hatóság jogsértés miatt visszavonta (a visszavonástól számított egy évig)
· büntetett előéletű.

Szakmai alkalmasság

A szakmai alkalmasság igazolásához tanfolyamon kell részt venni és vizsgát kell tennie a vállalkozás szakmai irányítójának. A tanfolyamon személytaxis vállalkozói képesítést, vagy személygépkocsis személyszállító vállalkozói képesítést lehet szerezni. A vizsgát a közlekedési hatóság szervezi. A letett vizsga 5 évig érvényes, utána továbbképzésre kell menni. A korábbi jogszabály alapján letett vizsgák továbbra is érvényesek maradnak, de csak a benne szereplő határidő végéig. Utána a régi képzettséggel rendelkezőknek is az új rendszer szerinti továbbképzésre kell majd menniük. Az alapképzésnél elméletből és gyakorlatból is vizsgázni kell, az 5 év utáni továbbképzések során már csak elméletből. A személyautós személyszállítói vizsgához a hallgatók tanulnak többek közt vezetéselméletet, vezetéstechnikát, térképolvasási ismereteket, tanulnak a szerződési feltételekről, hatósági előírásokról, az utasokkal folytatandó helyes kommunikációról.

Amikor a vállalkozó beadja az engedélykérelmét, akkor ennek a végzettségnek a megszerzésére gél éves haladékot kaphat, ha már eddig is ilyen pozícióban dolgozott. Akkor jár a felmentés, ha legalább 5 évig szakmai irányítóként dolgozott már személyszállító vállalkozásnál. Ezen túl akkor is felmentést kaphat a vállalkozó egyes vizsgák letétel alól, ha a vizsga tárgyának megfelelő felsőfokú végzettséggel rendelkezik. Például jogász diplomával nem kell a jogi ismeretekből, pénzügyi, vagy közgazdászt végzettséggel nem kell a gazdasági és adózási ismeretekből is vizsgát tennie.

Szintén fél éves felmentést adhat a hatóság, ha változik a vállalkozásnál a szakmai irányító személye, s az új munkatárs még nem rendelkezik az előírt képesítéssel. Ekkor 6 hónapot kaphat a cég a szükséges vizsgák pótlására. A szakmai irányító személyében történő változást egyébként 15 napon belül be kell jelenteni.

Apró könnyítés, hogy a szakmai irányító nem csak egy vállalkozásnál dolgozhat, hanem maximum háromnál.

Pénzügyi teljesítőképesség

A személyszállításba kezdő vállalkozásoknak anyagi tőkét is meg kell mozgatniuk. A személyautós személyszállítóknak szállított személyenként 50 ezer forintot kell letétbe helyezniük. Egy 8 utast szállító kisbusz működtetéséhez tehát 400 ezer forint a letétbe helyezendő vagyoni biztosíték. Ezt az összeget elkülönített számlán elhelyezett vagyoni biztosítékként kell kezelni, vagy felelősségbiztosításként kell felmutatni. Aki szerepel a köztartozásmentes adózók listáján, annak nem kell ilyen biztosítékot adnia.

A vagyoni biztosítéknak az a szerepe, hogy a más forrásból nem fedezetett károk esetén a szolgáltató ebből nyújt kártérítést az utasnak, vagy a diszpécserszolgálatnak.

Nem kell menetlevél

Egyik előnye az új rendeletnek, hogy eltörli a menetlevél-vezetési kötelezettséget. Eddig a régi rendelet előírta, hogy személygépkocsis személyszállítási szolgáltatás során a sofőrnek kötelező menetlevelet vezetnie az útvonal, az indulások, érkezések, utasok száma, kilométeróra-állás feltüntetésével. Az új rendeletből ez a paragrafus hiányzik.

Poggyász külön nem szállítható!

Szintén hatályát veszti az a rendelkezés, ami eddig lehetővé tette, hogy a személyautósok árut is szállítsanak. Ez komoly érvágás a külföldi szállítást végző kisbuszosoknak, mert így a jövőben nem szállíthatnak külön csomagokat. Az autó csak a szállított személyekhez tartozó poggyászt szállíthatja, külön csomagot nem.

Az eddigi szabály szerint is tilos volt személyautóval díj ellenében árut fuvarozni, de volt két kivétel. A tiltás nem vonatkozott a csomagtartóban lévő árura, illetve az üres üléseken a szabályoknak megfelelően elhelyezett, maximum 68 kg súlyú árura. Az üres üléseken tehát akár pénzért is lehetett csomagot szállítani. Mostantól viszont nem, csak az utasok poggyásza lehet az autóban.

Korábbi engedélyek

A korábbi jogszabály alapján kiadott személyszállítási engedélyek továbbra is érvényben maradhatnak, de már csak két és fél évig. Az engedély vagy addig érvényes, amíg érvényessége lejár, vagy legkésőbb 2017. december 31-ig.

Újdonság: a diszpécserszolgálat

Térjünk vissza a módosításra okot adó egész probléma gyökeréhez, a közösségi taxizáshoz! A személyszállítási rendelet rendes csapdába ejti ezeket az új vállalkozásokat. Az Uber és társai a jövőben csak diszpécserszolgálatként működhetnek tovább. Ezek olyan vállalkozások lehetnek, melyek megszervezik az utazást, összekötik az utast az autóval, de a fuvart csakis megfelelő taxiengedély birtokában lévő vállalkozónak adhatják tovább. Tehát működhet az Uber és társai, de privát autósok helyett csakis rendes taxikat működtethetnek. A diszpécserszolgálatnak ráadásul erős feltételeket is teljesítenie kell. Vagyoni biztosítékot kell letenniük, melynek a mértékét a velük szerződött gépkocsik száma határozza meg. Egymillió forint az alap (20 autóig), s 200 taxi felett éri el a maximumot, a 20 millió forintot.

Amit nem oldanak meg az új szabályok

A várakozásokkal ellentétben továbbra sem lesz tiszta kategória a kisbuszos szállítás. Az a szabadság a személyszállításban nem elérhető, ahogyan a teherfuvarozásban egy 3,5 tonna alatti kisteherautóval minden külön engedély nélkül lehet árut szállítani. Egy vállalkozás nem tud arra berendezkedni, hogy a személyautós szállításon kívül semmi mással nem foglalkozik. A jelenleg ezen a területen működő kisbuszos cégek továbbra is törvényen kívülinek számítanak.

Forrás: 176/2015 kormányrendelet a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról. A rendelet augusztus 6-tól hatályos.

Hozzászólások

comments

Related Posts