A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Az előző évhez viszonyítva 2023-ban minden elemzés és előrejelzés szerint egy nagyon nehéz időszak következik a fuvarozók számára. Lajkó Ferencet a DigiLog Consulting, fuvarozói stratégiatanácsadó cég alapítóját, a Közúti Árufuvarozói Árindex (kfx.hu) bevezetőjét arra kértük, ossza meg velünk, mire számíthatunk magyar fuvarozóként az idén.

Eddig a kapacitáshiány segített áthárítani a költségemelkedést

Ferenc szerint a közúti fuvarozásban ismét egy trendforduló következik. Az Európai Unióban és hazánkban az árufuvarozás több, mint 80%-a közúton történik, így ez hatással lesz a gazdaság működésére és a vásárlók ellátására is. 

A 2022-es évet a szakember egy érdekes és szakmai szempontból prosperáló időszakként jellemzi. A Covid járvány közben és után mindenki kénytelen volt csökkenteni a költségeket és a fuvarkapacitást, majd 2020 második felében hirtelen a fuvarozás összes területén kapacitáshiány lépett fel. Ez az ellátási láncban és a logisztikában egyaránt  zavarokat okozott 2020-ban és 2021-ben is.  Mi sem mutatja ezt jobban, hogy az új kamionokra is akár egy vagy több évet várni kell.

Amikor a kapacitáshiány 2022 első felében megoldódott volna, újabb változás következett. 2021-ben már látható jelei voltak az energiaár-növekedésnek, amit súlyosbított a 2022 februárjában kitört orosz-ukrán háború. Az energiaár-robbanás magával húzta a gázolajárat is. Magyarországon ezt nehezítette az ársapka rendelkezés eltörlése, ami miatt a hazai fuvarozók közel 30%-os díjemelésre kényszerültek. A díjemelés csaknem háromnegyedét az üzemanyag drágulása tette ki. Más költségek is emelkedtek, mint a munkabér, a szerviz vagy az autópályadíj, de ezek aránya lényegesen elmaradt az üzemanyagár okozta költségsokktól.

Az év második felében brutálisan meginduló infláció a költségeket új szintre emelte. 2022-ben az inflációs hatások miatt mind az MNB, mind az Európai Központi Bank emelt a kamatain, ami együtt járt a hitel- és lízingköltségek emelkedésével a fuvarozásban. Így már nemcsak a kamion ára, hanem a finanszírozása is jócskán megdrágult. Már 2022 második felében is látszódott, hogy egyre kevésbé keresik a fuvareszközöket, ami egy gazdasági recesszió képét vetítette előre.

Februárban és márciusban érhetjük el a mélypontot

Ferenc úgy gondolja nem érdemes reménykedni a gazdasági visszaesés elmaradásában, mivel már folyamatban van. A szakértő rávilágít, hogy a jegybankok a magas infláció ellen a pénz drágításával és a pénzbőség szűkítésével tudnak küzdeni, ami a fogyasztás csökkenésével jár. A fogyasztás csökkentése pedig a fuvarozói és logisztikai szolgáltatások iránti kereslet csökkenését vonja maga után. Ennek első jeleit láthattuk már 2022 decemberében, amikor is a megrendelői kereslet csökkenése miatt elmaradt a szokásos nagy hajtás a fuvarozásban. Az igazi mélypont idén februárban-márciusban jelentkezhet. Ez egyrészt egy kevésbé aktív időszak ipari szempontból, másrészt a lakossági fogyasztás is le fog csökkenni a  megnövekedett rezsiszámlák miatt.

Az első félévben tetőzik az infláció, és a GDP növekedés is negatív lehet

2023-ra az elemzők többsége éves viszonylatban 0% körüli GDP növekedést jelez előre – világít rá a szakértő. Az igazi probléma azonban nem a GDP mértéke, hanem az összetétele. Ezt a stagnálásszerű átlagot úgy fogjuk majd elérni, hogy a 2023-as év első két negyedévének negatív GDP mérlegét követi a második félévben egy erősödés. Ez mutatja, hogy egy nagyon nehéz időszak előtt állunk. Az év első időszakában az MNB előrejelzése szerint 20%-nál magasabb értéken tetőzik az infláció, míg átlagosan 15-19,5% drágulás várható az idén.

A kiskereskedelmi forgalom és a beruházások csökkennek, az export nő

Ferenc még nagyobb problémának látja, hogy az elemzők szerint a kiskereskedelmi forgalom 3-5%-kal is csökkenhet majd, és a beruházások is 4-5%-kal eshetnek vissza. Ezek már kifejezetten a fuvarozó vállalkozásokat közvetlenül érintő hatások pl. az építőipart vagy a kiskereskedelmet kiszolgáló fuvarozóknak jelent komoly bevételkiesést. 

Az elemzések úgy ítélik meg, hogy az energiaárak drasztikus emelkedésére már nem kell számítanunk. Az üzemanyagár stagnálni fog, vagy legfeljebb kis mértékben emelkedhet – teszi hozzá a szakértő. Ezt segíti az is, hogy a MOL továbbra is importálhat orosz forrásból kőolajat.

Export oldalon 8-10%-os emelkedésre is lehet számítani a tavalyi adatokhoz képest. Ez nagyon segítené a nemzetközi fuvarozókat, de az import a gyenge forint miatt alacsony szinten fog maradni, vagy ami rosszabb tovább csökkenhet. 

2023-ban az inflációval növekednek a költségek

Ezekből arra következtethetünk – véli Ferenc –, hogy az idén összességében az inflációval fog megemelkedni a fuvarozás költsége. A 15-20%-os infláció hatására minden ennyivel fog drágulni: autópálya, gumi, alkatrész, telephelyek fenntartása, biztonsági költségek stb. Idén nem az üzemanyag áremelkedése miatt fognak tovább növekedni  a fuvarozók költségei, hanem az összes többi költségek miatt. Gondoljuk át, hogy csak az autópályadíj már tavaly októberben emelkedett 15,6%-kal.

A költségemelkedést építsük bele a fuvardíjakba, ha nem sikerül, csökkentsük a kapacitást!

Az idei költségnövekedést is meg kell próbálni áthárítani a megbízókra – tanácsolja. Azt viszont látnunk kell, hogy tavaly a kereslet magasabb volt, enyhe kapacitáshiány jellemezte a piacot, így a megbízók könnyebben elfogadták az emelést. 2023-ban azonban a kereslet biztosan csökken, így fuvarszegény első időszakra számíthatunk. Ez pedig azt jelenti, hogy a fuvarozók egymás alá ígérnek majd a versenyben. Így még az is lehetséges, hogy a tavaly elért díjemelés egy része idén elvész.

Az előző évhez képest idén biztosan kisebb profitra számíthatunk. Ez magával hozhatja a költségek csökkentését, a beruházások elhalasztását, és végső esetben a flotta csökkentése sem zárható ki. A DigiLog Consulting igazgatója szerint be kell árazni a költségemelkedést, különben nagyon nehéz helyzetbe kerülhetünk. Meglátása szerint, ha ezen az áron nem kapunk elég megrendelést, érdemes lesz csökkenteni a kapacitást.

A szállítmányozóknak azt javasolja, hogy ebben a fuvarszegény időszakban ne az extraprofit elérésére törekedjenek, hanem a jól dolgozó fuvarozókat korrekt árakkal segítsék a túlélésben. A megbízói oldalt pedig arra emlékezteti Ferenc, hogy becsüljék meg azokat fuvarozókat, akik az elmúlt kapacitáshiányos években megszolgálták a bizalmat, ne bontsanak velük szerződést. A piac törvényei szerint a recesszió után felpattanás következik, valószínűleg már az idei második félévben, de 2024-ben biztosan, és akkor nagy szükség lesz a szabad fuvarozói kapacitásra.

Sebestyén Szabolcs