Mindent látni fognak az új traffipaxok

Szűkszavú közleményben jelentette be a rendőrség, hogy április 5-én reggel 8 órától üzemszerűen működnek az úgynevezett VÉDA kamerák. Az országban 365 helyen létesültek minden eddiginél nagyobb tudású ellenőrzési pontok.

A rendőrség hivatalos bejelentése szerint április 5-től működnek élesben a tavaly év végén felszerelt új, fix telepítésű traffipaxok. Az eszközök már a decemberi hivatalos bemutató óta is működtek, csak eddig tartott a tesztidőszak, amikor nem róttak kibüntetéseket az észlelt szabálysértések után.

A traffipax megnevezés az új eszközökre már nem is helytálló: a hivatalosan VÉDA néven futó rendszer nemcsak a gyorshajtást tudja rögzíteni, hanem sok más közlekedési szabálysértést is. Ilyen tudású kamerák korábban még soha nem működtek a rendőrség használatában.

Egy oktatófilmben mutatta meg nemrég a rendőrség, hogy mit tudnak az új szuperkamerák. A rendszer neve Trafficspot, ami a rendőrség megfogalmazása szerint egy fix telepítésű komplex közlekedési ellenőrző pont. A „komplex” szót ebben a leírásban érdemes nagyon is komolyan vennünk, mert a rendszer tényleg elképesztően sokoldalúra sikerült.

A Trafficspot képet és videofelvételt is készít az ellenőrzési ponton áthaladó járművekről. A képek rögzítik a jármű adatait: sebességét, rendszámát, nemzetiségét, sőt, kiszámolják pontos méreteit is.

Az első kamera a közeledő autó első rendszámáról készít fényképet. A jármű áthalad az ellenőrzőpont alatt. Eközben egy leolvasó kamera (ami az oldalsó oszlopba van beépítve) elkészíti a jármű oldalnézeti képét. Megszámolja a tengelyeket és kiszámítja a pontos tengelytávolságokat is.

Miután a jármű áthaladt, a hátsó kamera leolvassa a hátsó rendszámot, az országkódot, s érzékeli a jármű hátsó részére ragasztott egyéb jelzéseket, például az ADR kódokat is.

Az ellenőrzőpont tetején van egy lézeres leolvasó (szkenner) is. Ez szintén áthaladás közben készít képet az alatta átfutó járműről. A lézeres érzékelő létrehozza a jármű háromdimenziós modelljét a pontos méretadatokkal.

Mindezt még kiegészítik a mindkét irányba tekintő átnézeti kamerák, melyek össze vannak kötve a radaros sebességmérőkkel. A radar méri az áthaladó autó sebességét, jelet ad a kamerának, mely összeköti a radarral mért értéket a jármű képével.

Mindez egy pillanat alatt megtörténik. Az oszlopon láthatunk még egy kis dobozt, ez rejti az ún. kommunikációs egységet, mely az adatokat azonnal továbbítja a központnak.

Az áthaladó autókról rendelkezésre áll tehát elő- és hátulnézeti kép, videofelvétel, a jármű 3D modellje a pontos méretadatokkal és valamennyi hatósági jelzés adata. Szabálysértés észlelése esetén ezekből dolgozik a rendőrség.

Merthogy a Trafficspot arra lett felkészítve, hogy észlelje a közlekedési szabálysértéseket. Hogy mit szűr ki, az már csak programozás kérdése, hiszen a bejövő adatok (képek, sebesség, mozgás) rendelkezésre állnak.

A rendszer például észleli, ha az autós átlépi a záróvonalat, ha nem áll meg a közlekedési lámpa tilos jelzésénél, vagy ha megsérti a kötelező haladási irányra vonatkozó szabályokat (pl. befordul balra ott, ahol ezt tiltja a KRESZ).

A rendszer elemeit tavaly ősszel építették ki az ország egész területén. A rendszer két csomagból áll: a rendőrséget felszerelték 160 mobil eszközzel, s telepítettek szerte az országban 365 fix állomást. Ez utóbbiakat élesítette április 5-én a rendőrség.

A mobil eszközök nagyjából megegyeznek a korábbi radaros sebességmérőkkel. A 160 új radar képes a sebességet mérni, felismeri a rendszámot, s használható forgalomszámlálásra is. Ezek a készülékek is továbbfejleszthetők, s felszerelhetők a fix eszközök nagytudású rendszereivel is. Arról egyelőre nincs információnk, hogy a rendőrséghez az ezekhez szükséges programokat telepítették-e, vagy a kézi készülékek megmaradnak sebességmérőként. A kiegészítő fejlesztés nem része az eredeti beruházásnak.

A fix telepítésű készülékek viszont teljes felszereltséggel kerültek ki az oszlopokra. Ellenőrizni és észlelni tudják a következő szabálysértéseket:
· gyorshajtás
· biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megszegése
· behajtási tilalom megszegése
· kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése
· záróvonal átlépése
· vasúti átjárón történő áthaladás szabályainak be nem tartása
· jelzőlámpákra vonatkozó szabályok megsértése (piroson áthaladás)
· leállósáv vagy autóbusz-forgalmi sáv szabálytalan használata.

Az eszközöket a főutak veszélyessége alapján telepítették, általában 5–10 ellenőrzőpont jut egy-egy megyére. A mérőhelyek egy része belterületre, városok kivezető útjaira került, de állítottak fel ellenőrző pontokat az autópályákra és a főutakra is, összesen 365 helyre. A teljes telepítési lista a rendőrség oldaláról ezen a címen letölthető: bit.ly/veda-teljes.

Az új rendszernek köszönhetően a traffipaxok kikerülhetetlenek lesznek az utakon – ezt ígérte a kormány még tavaly, a telepítés megkezdésekor. A rendszer célja nem a pénzbehajtás, hanem az, hogy biztonságosabbá váljanak az utak. Az örökös gyorshajtókat igyekeznek azzal megfogni, hogy 15–20 kilométerenként mindenképpen bele fog futni az ember egy sebességmérőbe. Olyan sokat telepítenek, hogy nem lehet kikerülni őket a főutakon és az autópályákon.

A rendszer arra is alkalmassá válhat, hogy a rendszám alapján kiszámolja az autó átlagsebességét. Ehhez nem kell más, mint elmenni két kamera alatt. A program felismeri a rendszámot, összeveti a fotók időpontját és megadja az átlagsebességet. Nehéz lesz kimagyarázni, ha a két kép alapján kijön egy jócskán 130 feletti átlagsebesség az autópályán.

Bár a hirdetett cél a gyorshajtás miatti balesetek visszaszorítása, szakértők egy része szerint a sebesség-ellenőrzés ilyen mértékű fokozása nem fogja jelentősen csökkenteni a sérülések számát. A legtöbb gondot ma nem a valódi gyorshajtás okozza, hanem a relatív sebesség-túllépés. Azaz, nem az a fő baj, hogy valaki 200-zal megy 130 helyett az autópályán. Sokkal nagyobb veszélyt jelent, amikor az elvileg megengedett 90-nel megy olyan úton is, melyen a síkos, csúszós időben 60-nál többel nem nagyon lenne érdemes. Azt sem fogják meg a kamerák, akik hibás fékkel, vagy rossz gumikkal hajtanak 130-cal – a sebességhatárt betartva – az autópályán, s ezzel veszélyeztetik utastársaikat.

Hozzászólások

comments