A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Több közúti áruszállító összefogott, hogy jobb feltételeket harcoljanak ki a szakmának. Minimális fuvardíjat és alvállalkozói szabályozást szeretnének törvényi szinten, mert szerintük magától nem fog rendeződni a piac. Kéréseikkel az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordulnak.

Összefogás a fuvarozásért néven egy csoport alakult belföldi fuvarozókból a legnagyobb közösségi oldalon. Eddig mintegy 400-an csatlakoztak a kezdeményezéshez. A tagok főként egyszemélyes, egy járművel működő vállalkozások, de vannak közöttük 5-6 teherautós cégek is – tájékoztatta lapunkat a csoportot alapító Nagy Péter, a Dubipeti-Trans Kft. ügyvezetője. Mint mondta, nagy a széthúzás a fuvarozói társadalomban, ezért ideje végre összefogni. A cél pedig az, hogy megváltozzon a mostani tarthatatlan helyzet, és jogszabályba foglalják az élhető fuvarozás kereteit.

Az önköltségi ár alatti fuvarozás kinyírja a vállalkozásokat

A legfőbb problémát a rendkívül alacsony fuvardíjak jelentik, ami évek óta nem változik. Ennek az egyik oka, hogy sokkal több a fuvarozó cég és a tehergépkocsi, mint amennyi munka van. Így mindig lesz olyan, aki önköltségi áron, vagy még olcsóbban dolgozik. Ezekkel a fuvardíjakkal sokan csak néhány hónapig tudják fenntartani magukat. Félő, hogy ha júliustól újra fizetni kell a lízingdíjakat, tömegesen mennek tönkre a fuvarozó vállalkozások.

– Két év alatt 15 millió forintot öltem bele a vállalkozásomba, soha nem volt hitelem. Most pedig mínusz 15 milliónál járok! Gabonaszállítással foglalkozom, egy 15 éves autóval dolgozom. Mikor fogom tudni kicserélni? A mostani fuvardíjakkal soha nem tudom kitermelni – fogalmazott Nagy Péter. Az úthasználati díjak, az üzemanyagárak, a fuvardíjak csökkenése a csőd szélére sodorják a vállalkozásokat. Sokan az útdíjakkal próbálnak trükközni, de ez nem megoldás. Szerinte nem lenne szabad folyton aláígérni az áraknak. – Én minimális haszon alatt nem vállalok el munkát. Nemrég egy 1000 forintos fuvardíjból nagy civakodás árán 1300 forint lett. Vagyis megvan itt a fuvardíj, csak nem adják oda a fuvarozónak. A haszon ki tudja hanyadik alvállalkozónál marad.

3-4 alvállalkozón is átmehet a megbízás

Sokan minimális tőkével megalakítanak egy fuvarozói céget, elvállalják a munkát, továbbadják, és 30 százalékot levesznek. Ezt valahogyan szabályozni kellene!

Nagy Péter úgy látja, sok állami beruházásnál és a gabonaszállításoknál is súlyos forintok mennek úgy el, hogy a fővállalkozó fuvarszervező (aki csak egy laptoppal és telefonnal rendelkezik) elvállalja a fuvart, és kiadja minimális összegért. A továbbadott fuvarok sokszor 3, akár 4-5 alvállalkozón is keresztül mennek. – Azt szeretnénk, ha szabályoznák, hogy a fővállalkozó és a munkát ténylegesen elvégző fuvarozó között maximum egy alvállalkozó (egy speditőr) lehessen.

Probléma az is, hogy a fővállalkozók sokszor aláírják egy-egy pályázatnál, hogy nem tartanak igényt az állásidőre, így könnyebben jutnak hozzá a munkához. A fuvarozók viszont így nem tudnak az állásidőre semmit sem felszámolni.

Állami beavatkozásra lenne szükség

– Határozzanak meg törvényi szinten egy minimális fuvardíjat, hasonlóan a taxis minimál díjhoz! Ha a gázolaj nettó árának 8 százalékát elérnénk, az jó lenne. Egy minimális 33 forint megfelelő lenne, de már a 28 forint is. A teherautó állomány 60 százalékát így idővel fiatalítani lehetne – emelte ki.

Nagy Péter szerint félnek az áruszállítással foglalkozó vállalkozások erőteljesebb formában, például teljes leállással hangot adni a követelésüknek. Attól tartanak, hogy rájuk vernék az áru elszállításának a költségét, vagy a gyárak perelnének a kiesésért. De a fuvarozó szerint a piac nem fog magától megtisztulni, törvényi szabályozásra van szükség. Mint mondta, egy jogász segítségével az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz fordulnak. A taxis szolgáltatás hatósági ármegállapítására vonatkozó jogszabályra hivatkoznak (1990. évi 87. törvény, 7§ (3)).  Azt kérik, hogy ehhez hasonlóan legyen díjmegállapítás az áruszállítók esetében is, és rendeződjön végre a belföldi fuvarozás helyzete.

Már csak azért is, mert a piaci kilátásaikat tovább ronthatja, hogy a mobilitási csomag miatt egyre többet dolgozhatnak itthon azok, akik eddig csak Nyugat-Európában fuvaroztak. Vagy ha a Brexit miatt egy-egy cég nem tudja eladni a járműveit, azokat szintén a belföldi piacon állítja be dolgozni, szűkítve így a munkalehetőségeket.

Szilágyi Katalin