A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Nem várható semmilyen enyhítés a német minimálbérrel kapcsolatban: a németek elvárják, hogy az országon csak áthaladó sofőrök is megkapják a kötelező legkisebb bért, s nem érdekli őket, hogy a külföldi munkáltató ezt hogyan fogja elszámolni. 1600 új embert állítanak rá az ellenőrzésekre, s nincs türelmi idő: 30 ezer euróra büntethetik azt, aki nem teljesíti a feltételeiket. Cikkünkben összefoglaltuk a legfrissebb híreket a témában.

A kötelező német minimálbérrel kapcsolatban a legfrissebb forrás az MKFE és a Nit weboldala: e két szervezet közvetlen információkkal rendelkezik a német vámhatóságtól, a berlini magyar követségtől és az illetékes német minisztériumoktól. A hírek csak lassan csordogálnak, s inkább csak néhány pontosítást tartalmaznak, alapvető változást nem. Nézzük összefoglalva a tényeket, amiket eddig tudni lehet!

Előbb az előzmények, röviden összefoglalva. Németország 2015 januárjától országosan óránként bruttó 8,5 eurós minimálbért vezetett be egységesen minden ágazatban, így a fuvarozásban is. Később megerősítették, hogy a közlekedésben dolgozó munkavállalókra ez a legkisebb bér akkor is kötelező, ha a sofőr nem német cég alkalmazottja, csak az ország területén belül dolgozik. Részletezték is azokat az eseteket, melyek beletartoznak a „német területen dolgozik” kifejezésbe:
• német cég alkalmazottjaként Németország területén dolgozik
• nem német cég alkalmazottjaként Németország területén belül végez állandó munkát
• olyan fuvarfeladatot végez, melynek felrakó- vagy lerakóhelye Németországban van
• olyan fuvarfeladatot végez, melynek során tranzitként keresztülmegy német területen is.

A sofőrnek akkor is jár a német minimálbér, ha csak néhány órát tartózkodik Németország területén. Ha csak rövid ideig tartózkodik az országban, akkor ezt a bért csak a német területen töltött órákra kell megadni neki.

A munkáltató feladata, hogy a sofőrt még a beutazás előtt bejelentse a német vámhatóságnak. A bejelentést faxon kell megtenni. A bejelentésben meg kell adni azt a várható időszakot, amíg a sofőr német területen dolgozik. Ha azonban rendszeresen jár Németországba, akkor lehetőség van egy hosszabb időszak megjelölésére is. Maximum 6 hónapra lehet valakit egyszerre bejelenteni.

A munkáltató a faxon elküldött bejelentésről semmilyen visszajelzést nem fog kapni. A német hatóságok nem teszik kötelezővé, hogy a sofőrnél bármilyen igazolás legyen arról, hogy őt a munkáltató bejelentette. Az MKFE mégis azt tanácsolja, hogy ebből a bejelentésből legyen a sofőrnél is egy másolati példány. Ha a fax valamiért nem érkezett meg, akkor legalább ezzel tudja igazolni, hogy az ő munkáltatója rendben elküldte.

A német Szövetségi Munkaügyi és Szociális Minisztérium nemrég az MKFE kérdésére válaszolva megerősítette, hogy nincs átmeneti időszak, vagy türelmi idő a bejelentést elmulasztókkal szemben. Ha egy ellenőrzés során felfedezik, hogy a sofőr nincs bejelentve, akkor már első alkalommal is kiszabják az ezért járó bírságot. A bírság a bejelentés elmulasztásáért 30 ezer euró is lehet.

A német minisztérium még a következőket erősítette meg:
• a bejelentési kötelezettség, a minimálbér teljesítése csak az alkalmazottakra vonatkozik. az egyéni vállalkozó, vagy a társas vállalkozóként dolgozó sofőr számára nincs minimálbér-előírás. azt, hogy valaki alkalmazottnak, vagy önálló vállalkozónak minősül, azt a német vámhatóság dönti majd el az esetleges ellenőrzés során.
• Az országba belépő sofőr számára csak a tényleges munkaidőre járó német bért kell megfizetni. Ha az országban töltött idő nem munkaidő, akkor azokra az órákra nem jár a minimálbér. A korábbi információkkal ellentétesen a minisztérium mostani levele szerint viszont a készenléti idő is munkaidőnek tekintendő, tehát jár rá a minimálbér.
• A sofőr bejelentésével a munkáltató nyilatkozatban vállalja, hogy a vámhatóság felszólítására a munkaügyi dokumentumokat német nyelven, Németország területén be fogja mutatni. A minisztérium szerint a következő dokumentumokról lehet szó:
o munkaszerződés, illetve azok a szerződések, melyekből kiderül a foglalkoztatás lényegi tartalma
o munkaidőről szóló igazolás
o bérelszámolások
o a megtörtént bérkifizetés igazolása.
• A német hatóság azt fogja vizsgálni, hogy az alkalmazott sofőr megkapta-e az euróban kifejezett minimálbért. A külföldi (magyar) munkáltató feladata, hogy ehhez igazodjon. a munkáltató semmilyen segítséget nem fog kapni abban a kérdésben, hogy
o hogyan számolja el egy dolgozóra a különböző, óráról-órára változó bért
o milyen euró-forint árfolyamon feleljen meg a német elvárásoknak?

A német illetékes minisztérium levele az MKFE honlapján magyar fordításban az alábbi linken olvasható: http://www.mkfe.hu/images/cikkek/dok/nemet_minimalber/BMAS_az_MKFE_kerdeseire_HU_2015_januar_16-an.pdf