Több helyen kell fizetni, jövőre pedig magasabb tarifák jönnek

Németország lassan két éve lebegteti az útdíjfizetés általános, mindenkire kötelező bevezetését. A díjmentes autózáshoz hozzászokott országban ez nem megy egyik napról a másikra. A bevezetés folyamata idén nyár közepén kapcsol magasabb sebességbe: júliustól több úton kell fizetni, októbertől pedig minden nehéz teherautó díjkötelessé válik.

 

Németországban jelenleg a 12 tonna fölötti teherbírású teherautóknak kell autópályadíjakat fizetniük az országos úthálózat mintegy 13 ezer kilométerén, főleg autópályákon. A fizetős utak rendszere július elsejétől újabb 1100 kilométer főútvonallal bővül. A díjköteles utak végleges listája még nincs kész, nem jelent meg az erre vonatkozó jogszabály. Amikor majd végleges lesz a rendelet, akkor a díjköteles utak teljes listáját a www.mauttabelle.de oldalon lehet megtalálni.

A rendszer bővítésének következő, sokakat érintő szakasza októberben kezdődik: október 1-től díjkötelessé válnak a 7,5 tonna feletti teherautók is. A buszoknak nem kell fizetniük, sem most, sem a bővítés után.

Az útdíjak beszedését Németországban a Toll Collect GmbH végzi. Fizetni három különböző módon lehet:

  •         OBU készülék adatai alapján automatikusan levonják a számláról
  •         interneten keresztül
  •         díjbeszedő terminálokon az adott útszakasz díját kifizetve.

Az OBU alapján és az interneten történő díjfizetéshez az autó és a vállalkozás regisztrációjára van szükség. Ezt a díjbeszedő cég weblapján, a www.toll-collect.de címen lehet kezdeményezni. Itt az útdíjrendszer leírásának főoldala magyarul is elérhető (a felső menüsorban lehet a nyelvet kiválasztani). Ha a magyarra állított főoldalon lefelé görgetünk, megtaláljuk a “Regisztrálás, változás, kijelentés” című lenyíló menüt. Ha ezt lenyitjuk, rögtön az első menüpont lesz a regisztráció. Erre kattintva egy angol nyelvű űrlapon tudunk regisztrálni, azonban az előző menüből letölthető magyar nyelvű a kitöltési segédlet.

Várható, hogy a nyártól változni fognak a fizetendő díjak is. Az úthasználati díjak továbbra is a tengelyszám és a károsanyag-kibocsátás függvényében alakulnak. A magyar rendszertől eltérően a németeknél nem különbözik a díj autópályán és egyéb főútvonalakon, mindenütt egységesen kell fizetni.

Euro 1 és Euro 6 között 6 kategóriára osztják az autókat A-tól F-ig (ez január óta már így működik). A díjak között igen nagy a különbség, a régi, szennyező autók sokkal többet fizetnek. A 2015. októbertől érvényes díjszabás szerint egy 5 tengelyes, Euro 1-es kategóriájú (F besorolású) régi kamion kilométerenként 21,8 eurocentet fizet, míg egy új, Euro 6-os szerelvény ennek nagyjából a 60 százalékát, 13,5 centet.

A tarifa a tengelyszámtól is függ, s ez alapján a korábbinál részletesebb lesz a bontás. Jelenleg tengelyszám szerint 2 kategória van: az egyik a 3 tengely és ez alatti, a másik 4 tengely és e fölötti autók csoportja. Októbertől tengelyenként változik a kategória: a 2, 3, 4, illetve 5 és több tengelyes autókra külön-külön díjszabás lesz. A kisebb autók számára ez jelentős csökkenést jelent, a legnagyobbak tarifája viszont egy kicsit emelkedni fog. Egy, a díjfizetésbe már eddig is bekerülő 2 tengelyes, 12 tonnás, Euro 4-es teherautó eddig 15,7 eurocentet fizetett kilométerenként, októbertől viszont 11,3 centet fog. Egy 5 tengelyes, ugyancsak Euro 4-es szerelvény viszont most 16,3 centért közlekedik, októberben ez 16,7-re emelkedik. A változás fő vesztesei persze a 7,5–12 tonna közötti teherautók üzemeltetői lesznek, hiszen nekik eddig nem kellett útdíjat fizetni Németországban. Ezek a jellemzően 2 tengelyes autók környezetvédelmi besorolásuktól függően 8–16 centért tehetnek majd meg egy kilométert egy díjköteles úton.

A részletes német díjszabás 2015. október 1-től (az összegek eurocentben)

2 tengely 3 tengely 4 tengely 5 és több tengely
F (E0 és E1) 8,1 11,3 11,7 13,5
E (E2) 10,2 13,4 13,8 15,6
D (E3) 11,3 14,5 14,9 16,7
C (E4) 14,4 17,6 18,0 19,8
B (E5) 15,4 18,6 19,0 20,8
A (E6) 16,4 19,6 20,0 21,8

A jelenleg (szeptember 30-ig) érvényes díjszabás (eurocentben)

2 és 3 tengely 4 vagy több tengely
F (E0 és E1) 12,5 13,1
E (E2) 14,6 15,2
D (E3) 15,7 16,3
C (E4) 18,8 19,4
B (E5) 19,8 20,4
A (E6) 20,8 21,4

Forrás: www.toll-collect.de

 

Hozzászólások

comments

Related Posts