A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Némi esélye még van annak, hogy megegyezésre jusson az Egyesült Királyság az Európai Unióval a kiválás feltételeiről. De biztosak nem lehetünk benne, így ideje felkészülni arra, hogy januárban a britek megállapodás nélkül lépnek ki az EU tagjai közül. Mi változik, hogyan fog alakulni a beutazás a szigetországba 2021-ben?

Lassan 5 éve húzódik a Brexit, azaz az Egyesült Királyság kilépésének folyamata az Európai Unióból. Az ország 2016-ban népszavazáson döntött a távozás mellett. De az azóta eltelt csaknem 5 év sem volt arra elég, hogy pontosan kiterveljék, mit is akarnak tenni, hogyan akarnak távozni az Unióból. A kilépés hivatalosan idén év elején valósult meg: az Egyesült Királyság  2020. január 31. óta nem tagja az Európai Uniónak. Idén azonban még nem változott semmi. A kilépési feltételek majdnem egy éves átmeneti időszakot tartalmaznak. Azt remélték, hogy 2020 végéig megállapodnak majd a kereskedelmet, pénzügyeket, közlekedést és minden mást érintő részletszabályokról. Ez azonban a mai napig nem történt meg, s továbbra is arra kell készülni, hogy 2021-től egy részletes megállapodás nélküli különválás következik be.

Azt kell látnunk, hogy a megállapodás nélküli kiválás mindkét félnek rosszabb helyzetet teremt. Az egyes országokat ugyanis hosszú évtizedek óta építgetett diplomáciai és kereskedelmi kapcsolatok kötik össze. Amelyik ország nem tagja az EU-nak, azzal Magyarországnak is számtalan kereskedelmi és egyéb megállapodása van. Ezek kiterjednek az okmányok kölcsönös elismerésére, az áruszállításra, közlekedésre stb. Az Egyesült Királyság most egyik pillanatról a másikra válik ilyen külső országgá. Az EU-ban érvényes megállapodások és szabályok egy éjszaka alatt megszűnnek, de nincsenek meg helyettük a kétoldalú megállapodások. Így még az sem biztos, hogy elfogadják a magyar jogosítványt, az uniós fuvarozói engedélyt vagy egyéb papírokat.

Akár lesz megállapodás, akár nem, az Egyesült Királyság január elsejétől nem lesz része az EU belső piacának és a vámuniónak. Ez azt jelenti, hogy ha nincs másik megállapodás, akkor januártól vámot kell fizetni az áruforgalom után és visszaáll a határellenőrzés korábbi rendje is beutazáskor. Az EU joga nem lesz érvényes a szigetország területén 2021-től.

Fuvarozók belépése

A közúti áru- és személyszállítás alakulásáról még semmi biztosat sem tudunk. A magyar kormány Brexit-tájékoztató honlapja is annyi információt közöl, hogy a feltételeket a felek az év végéig alakítják ki.

Évente nagyjából 420 milliárd fontnyi áru áramlik be Nagy-Britanniába, s ennek legalább 80 százalékát közúton szállítják az EU 27 országából. Ez évente 2,3 millió teherautót jelent. Januártól viszont az Egyesült Királyság nem lesz az EU része. Nem lesznek érvényesek az uniós fuvarozói szabályok, és nem lesz elegendő az uniós fuvarozói engedély sem a belépéshez.

Ha nem születik meg a megállapodás 2020 végéig, akkor januártól angliai fuvart csak a harmadik országos fuvarokra szóló CEMT-engedély birtokában lehet majd végezni. A Külgazdasági és Külügyminisztérium azt javasolja, hogy az a fuvarozó, aki csak Brexit miatt kér engedélyt, az külön jelezze ezt a pályázati dokumentációban.

Ha nem lesz megállapodás, akkor elvileg az EU-n belüli fuvarozói engedélyek sem lesznek automatikusan érvényesek az Egyesült Királyság területén. Ez azonban az angoloknak sem érdekük, így nagy valószínűséggel el fogják fogadni az uniós papírokat.  

Ma személyi igazolvánnyal léphetünk be Angliába, egyelőre nem kell útlevél. Jövőre viszont visszaállítják a kötelezettséget. A legújabb hírek szerint a határátlépéshez 2021 októberétől lesz szükség útlevélre.  

561 helyett AETR

Az 561-es rendelet az Európai Unió területén érvényes, az Egyesült Királyságra ez sem vonatkozik majd, hacsak el nem ismerik külön a jogosultságát. Az ország ugyanakkor tagja az AETR egyezmények, azt tehát be kell tartani itt is. E szabályok szerint, ha egy nem EU-tag, AETR-es országot érint a fuvar, akkor az út teljes egészére ennek az egyezménynek a szabályait kell alkalmazni (tehát az EU-n belül is). Az 561-es és az AETR szabályok között csak apró különbségek vannak. A legfontosabbak az 561-es újdonságai: a mobilitási csomagnak az augusztusban hatályossá vált rendelkezéseit az AETR Egyezmény nem tartalmazza.

Egy másik fontos különbség a négykezes járatokat érinti: az AETR-ben nincs benne az a lehetőség, hogy az éppen nem vezető sofőr idejéből az első 45 perc elszámolható szünetnek. Így hiába ül két sofőr az autóban, minden 4,5 óra után meg kell állni 45 perc szünetre.

Vám és áfa

A kereskedelmi megállapodások késedelme oda vezet, hogy vámot kell majd fizetni a termékek beszállítása után. A Külgazdasági és Külügyminisztérium összesítése szerint ma körülbelül 80 olyan termék van, melynek az Egyesült Királyságba irányuló exportja meghaladja az évi 1 millió eurót a csemegekukoricától az autóalkatrészekig. A termékek többségénél 2-10 százalék közötti vámra kell számítani. A várható vámtételeket egyébként a brit kormány már májusban közzétette. Ezeknek az összefoglalóját a NiT tájékoztató oldalán keresztül elérhetjük: bit.ly/brexit-vamok.

Az EU felől a vám bevezetése azt is jelenti, hogy lassulni fog az áruszállítás, hiszen belépéskor vámeljárásnak kell alávetni az árut. Ez komoly torlódásokat okozhat a már amúgy is zsúfolt belépési pontokon. A brit kormány azzal számol, hogy a vámolás miatt akár 7 ezer teherautóból álló sorok is feltorlódhatnak, ha nem készülnek fel megfelelő módon ennek a kezelésére.

Ezért azt a megoldást választják, hogy nem a belépésnél, hanem később, az ország területén állítanak fel vámellenőrzési pontokat. A trans.info hírei szerint 10 ilyen pontot állítanak majd fel, hogy ott végezzék el a szállított áru ellenőrzését. Az első 5 ilyen pont már januártól működni kezd Ashord Waterbrookban, Sevington Ashfordban, Warringtonban, az Ebbsfleet International vasútállomáson és a North Weald repülőtéren.

Jelentős változás az áfafizetésben

Az EU-n belül fő szabályként az áfát a vevő fizeti a saját országának áfakulcsa szerint. Ez a szabály viszont nem lesz érvényes januártól az Egyesült Királyságra. Ettől kezdve ez nem közösségen belüli értékesítésnek vagy beszerzésnek, hanem exportnak és importnak számít majd. Így az áru behozatalakor az illetékes uniós vámhatóságnak kell majd megfizetni az áfát is, annak az országnak a szabályai szerint, ahol az áru forgalomba kerül az EU területén.

A szolgáltatások esetén az export áfaszabályok 2019-es módosítására kell tekintettel lennünk. Az EU-n kívülre nyújtott szolgáltatás, például a fuvarozás áfamentesen számlázható, de csak abban az esetben, ha a szolgáltatást közvetlenül az áru feladójának vagy címzettjének nyújtjuk.

Összegezve: ma még csak a sok bizonytalanságról tudunk beszámolni. Valószínűleg a végleges szabályok csak az év végére alakulnak majd ki. Az eseményeket figyelemmel követjük és a fuvarozást is érintő megállapodásokról tájékoztatjuk olvasóinkat.

Nagy Csaba