Ömlesztett árunál néhány esetben a felrakó fizeti a TSM bírságot

Ömlesztett áru esetén, ha a felrakó hibájából lesz túlsúlyos az autó, akkor a felrakónak kell a közigazgatási bírságot kifizetni. Elvileg, mert a törvény szövegébe bekerült egy kis csavar. 

Az általános szabályok szerint ömlesztett áru fuvarozása esetén a rakomány felrakójának tömegbizonylatot kell kiállítania. A tömegbizonylatot a felrakás helyén, hitelesített mérlegelés alapján kell elkészíteni és igazolható módon átadni a járművezetőnek. Ha mérlegelésre felrakáskor nincs lehetőség, akkor erről egy nyilatkozatot kell készíteni. A túlsúly esetén a fizetendő bírság a tömegbizonylat vagy a nyilatkozat kiállítóját terheli.

Csakhogy az automata mérőhelyek által mért túlsúly egy közigazgatási eljárást indít el. E közigazgatási eljárás szabályai szerint pedig a bírságot a tényleges járművezető vagy más személy azonosítása nélkül a jármű üzembentartója viseli. Közigazgatási bírság esetén tehát a hatóság az elmúlt két évben nem vizsgálta, nem is vizsgálhatta, hogy a túlsúly kinek a hibájából került a járműre. Bárki is hibázott, a büntetést az üzembentartónak kellett megfizetnie. Ezt utólag lehetett csak így-úgy követelni a felrakótól. Ezt akarta rendbe tenni a decemberi törvénymódosítás.

Ömlesztett áru: csak akkor lehet mentesülni, ha már a tömegbizonylat szerint is volt túlsúly

Az új szabály szerint a TSM mérése alapján a fuvarozó kapja a közigazgatási bírságot. Ez alól azonban mentesül, ha bemutatja a felrakó által kiállított tömegbizonylatot. Figyeljünk arra, hogy itt már nincs szó a bizonylatot helyettesítő nyilatkozatról, csakis a felrakott és mérlegelt súlyt is tartalmazó bizonylat szerepel a törvényben. A fuvarozó tehát mentesülhet a közigazgatási bírság alól, ha a felrakó eleve olyan tömegbizonylatot állított ki, ami alapján bizonyítható, hogy a jármű tömege már a felrakás időpontjában is meghaladta a megengedett össztömeget.

A törvény szövege így az ömlesztett rakománnyal kapcsolatos leggyakoribb problémát egyáltalán nem orvosolja. Valószínűleg nem sok olyan fuvarozó van, akinek szabályosan kiállítják a túlsúlyos autóról szóló tömegbizonylatot, ő meg elindul a túlrakott autóval. Sokkal gyakoribb probléma, hogy nincs lehetőség a mérlegelésre, a fuvarozó kap erről egy nyilatkozatot, a mérőponton meg kiderül, hogy túlrakott az autó. Ilyen esetben a jövőben sem fog mentesülni a bírság alól. Az új törvényszöveg alapján csak akkor mentesülhetünk a TSM bírság alól, ha bizonyítani tudjuk, hogy eleve törvénysértő módon indultunk el.

Továbbra sem hajlandók elfogadni más mérést a TSM-en kívül

Sajnos az új törvénymódosításba az MKFE és a NiT Hungary által kért változások sem fértek bele. Ők azt szerették volna elérni, hogy a TSM-bírság alól mentesüljenek azok, akik a felrakóhely statikus mérlegén kiállított tömegbizonylattal vagy mérlegjeggyel igazolni tudják, hogy a rakodás pillanatában a jármű nem volt túlsúlyos. Ez a változás nem került bele a törvény szövegébe. A hatóságok így továbbra sem fogadnak el semmi igazolást a TSM mérési eredményeivel szemben, hiába bizonygatjuk akár hiteles mérlegjeggyel, hogy nem volt túlsúlyos a TSM által annak tekintett jármű.

Forrás: 2020. évi 137. tv. 

Nagy Csaba

Cikkünket teljes terjedelmében a Fuvarlevél 2021. januári számában olvashatják,

 

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: